AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #1 Skrevet 21. mars 2014 Jeg liker ikke laks, men mannen og datteren min gjør det. Så er det noe vi kan lage til laksen som jeg kan ha til noe annet? Enten en annen type fisk eventuelt kylling eller pasta eller noe? Anonymous poster hash: 1292c...687
Gjest Naria Skrevet 21. mars 2014 #2 Skrevet 21. mars 2014 Jeg synes squashsalat er veldig godt og passer til mye forskjellig. Skjærer squash i tynne skiver med ostehøvel, strimler litt rødløk og paprika. Drysser over litt salt og pepper og river litt parmesan over. Inn i ovnen på ca 180 grader i noen minutter, rører gjerne litt rundt et par ganger før jeg tar den ut og serverer.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #3 Skrevet 21. mars 2014 Omtrent alt av grønnsaker. Jeg lager ofte ovnsstekte grønnsaker, tar hva jeg har i kjøleskapet bare. Og bruker enten forskjellige fisk, kylling og kjøtt. Bare ta hva du liker. Ellers synes jeg du kanskje bør prøve fisken lagd på en annen måte sånn at du kanskje kan like den ogAnonymous poster hash: 60faf...5a0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #4 Skrevet 21. mars 2014 Det hørtes jo ganske godt ut, ja Det kan sikkert spises til både kylling og pasta. Anonymous poster hash: 1292c...687
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #5 Skrevet 21. mars 2014 Omtrent alt av grønnsaker. Jeg lager ofte ovnsstekte grønnsaker, tar hva jeg har i kjøleskapet bare. Og bruker enten forskjellige fisk, kylling og kjøtt. Bare ta hva du liker. Ellers synes jeg du kanskje bør prøve fisken lagd på en annen måte sånn at du kanskje kan like den ogAnonymous poster hash: 60faf...5a0 jeg har prøvd mange ganger og klarer bare ikke å få det ned Syns egentlig for det ser jo veldig godt ut. Er en av de tingene jeg virkelig skulle ønske jeg likte. Anonymous poster hash: 1292c...687
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #6 Skrevet 21. mars 2014 Couscous! Jeg pleier å lage salat av couscous med vårløk, agurk, ruccula, cherrytomater og litt sitronsaft. Passer like godt til laks som til kyllingbryst. Ovnsbakte grønnsaker blir vanligvis også like godt til laks som til hvit fisk eller kyllingbryst. Anonymous poster hash: d9b62...483 1
Vill Skrevet 21. mars 2014 #7 Skrevet 21. mars 2014 Noko av det beste eg veit er steikt laks med sitronpepper, servert med ris og mango. Ellers så er det vel fort gjort for deg å steike ein anna fisk eller kyllingfilét ved siden av? Eit anna tips er å lage porsjonspakker av aluminiumsfolie. Putt fisk, strimla gulrot, purre, og gjerne andre grønnsaker, samt litt fløte og pakk inn i porsjoner. Steik i ovn. Serveres med ris eller poteter då kan jo du ta litt forskjellig fisk?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 Takk for tips folkens :-) det blir i hvert fall noen grønnsaker av noe slag, og kanskje couscous, det var lurt!Anonymous poster hash: 1292c...687
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 Et tips til laksen; jeg elsker laks, men ikke når samboer tilbereder den, eller hvis man følger anvisninger på steke og koketid. For meg smaker den da nærmest fiskeolje...så hos oss får min laksefilet halv tid i ovnen/pannen av de andres, så den fremdeles er orangerosa, og ikke lakserosa. Da smaker den nydelig! Stekes den for lenge spiser jeg den ikke, og hunden får seg et festmåltid Anonymous poster hash: 75e87...be0 1
Alvina Skrevet 22. mars 2014 #10 Skrevet 22. mars 2014 (endret) Jeg liker laks, men svarer likevel. Vet ikke om du mener stekt eller kokt laks, suppe eller ovnsbakt. Er det suppe er det en ide å lage suppen med masse grønnsaker (selleri, gulrot, potet, bredbladet persille, kanskje litt rød chili, brokkoli m.m. Med følte og basert på vannet laksen er kokt i. Sett laksen i en ildfast form med folie over og la stå i ovnen på ca 70 grader mens suppen kokes. Da har du ren fiskesuppe og kan velge din egen fisk som serveres separat på tallerken ved siden av. Stekt og kokt laks forbinder jeg med kokte poteter, gulrot, brokkoli, agurksalat og rømme. Du kan jo fint lage din egen fisk ved siden av, eller steke et stykke kjøtt. Er det saltet /røkt laks passer det med poteter, løkringer og syltet rødbeter og rømme. Potetsalat passer også godt til laks, bedre enn til alt annet av fisk. Du liker ikke laks, men det er mye som passer ved siden av. Steker du f.eks. torsk, er det godt med reddik, rømme, oliven, paprika, tomat til i stedet for søtsursalte varianter. Laks er nydelig, men den må være tilberedt uten å bli tørr. Endret 22. mars 2014 av Alvina
Amarone Skrevet 22. mars 2014 #11 Skrevet 22. mars 2014 Alt mulig egentlig bortsett fra klassisk agurksalat? Dampet asparges med smør og sitron funker fint til både laks, kylling eller pasta. Også blomkålpuré, dampede aspargesbønner eller andre bønner, broccoli kokt/ stekt, bakt hvitløk, dampet kål med smør/ingefær/ hvitløk/ chili/ lime, bakte tomater, salater med masse godt i, sitronsauser, smørsauser, fløtesauser osv...
chouette Skrevet 22. mars 2014 #12 Skrevet 22. mars 2014 Potetsalat er nydelig til laks! Samme med rømme, pesto og pastaskruer
Gjest rådyr Skrevet 23. mars 2014 #13 Skrevet 23. mars 2014 (endret) Pureer passer godt til både fisk og kjøtt. Kok og mos enten erter, blomkål, brokkoli eller søtpotet (eller andre grønnsaker du liker). Bland inn smør eller creme fraiche, salte og pepre. Endret 23. mars 2014 av Talyset
Gjest Rossin Skrevet 23. mars 2014 #14 Skrevet 23. mars 2014 Er det noe tilbehør som passer til laks men som ikke passer til annet? Et helt ordinært tips: Skjær opp diverse rotgrønnsaker (sellerirot, gulrot, pastinakk, persillerot osv) og løk. Legg på en langpanne med bakepapir, ha på olivenolje og bak dem på 200 grader-ish til de har fått en gylden farge.
Gjest Whitestripes Skrevet 23. mars 2014 #15 Skrevet 23. mars 2014 Bare jeg som synes det er rart at TS ikke klarer å komme på tilbehør som grønnsaker, ris eller pasta på egen hånd? Jeg baker som regel laks i ildfast form sammen med potetskiver, brokkoli, rødløk, reddiker, blomkål og squash. Tar litt olje over, salt, pepper og dill. Her kan du jo spise alt minus laks. Ellers er det godt med ris, blandende grønnsaker og hollandaisesaus til både laks og kylling. 1
Gjest Funky Punk Skrevet 23. mars 2014 #16 Skrevet 23. mars 2014 Man kan jo bruke nesten hva som helst. Kokte grønnsaker, stekte grønnsaker, ovnsbakte grønnsaker, salater etc Og man kan bruke f.eks kesamdressing ved siden av uansett om man spiser fisk eller kylling. Evnt om man lager saus til kyllingen og bare bruker smeltet smør til fisken.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #17 Skrevet 23. mars 2014 Takk for gode tips. Vi går for couscous og grønnsaker i dag. Men mange fine tips til en senere anledning her :-) Jeg skulle nok alltids klare å finne på noe selv, men ville høre om noen hadde noe ekstra lurt på lager Anonymous poster hash: 1292c...687
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå