Gå til innhold

Hagen - visning

Gjest Trulselinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

Vi holder på med hussalg. Vi har stor tomt med frukttrær, bærbusker og noen blomsterbed.

Er det viktig at hagen er i flott stand under visning, eller bryr ikke folk seg om det?

Vi har jobbet ute i hagen over flere dager for å få orden på den, men føler at vi ikke kommer i mål med alt.

Tror dere folk mister interessen for huset, dersom ikke hagen er i tipp topp stand?

Hvordan ville dere tenkt dersom hagen ikke var 100%?

Håper noen kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som en stor hageelsker ville jeg nok ikke reagert på hvordan hagen så med mindre det var masse søppel som lå rundt.

Jeg vet akkurat hvordan hagen vår skal se ut så jeg hadde nok ikke sett på detaljene dere har gjort....

Men et godt og ryddig førsteinntrykk er ganske viktig ved visning da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DinSide hadde faktisk en artikkel om dette akkurat i dag. De skrev at en flott hage kan være verdt 10-15% av eiendommens verdi. For meg ville huset selvsagt vært det absolutt viktigste, men en flott hage er på en måte en ekstra bonus. Men sannsynligvis ville vi endret på hagen uansett, så for vår del teller det ganske lite, så fremt den ikke er svært skjemmende e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det er sol og sommer ville jeg tro at hagen har en god del å si. Særlig hvis hagen ligger på "framsiden" av huset, altså at det er den man kommer til først...

Nå er vi veldig opptatt av grilling og hagekos, jeg er ganske sikker på at jeg hadde sett mye grundigere på hvordan hagen er hvis jeg skulle på visning nå enn hva jeg hadde gjort hvis jeg var på visning i februar eller november...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en pen hage teller ganske mye, men så er jeg nok mer enn gjennomsnittlig interresert i emnet.

Jeg ville hvertfall fått frem at det er frukttrær og bærbusker hvis det ikke går klart frem (er vel ikke noe frukt så tidlig i sesongen?).

Sånt kan ta flere år å dyrke frem selv, så for meg ville det vært veldig positivt.

Har dere hagemøbler så dere får vist hvor koselig det er å oppholde seg i hagen?

Eventuelt låne møbler fra kjente akkurat under visningen?

Nå fikk jeg lyst til å gå på visning selv, for å hente inspirasjon til hageflekken min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg tror det er veldig viktig med en velholdt hage på visning!

Men rekker dere ikke over alt, så rydd i allefall kraftig!

Hva er det dere må fikse? Luke og rydde eller større jobber som å lage uteplass eller opparbeide blomsterbed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er viktigere at f.eks. ikke gresset vokser vilt eller at det er skrot og slikt i hagen, stygge heller/terrasse, enn at dere har plantet planter. Vis at det er plass til stoler og bord og har dere murt en utegrill er det en ekstra bonus. Personlig foretrekker jeg f.eks. hekk framfor gjerde, men skjønner jo at man ikke akkurat river gjerder og planter hekk bare fordi man skal ha visning. Alt dette er jo individuelle ønsker, og man kan jo ikke gjøre alle fornøyd på en visning. Det vikigste er uansett at det ikke ser ut som om dere har vanskjøtet hagen den tiden dere har bodd der og at vi dermed får masse arbeid med å gjøre den i stand når vi flytter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Tror det er viktig at hagen ser ordentlig ut på visning. Klipp plen, luk og fjern døde vekster. Hvis busker og trær trenger beskjæring for å slippe inn mer sol, er det også lurt å gjøre! Store trær er det best å få profesjonelle til å beskjære. Det kan også være greit å "møblere" hagen litt før visning med utemøbler + blomsterkrukker etc.

Fortell om hagen på visning, beplantning etc og hvor mye sol + vind. Fremhev positive ting som usjenert, mye sol, lettstelt?

Selv er jeg glad i hage og vil personlig foretrekke en hage med en spennende topografi fremfor diger fotballplen. Men folk har ulike behov og familier med små barn vil nok synes det er positivt med mye plass til lekeapparater etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Vi har vasket verandaen, beskjært to frukttrær, fjernet ei buske som tok mye sol og luket litt i blomsterbedene. Vi skal klippe plenen, men vi må vente på ny plenklipper. Den kommer på lørdag.

Jeg kan fortelle at vi har mye utvendig trapper og grind inn på selve eiendommen. Vi har pusset opp garasjen for det er det første de kommer til.

Jeg føler at det er noe som mangler, noe vi absolutt bør gjøre. Men jeg vet ikke hva.

Når vi hadde de forrige visningene så hadde vi ikke fått gjort noen ting ute i hagen, og vi vet ikke hva de synes om hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

At dere har frukttrær tror jeg folk setter pris på. Så lenge det ikke er søppel som slenger så er nok hagen fin den :)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synst det høyrest bra ut det de har gjort, eg!

Personleg ville eg fått eit godt inntrykk av eigedomen viss hagen var ryddig og velstelt, og eg ville gjerne sett korleis han kunne brukast m.o.t. sitjeplasser, grilling etc. Akkurat om det er nydelege blomsterbed er ikkje så nøye - det er fort gjort å få slik ein sjølv vil uansett. Men at frukttrea ser fine ut, plenen er OK og det elles er ryddig, trur eg er ein stor fordel.

Lykke til med visningar og hussal! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg glemte å skrive at vi har en komposthaug i hagen, men den er gjemt bak noen busker. Ikke så veldig synlig.

Ellers har vi ikke søppel i hagen. Har ryddet alt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komposthaug er bare bra, særlig siden den er skjult, for det gir mulighet for resirkulering av matavfall. Det hadde i allefall jeg satt pris på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest onyx, i.i.

Jeg tror nok at den komposthaugen truselinemor har er en for hageavfall etc. Den er nok åpen (kaldkompost) og der er det ikke lurt å kaste matavfall fordi det tiltrekker seg rotter, mus etc. Til matavfall bør du ha en kompostbinge for varmkompost, den har tak og vegger + isolering.

Beklager den lille avsporingen.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor
Jeg tror nok at den komposthaugen truselinemor har er en for hageavfall etc. Den er nok åpen (kaldkompost) og der er det ikke lurt å kaste matavfall fordi det tiltrekker seg rotter, mus etc. Til matavfall bør du ha en kompostbinge for varmkompost, den har tak og vegger + isolering.

Beklager den lille avsporingen.... :wink:

Det stemmer, det er til hageavfall. Men vi har en dunk i hagen også som det kan kastes matavfall. Det er noe vi fikk av kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...