Gå til innhold

Klez-virus

Morgan

Anbefalte innlegg

JA,så måtte det skje.Jeg fikk Klez-viruset på min nye maskin.Jeg må ha fått det via Hotmail,for jeg bruker ikke Outlook Express.

Det spesielle med Klez er at det det slår av og angriper Anitvirus-programmet ditt.Jeg hadde nyeste og mest oppdaterte Norton,men dette hjalp ikke.

Heldigvis fins det hjelp,lastet ned en reparasjons-fil gratis fra Symantec.Måtte avinstallere Norton,kjøre maskinen i sikker modus,laste ned ny Norton og installere dette.

Det er tydeligvis umulig å gardere seg skikkelig mot terroren på internett.Alternativet blir jo å la være å bruke nettet.

Vel vel,jeg håper jeg slipper mer tull med dette.Men husk EN ting:Oppdater antivirus-programmet ditt HVER dag på nettet,slik at du har de nyeste filene mot kjente angrep!

Reiser ut på jobb nå,nyt sommerværet folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Been there, done that!

Det finnes en kur for klez uansett. Er ikke "farlig" lenger.

Mitt tips er å slette alle mailer som har en størrelse på 110-150. I hvetfall hvis avsenderen er ukjent.

Og ikke bruk forhåndsvisning.

De fleste antivirusprogrammer fikser Klez hvis de er oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får stadig mailer med Klez og andre virus, men min Norton sier alltid fra og så sletter jeg... Godt samarbeid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Been there, done that!

Mitt tips er å slette alle mailer som har en størrelse på 110-150. I hvetfall hvis avsenderen er ukjent.

vell...det er ingen som vet om det ikke er "farlig lenger"

Klez kan skjule seg på maskinen din i månedsvis, for så og slette hele disken din!!

Dise datoene er allerede spådd både til juli og august...så langt har det jo ikke brutt ut ...men... hvem vet...

Ville ikke tatt noe for sikkert vaffal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Been there, done that!

vell...det er ingen som vet om det ikke er "farlig lenger"

Klez kan skjule seg på maskinen din i månedsvis, for så og slette hele disken din!!

Dise datoene er allerede spådd både til juli og august...så langt har det jo ikke brutt ut ...men... hvem vet...

Ville ikke tatt noe for sikkert vaffal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått virusmailer, men slettet disse - men jeg har jo forhåndsvisning da, betyr det at maskinen min er infisert??

Jeg får ikke oppdatert mitt virusprogram lenger, som heter PC-cillin :roll:

Hva gjør jeg nå da?

Hilsen alice :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er litt sjukt å tenke på er at mange av de såkalte "virusene" blir laget av Norton selv...

Svindel og narreri spør dere meg...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt sjukt å tenke på er at mange av de såkalte "virusene" blir laget av Norton selv...

Svindel og narreri spør dere meg...

Waco

Ja, det skulle ikke forundre meg nei........ :-?

Det virker som det er heelt håpløst håpløst å fortelle folk, hvorfor de ikke bør bruke Outlook Express og Internett Explorer! Det er som å snakke til en stein! Det virker som om folk vil ha virus!

Det har seg slik at, operativsystemene til Microsoft er "skjøre". Dvs de tåler lite juling før ting går galt. Ikke kan man ha særlig mange programmer innstallert heler, for da går det hersens "registeret" ad undas (maskinen blir treg). Det er utrolig lett for andre å putte ting i registeret som ikke burde være der.

Og Microsoft har antagelig laget det slik for at tredjeparter skal ha mulighet tilll å få ad-ware og spy-ware inn på maskinene deres! Dessuten så er det visst om å gjøre å holde sikkerhetshull hemmelige, og ei heller legge ut patcher i rimelig tid. Virus har blitt en lønnsom bisniss for Microsoft!

Noen gode råd!

1. Bruk Internett Explorer minst mulig !

Bruk F.eks Opera, Netscape eller Mozilla til daglig surfing.

Kun internett Explorer på nettsteder som ikke støtter andre browsere (når du skal bestille ting osv). Joda, IE er en rask browser, men den er gjennomboret med sikkerhetshull.

2. Ikke bruk Outloook Express til å lese mail med!

Outlook Express er også gjennomboret av hull. Blandt annet så kan fremmede eksekvere koder som ligger gjemt i html og bilder. Bruk en mailklient, som enten skiller html og tekst fra hverandre, eller en som kun viser text (så slipper du å laste ned halve internett ned på maskinen din). Jeg vet mailene ser kjedelige ut, men det er vel bedre det, enn å be om virus!

3. Bruk mest mulig GNU/OpenSource programmer!

Dette er de sikreste programmene du kan bruke faktisk. Kildekoden er åpen slik at alle kan benytte den, eller inspisere den. Da sier det seg selv at ingen tør å legge inn noe skummelt i disse programmene. Koden er ryddig og grei med svært få sikkerhetshull. Ofte er det en hel gjeng om å lage et program, og da blir det jo litt flaut å levere ut et program til brukerne som koden er bare søppel i. Dessuten har de ingen grunn til å skade folk, de programmerer fordi de synes det er moro.

4. Hvis du synes data er moro, og vil gjerne lære mer!

Installer Linux, FreeBSD, eller noe annet! Lærekurven er bratt, fordi ingenting blir holdt hemmelig for deg! Du lærer mer her på et halvår, enn det du gjør på 2 år i Windows. Jovisst er det vel forskjellig i fra Windows, men når du først har begynnt å ane tankegangen i det, så finner du fort ut at ting ikke er så ulogisk og vanskelig allikevell (det er bare Microsoft som gjør det på en barnslig måte). Regn med at du sliter voldsomt til å begynne med i Linux, men ikke gi opp! Det finnes virus for f.eks Linux også, men disse er ofte bare skadelig for en viss type Linux-distribusjon og har/kommer ikke til å ha, den virkningen på dataverdenen, slik som det gjør med Windows! Linux og FreeBSD er heller ikke plaget med et "register" som er tigjengelig for andre enn "Administrator".

Linux og andre "nixer" er bunnsolide! De tåler faktisk at smårollinger er bortpå og klår på maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mas mas mas mas, virus kommer og går hele tiden de.Men om man passer på å vaske seg på fingra, ikke drikke av samme kopp som andre og ikke kline rundt med alle og enhvær bør saken være biff.

God tur Morgan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...