Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så denne filmen om helga, og skjønte helt ærlig ikke så himla mye!

Selve handlingsforløpet skjønte jeg jo, men hva er tankene bak filmen?

Den minnet meg kanksje litt om filmen Fight Club med Brad Pitt, den er også merkelig, men der skjønner du ihvertfall filmen helt til slutt!

Jeg skjønte minimalt av C.O.

Har noen andre sett den og kanskje kan forklare litt?

Eller kanskje den bare er rar, og at det er det som er meniga?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Filmen er vel en slags debatt om det onde mennesket/det onde i mennesket - og om det er mulig å endre på dette - og hvilke konsekvenser et forsøk på endring vil gi...

Skrevet

Synes det er en genial film jeg. Om at alle mennesker har mulighet til å velge mellom det gode og det onde. Om menneskets frie vilje. Og om myndighetenes rett til avstraffelse.

Skrevet

Jeg synes også det er en virkelig bra film! En film alle burde se.

Skrevet

Jeg kunne ikke fordra filmen.

Synes det er en intelligent film, som tar opp viktige tema på en intelligent måte. Og jeg vet at det er meningen at den skal være ubehagelig å se.

Men selv om jeg helst ville like den, så hata jeg å se den... ble ikke fascinert.... og jeg ser at det har med meg å gjøre ikke filmen.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg oppfattet filmen som veldig sex-fiksert.

Har og sett en annen av Kubrick sine filmer "Eyes Wide Shut", den var også veldig "rar" og sexfiksert.

Er det typisk Kubrick sine filmer?

Skrevet

Tja, Lolita er i samme bane, den laget han også.

CO handlet om noen saker som hendte på den tiden og var en kritikk til dette. Ivertfall fra det jeg hører så var det faktisk noen sånne metoder som å tvinge dem til å se på forferdelige ting døgnet rundt sånn at de ikke klarer å nærme seg det senere, som ble brukt på den tia på noen av fangene. Da ender det opp med å handle om fri vilje og de situasjonene en person kan ende opp i når han ikke har fri vilje, så det blir vel også en film om fri vilje også tror jeg.

Gjest TomKrus
Skrevet
Takk for svar!

Har og sett en annen av Kubrick sine filmer "Eyes Wide Shut", den var også veldig "rar" og sexfiksert.

Det typiske er iallfall at de er "rare", og ofte ikke lett å forstå med en gang, men det er da man setter seg ned og diskuterer dem i etterkant, eventuelt leser om dem, at de blir så fascinerende. Brukes sikkert ofte i pensum i filmvitenskap, etc. I 2001 er det mye mat for de som liker å analysere filmer.

Skrevet
Takk for svar!

Joda - Lolita også, men ikke 2001...

Vet ikke helt om det er Kubrick sin greie det der, men jeg tror han bruker seksualiteten veldig effektivt i alle disse filmene for å beskrive sårbarheten vår i forhold til seksualitet.

Seksualtisert vold, slik det er mye av i CO er jo også en veldig følelsesladet vold, som går innpå oss som seere...

Skrevet

A Clockwork Orange er en av de virkelig gode filmene jeg ikke klarer å se mer enn en gang. Har den på tape.

Denne filmen var en av filmene som vi hadde i pensum når jeg studerte. Virkelig et mesterstykke. Musikkbruken i filmen er absolutt verdt å merke seg!!

Hilsen Ella

Skrevet
Jeg kunne ikke fordra filmen.

Synes det er en intelligent film, som tar opp viktige tema på en intelligent måte. Og jeg vet at det er meningen at den skal være ubehagelig å se.

Men selv om jeg helst ville like den, så hata jeg å se den... ble ikke fascinert.... og jeg ser at det har med meg å gjøre ikke filmen.

Jeg tenkte akkurat det samme! Men min kjaere digger den.

Skrevet
Musikkbruken i filmen er absolutt verdt å merke seg!

Ja, det var noe spesielt kan du si........

• 2 uker senere...
Skrevet

Drar denne fram igjen!

Kom på en annen spesiell ting med filmen;

Ingen blunker!

Tydelig er det bevist, men hvorfor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...