AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #1 Skrevet 21. mars 2014 Hvordan burde man gå frem når man skal begynne å jogge? Jeg klarte å jogge 1 km, og det er jo ikke akkurat langt Jeg trener forresten ute. Anonymous poster hash: 5d833...d0a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #2 Skrevet 21. mars 2014 Gå-løp-gå. Dvs, jogg til du ikke føler du klarer mer, gå til du får pusten tilbake, deretter jogg til osv osv. Anonymous poster hash: f2835...e20
Lila Skrevet 21. mars 2014 #3 Skrevet 21. mars 2014 Når jeg begynte å løpe gjorde jeg som AnonymBruker over sier - løp til du ikke klarer mer, gå til du får igjen pusten og gjenta. Etter hvert klarer du å løpe lenger og lenger sammenhengende. Pass på at du ikke løper for fort i begynnelsen, men legg deg på et tempo som gjør at du klarer å løpe en stund sammenhengende. Etter hvert kan du begynne å øke tempoet. Jeg syns også intervalltrening fungerer greit, da vil du fort merke at formen øker. Mine favoritter er 4x4 og bakkeintervaller. Så er det viktig å sørge for at du løper i sko som er tilpasset din fot. Löplabbet og de fleste sportsbutikker kan hjelpe deg med dette Lykke til, og husk at 1 km er mye bedre enn ingenting!
Gjest Ljhh Skrevet 21. mars 2014 #4 Skrevet 21. mars 2014 Eller du kan begynne med pyramide-intervaller: 1 min løping med relativt "grei" puls 30 sek "pause"/ altså rolig jogg, eller jogging i et tempo du føler deg komfortabel med. 2 min løping 1 min pause 3 min løping 1,5 min pause 4 min løping 2 min pause 5 min løping 2,5 min pause 4 2 3 1,5 2 1 Ferdig. -Gir du alt du klarer i arbeidsperioden er dette en ganske grei start Kan også "hente deg inn" i pausene da du selv kan velge tempo. Eneste råd her er at du ikke lar pulsen falle for masse, for da kan det være vanskelig å hente seg inn igjen Lykke til & god trening
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #5 Skrevet 21. mars 2014 Couch to 5K er et genialt startprogram http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html Anonymous poster hash: 8e355...858
Cata Skrevet 21. mars 2014 #6 Skrevet 21. mars 2014 Enig i alle forslagene ovenfor, og har selv benyttet variasjon over temaet. Jeg begynte rett og slett å jogge på mølle på treningssenteret. Jeg startet med 500 meter og så økte jeg med 100 meter pr. uke. Nå kan jeg fint jogge 4-5 km ute uten problemer. Jeg "flyttet ut" da jeg klarte 2 km noenlunde greit på møllen. En annen mulighet som jeg har benyttet før er det jeg kaller "lyktestolpemetoden". Man velger seg en rute der det er lyktestolper, så jogger man mellom to stolper, går mellom de to neste osv. Etterhvert som man blir sprekere så jogger man mellom tre lyktestolper, går mellom 2, jogger de neste tre osv. inntil man etterhvert jogger hele ruta. Bakkeintervaller er greit når man har fått litt mer trening. Jeg har en bakke som jeg jogger til (noen hundre meter dit). Det går som oppvarming. Så løper jeg opp og går ned en del ganger. Startet med 5 repetisjoner, men i det siste er jeg økt til 8. Så jogger jeg rolig hjem igjen. Den økta tar meg litt under halvtimen til sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå