AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #1 Skrevet 21. mars 2014 Jeg var på Nav i går og hentet papirer for å søke på barnabidrag og forskudd via Nav. Da barnefar og jeg ikke er enige om hva det koster å ha en barn. Til info så har vi en 45/55% fordeling i min favør. Og han betaler kun 1500 kr pr mnd. Jeg betaler alt til barnet, utenom klær,mat, ferie og lommepenger barnet bruker hos far. Og klær kjøper han frivillig. jeg har nok av klær til barnet som jeg kan sende med, men fordi han mener det "stresser" barnet at jeg hele tiden spør barnet om å spørre pappa å levere tilbake klær som han har glemt, så har han bestemt seg for å kjøpe en egen garderobe til barnet. Men, det jeg egentlig lurer på er. Jeg starter i ny jobb på mandag og i den nye jobben tjener jeg mye mer enn i den gamle. Kontrakten er skrevet og jeg har fått forskudd på den første lønnen min. Skal jeg da oppgi den nye eller den gamle lønnen? Det er fra søkertidspunktet de regner, og i prinsippet har jeg ikke startet den nye jobben ennå. Så om jeg leverer papirere i dag er det jo egentlig min gamle jobb som er gjeldene, eller? Er usikker på hva den årlige differansen vil bli, men tipper et sted mellom 100 og 130 tusen. Hva tror dere? Jeg ønsker ikke å bli tatt for svindel. Anonymous poster hash: 443a7...4d8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #2 Skrevet 21. mars 2014 Du skal selvsagt oppgi den lønnen du har nå og ikke den forrige. Anonymous poster hash: 38f2b...a59 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #3 Skrevet 21. mars 2014 Jeg var på Nav i går og hentet papirer for å søke på barnabidrag og forskudd via Nav. Da barnefar og jeg ikke er enige om hva det koster å ha en barn. Til info så har vi en 45/55% fordeling i min favør. Og han betaler kun 1500 kr pr mnd. Jeg betaler alt til barnet, utenom klær,mat, ferie og lommepenger barnet bruker hos far. Og klær kjøper han frivillig. jeg har nok av klær til barnet som jeg kan sende med, men fordi han mener det "stresser" barnet at jeg hele tiden spør barnet om å spørre pappa å levere tilbake klær som han har glemt, så har han bestemt seg for å kjøpe en egen garderobe til barnet. Men, det jeg egentlig lurer på er. Jeg starter i ny jobb på mandag og i den nye jobben tjener jeg mye mer enn i den gamle. Kontrakten er skrevet og jeg har fått forskudd på den første lønnen min. Skal jeg da oppgi den nye eller den gamle lønnen? Det er fra søkertidspunktet de regner, og i prinsippet har jeg ikke startet den nye jobben ennå. Så om jeg leverer papirere i dag er det jo egentlig min gamle jobb som er gjeldene, eller? Er usikker på hva den årlige differansen vil bli, men tipper et sted mellom 100 og 130 tusen. Hva tror dere? Jeg ønsker ikke å bli tatt for svindel. Anonymous poster hash: 443a7...4d8 Glemte å si, at jeg nå med min nye jobb tjener ca hundretusen mindre i året enn en b.f. Om det er relevant. Anonymous poster hash: 443a7...4d8
Pinkee Skrevet 21. mars 2014 #4 Skrevet 21. mars 2014 Synes å huske at man skulle legge med lønnslipp for de 3 siste månedene. Så da er det jo gammel lønn du skal oppgi. Men, jeg ville ringt NAV og spurt, når det utgjør så stor forskjell.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #5 Skrevet 21. mars 2014 Du skal selvsagt oppgi den lønnen du har nå og ikke den forrige. Anonymous poster hash: 38f2b...a59 Men er det ikke rom for litt tolkning her da? I og med jeg ikke har sdtartet jobben ennå Anonymous poster hash: 443a7...4d8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #6 Skrevet 21. mars 2014 Selvfølgelig den nye lønnen din. Forøvrig syns jeg ikke 1500,- høres lite ut. Her har vi 60/40 ca, og far betaler skulle i følge kalkulatoren kun betale 850,- selv om han tjener 100 000,- mer enn meg. Jeg lot han derimot slippe, og så får han heller være med på å kjøpe litt utstyr etc. Anonymous poster hash: c6bd8...304 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #7 Skrevet 21. mars 2014 Men er det ikke rom for litt tolkning her da? I og med jeg ikke har sdtartet jobben ennå Anonymous poster hash: 443a7...4d8 Du skal uansett melde i fra til NAV så fort du har endring i inntekt, så dette er jo faktisk forsøk på svindel om du bevisst unngår å informere om den nye lønna di. Anonymous poster hash: c6bd8...304 7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #8 Skrevet 21. mars 2014 Du skal uansett melde i fra til NAV så fort du har endring i inntekt, så dette er jo faktisk forsøk på svindel om du bevisst unngår å informere om den nye lønna di. Anonymous poster hash: c6bd8...304 Jeg svindler jo ikke Nav... Anonymous poster hash: 443a7...4d8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #9 Skrevet 21. mars 2014 Nei, du svindler eksen, via Nav. Hvorfor tror du det er greit? Uansett skal du oppdatere opplysningene dine hos Nav, så da er det bare å oppgi ny lønn, gjeldende fra aktuell dato.Anonymous poster hash: aab73...5f7 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #10 Skrevet 21. mars 2014 Nei, du svindler eksen, via Nav. Hvorfor tror du det er greit? Uansett skal du oppdatere opplysningene dine hos Nav, så da er det bare å oppgi ny lønn, gjeldende fra aktuell dato.Anonymous poster hash: aab73...5f7 Han svindler jo meg... Hvorfor skal han slippe unna? Jeg tror ikke at 1500 kr pr mnd er reelt for vårt vedkommende, men han mener det er mer enn nok. Han skulle nok ha betalt minst det dobbelte. Vedtaket beregnes fra søketidspunktet, og i prinsippet er jeg jo fremdeles i min gamle jobb. Jeg kan melde fra om min inntekt når vedtaket kommer.. Anonymous poster hash: 443a7...4d8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #11 Skrevet 21. mars 2014 Hvorfor tror du han svindler? 1500 er et normalt beløp med deres fordeling, sjekk bidragskalkulatoren. Uansett må dere vel begge betale nytt gebyr for ny fastsetting, så du lurer jo deg selv også her, så hvorfor ikke oppgi alt du vet, og få det rett med en gang?Anonymous poster hash: aab73...5f7 2
tyttebæra246 Skrevet 21. mars 2014 #12 Skrevet 21. mars 2014 Beklager og måtte si det, men for det første: Om du oppgir din forrige lønn så er du pliktig til og oppgi ny lønn den dagen du starter ny jobb, så det vil bli svindel om du ikke oppgir dette og det faktisk blir en positiv diff på over 100k. For det andre, dere har 45/55 deling i din favør, og han står for alle klær og utstyr hjemme hos seg selv, regner da også med han dekker bursdagsgaver, penger til klasseturer osv. Kan ikke se at 1500,- er lite! Dere har i praksis 50/50 løsning, så dette er kun økonomisk motivert fra din side. Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet er, bidraget øker i takt med alder, men her risikerer du faktisk at du får mindre i bidrag ved at NAV fastsetter det. Du vet bidrag skal betales for også og holde samværsforelder med klær, utstyr, medisiner, bursdagsgaver til klassekamerater osv? Og dette er jo ting han holder selv. Merkelig at du argumenterer så for og levere lønnsoppøysninger fra din forrige jobb når du uansett er pliktig til og opplyse om endring av status ang økonomi. 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #13 Skrevet 21. mars 2014 Beklager og måtte si det, men for det første: Om du oppgir din forrige lønn så er du pliktig til og oppgi ny lønn den dagen du starter ny jobb, så det vil bli svindel om du ikke oppgir dette og det faktisk blir en positiv diff på over 100k. For det andre, dere har 45/55 deling i din favør, og han står for alle klær og utstyr hjemme hos seg selv, regner da også med han dekker bursdagsgaver, penger til klasseturer osv. Kan ikke se at 1500,- er lite! Dere har i praksis 50/50 løsning, så dette er kun økonomisk motivert fra din side. Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet er, bidraget øker i takt med alder, men her risikerer du faktisk at du får mindre i bidrag ved at NAV fastsetter det. Du vet bidrag skal betales for også og holde samværsforelder med klær, utstyr, medisiner, bursdagsgaver til klassekamerater osv? Og dette er jo ting han holder selv. Merkelig at du argumenterer så for og levere lønnsoppøysninger fra din forrige jobb når du uansett er pliktig til og opplyse om endring av status ang økonomi. Han ønsker jo selv å holde klær og utstyr hos seg selv. Helt frivillig. Dette er jo egentlig ting han kan låne av meg... Og selvfølgelig er det økonomisk motivert, jeg lever ikke av knapper og glansbilder. Hvorfor skal han slippe billig unna? Hvis han har råd til å handle ekstra klær og utstyr til barnet, hvorfor kan ikke jeg få de pengene da? Jeg som handler det alikevel??... Og som vet hva barnet trenger.. Hva er vitsen med dobbelt opp.. Han vil bare ikke betale penger til meg. Og om vedtaket med minn gamle lønn blir høyere enn med min nye lønn, kan jeg endre/melde fra om ny lønn når vedtaket kommer om tja.. ca 6 mnd, etter sakbehandlingstiden til Nav å dømme. Og da har jeg fått 6 mnd mer høyere bidrag... Til barnet mitt. Anonymous poster hash: 443a7...4d8 1
lykkelige.meg Skrevet 21. mars 2014 #14 Skrevet 21. mars 2014 Han ønsker jo selv å holde klær og utstyr hos seg selv. Helt frivillig. Dette er jo egentlig ting han kan låne av meg... Og selvfølgelig er det økonomisk motivert, jeg lever ikke av knapper og glansbilder. Hvorfor skal han slippe billig unna? Hvis han har råd til å handle ekstra klær og utstyr til barnet, hvorfor kan ikke jeg få de pengene da? Jeg som handler det alikevel??... Og som vet hva barnet trenger.. Hva er vitsen med dobbelt opp.. Han vil bare ikke betale penger til meg. Og om vedtaket med minn gamle lønn blir høyere enn med min nye lønn, kan jeg endre/melde fra om ny lønn når vedtaket kommer om tja.. ca 6 mnd, etter sakbehandlingstiden til Nav å dømme. Og da har jeg fått 6 mnd mer høyere bidrag... Til barnet mitt. Anonymous poster hash: 443a7...4d8 Du er jo bare vaskelig. Dere har 55/45, hvorfor ikke da 50/50? Fordi du da ikke får pengene dine? Selvfølgelig ønsker han å ha klær å utstyr hjemme hos seg når han har barnet så mye. Du har allerede fått lønn fra din nye jobb. Hvorfor ikke da oppgi denne lønnen? Jo, igjen for å grunne til deg mest mulig penger. 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #15 Skrevet 21. mars 2014 Du er jo bare vaskelig. Dere har 55/45, hvorfor ikke da 50/50? Fordi du da ikke får pengene dine? Selvfølgelig ønsker han å ha klær å utstyr hjemme hos seg når han har barnet så mye. Du har allerede fått lønn fra din nye jobb. Hvorfor ikke da oppgi denne lønnen? Jo, igjen for å grunne til deg mest mulig penger. Jeg er ikke vanskelig, jeg bare tar hva jeg har rett på. I følge loven står det fra søketidspunktet skal det beregnes bidrag. Og søketidspunktet er jo i dag, jeg begynner i ny jobb til mandag. Han kan klage på vedtaket... Med hans inntekt kunne han fint betalt mer enn 1500 i bidrag, men vil ikke av prinsipp. Og jeg er vanskelig??? Den ser jeg ikke..? Anonymous poster hash: 443a7...4d8
Ansjosen Skrevet 21. mars 2014 #16 Skrevet 21. mars 2014 Det er mye mulig jeg er ute på tynn is her nå, siden jeg aldri har prøvd å beregne bidrag og siden jeg heller ikke vet hva mor og far tjener (det er nok heller ikke relevant), men denne tråden gir meg noen spørsmål som jeg nå våger meg utpå for å stille; 1. Far oppgir at barnet blir stresset av å skulle huske på å medbringe ting fram og tilbake og av at mor ber om dette. For å unngå å stresse barnet kjøper far inn ting til barnet han kan ha hjemme der. Dette syns mor er svært unødvendig fordi han heller kan gi henne penger så hun kan kjøpe ting. Barnet blir jo ikke mindre stresset av det? Kan det ikke hende at far har et poeng? Om mor da syns det er kjempeenkelt å huske på å bringe ting tilbake osv. så kan hun kanskje heller lage en avtale som går andre veien? At det er ting som hører hjemme hos far, og at hun hjelper gutten å huske på å ta med ting tilbake til far? Da blir det jo mindre penger ut for mor, barnet slipper å bli stresset og pappaen kan få lov å glede seg over innkjøpene? 2. Legger det egentlig grunnlag for å være et særlig godt og trivelig samarbeid om du som mor skal oppgi feil lønn, far skal finne det ut og klage på vedtaket? Da har dere det gående, og ingen får jo noen penger, og da er det vel iallfall ikke penger der for at barnet skal få det det trenger? 3. Hvis far har kjøpt inn en hel masse ting, og følger godt opp den tiden han har barnet, hvordan kan da argumentet være at han ikke skjønner hva det koster å ha barn? 4. Er det bidraget dere har allerede satt av Nav basert på den inntekten du hadde fram til nå, og den inntekten han har? Da vil det vel ikke hjelpe at du "føler du får for lite penger"? 8
Leeloo Skrevet 21. mars 2014 #17 Skrevet 21. mars 2014 Dere har i praksis to likverdige husholdninger, så hvorfor skal far betale mye mer enn det han allerede gjør, er det hans feil at du har en dårligere lønnet jobb? 100 000 i differanse i lønn er ikke veldig mye heller, langt fra nok til å få mer bidrag pga. lønnsforskjell. At han velger å ha en egen garderobe til barnet synes jeg er flott så lenge dere nesten praktiserer 50/50, det er ikke gøy å leve i bag (ja, jeg har prøvd det). Har dere delt barnetrygden? Har begge skattefradrag som enslig forsørger? Har du tilskudd til barnepass, om du bruker det? Dersom du mottar ekstra barnetrygd, har skattefradraget og får 1500 i bidrag har du ca 4500 i mnd kun fordi du har barn, før din egen utbetalte lønn kommer inn i bildet. I tillegg skal jo du dekke like mye som far, så da kan du legge til 1500, og det koster ikke 6000 i mnd å ha barn (ikke enda i hvert fall). Har du i tillegg tilskudd til barnepass har du 1400 ekstra, og for 7500 i mnd bør du klare å forsørge et barn. Det er mulig det bare er måten du formulerer deg på, men du fremstår som grådig, og det er vel kanskje ikke merklappen man helst vil få på seg. Vær redelig, forhold deg til hva du faktisk har krav på, og se ev. etter en bedre jobb. 5
Kontormus Skrevet 21. mars 2014 #18 Skrevet 21. mars 2014 Tror dere skal ta dere en tur inn i bidragsavdelingen til NAV og lese litt. Fyttikatta mange av dere er helt på jordet...
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #19 Skrevet 22. mars 2014 Dere har i praksis to likverdige husholdninger, så hvorfor skal far betale mye mer enn det han allerede gjør, er det hans feil at du har en dårligere lønnet jobb? 100 000 i differanse i lønn er ikke veldig mye heller, langt fra nok til å få mer bidrag pga. lønnsforskjell. At han velger å ha en egen garderobe til barnet synes jeg er flott så lenge dere nesten praktiserer 50/50, det er ikke gøy å leve i bag (ja, jeg har prøvd det). Har dere delt barnetrygden? Har begge skattefradrag som enslig forsørger? Har du tilskudd til barnepass, om du bruker det? Dersom du mottar ekstra barnetrygd, har skattefradraget og får 1500 i bidrag har du ca 4500 i mnd kun fordi du har barn, før din egen utbetalte lønn kommer inn i bildet. I tillegg skal jo du dekke like mye som far, så da kan du legge til 1500, og det koster ikke 6000 i mnd å ha barn (ikke enda i hvert fall). Har du i tillegg tilskudd til barnepass har du 1400 ekstra, og for 7500 i mnd bør du klare å forsørge et barn. Det er mulig det bare er måten du formulerer deg på, men du fremstår som grådig, og det er vel kanskje ikke merklappen man helst vil få på seg. Vær redelig, forhold deg til hva du faktisk har krav på, og se ev. etter en bedre jobb. I følge Nav sin veiledning så koster det 5256 kr i mnd for et barn i den aldersgruppen mitt barn er i. Så det er ikke så veldig langt unna 6000,- Jeg får kun ordinær barnetrygd som er på ca 1000 kr da er det igjen 4200,- Hvorfor skal ikke dette deles på to? Og hvorfor er det greit at han krangler men ikke jeg? Man trenger ikke to sett av alt til barnet. Helt greit med en garderobe hos far, men to par gummistøvler, to sykler, to sett med vinterjakker, to sett skøyter osv... Jeg kan ikke se at det er jeg som er den vanskelige her... Anonymous poster hash: 443a7...4d8 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #20 Skrevet 22. mars 2014 Du er grisk. Vi har samvær der barna er 9 netter i måneden hos far. Han betaler 1170 kr for 2 barn i småskolealder. Så tror ikke du vil få så mye mer uansett. Hadde han hatt barnet 5 prosent mer hadde du ikke fått noe. Når du snakker om noen dager til du får ny lønn og allerede har fått forskudd på ny lønn er det selvfølgelig den du skal oppgi. Du må jo dokumentere lønn til NAV uansett så de vil jo se du har byttet arb.giverAnonymous poster hash: f8e95...4d1 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå