Gå til innhold

Erstatning for bremykt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bruker bremykt på brødskiva, det er så godt! Men på grete rhode er det "nei mat". Tenkte jeg skulle prøve å bytte det ut med noe sunnere, men det må være godt. Kjedelig å kjøpe alle typene med margarin som er, så har noen en type å anbefale?

Takk takk.

Anonymous poster hash: 41b7c...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, jeg ville anbefale at du ikke kjøper margarin i det hele tatt, spis smør, det er minst tuklet med, og de fleste synes det smaker best også. Og ihvertfall ikke lettmargarin, det er enda mer unaturlig. Om du skal spare på kaloriene kan du gjøre det ved å ha mindre fett på skivene, eller færre skiver. Se på kaloriinnholdet opp mot næringsinnholdet, kanskje du får deg en aha-opplevelse eller to... som jeg gjorde :fnise:

Edit: Poenget med ja-, litt- og nei-mat er nettopp det å se på hva du "får for kaloriene", ikke å utelukke matvarer fullstendig. Også nei-mat kan man spise, men vær forsiktig med mengder og hyppighet. Ja-mat kan man i prinsippet spise ubegrenset av, men det er fare for underernæring om man spiser så mye av dette at man ikke får i seg alt man skal ha av næring, og det får man lettest med en variert kost med mat fra alle matvaregrupper.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Spiser du så mye smør at det utgjør noen særlig forskjell da? Jeg syns ikke margarin kan erstatte bremykt overhodet. Brelett oliven liker jeg smaken litt på, men tror ikke den er så mye mindre nei-mat. Smør smaker jo enda bedre, men er vel enda mer nei-mat?

Jeg ville heller begrenset mengden smør. Med mindre du spiser veldig mye brød, noe du uansett ikke bør gjøre (kaloririkt i forhold til hvor lenge du holder deg mett), bruker du vel ikke så mye Bremykt. Jeg syns også det er godt å bruke annet smørepålegg i stedetfor smør, under skinke o.l. er for eksempel kremost kjempegodt. Til salami kan jeg brukte cottage cheese, savner ikke smør da. Pesto er også godt.

Skrevet

Grete Roede har et svært ensidig syn på forskjellige typer fett. Flerumettet fett = OK, Omega 3 = KJEMPEBRA! og mettet fett = VIL DU DØ??

Neida. :)

At smør er nei-mat betyr ikke at det er usunt. Det er bare en måte å kategorisere på. Du kan spise nei-mat til alle måltider og likevel gå ned i vekt, det er ikke noe problem. Det er heller ikke nødvendigvis slik at animalsk fett er en av hovedårsakene til hjerte- og karsykdommer.

Smaksmessig så vil jeg virkelig ikke anbefale margarin, hvis man er vant til smør så smaker margarin bare feil. For å redusere kaloriene (eller det som noen mener er å gå fra usunt til sunt) ville jeg sett på andre alternativer som beskrevet over her. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk. Da fortsetter jeg bare med det deilige smøret mitt :)

Anonymous poster hash: 41b7c...c19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...