Gå til innhold

Normalt å tisse typ 20-25 ganger om dagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel dette som er årsaken til at jeg drikker "lite" til vanlig. Gjennomsnittlig 0,7 liter + mat. Jeg må nemlig på do HELE tiden om jeg drikker mer. De siste dagene bl.a. har jeg vært utrolig tørst. Har kanskje drukket ca. 2,5 liter i rent vann og noen dl. suppe. Jeg er jo klar over at dette er mye, men SÅ mye kan det umulig være. Jeg har i både går og i dag på det verste gått på do 3 ganger på 1 time. Jeg tisset rett og slett nettopp i et plastglass for å finne ut hvor mye det var som kom.. :P Vil tippe 1-1,5 dl. Jeg går vanligvis på toalettet om natten toppen 1 gang, men i natt våknet jeg opp 3-4 ganger, hvor jeg da måtte på do og tisse.

Er dette normalt?? Mamma sier hele tiden at jeg må drikke myyye mer enn jeg gjør, men dersom jeg øker væskemengden, og selv bare litt, må jeg på do hele tiden. Vanligvis ikke så mye som de siste par dagene, men likevel. Hvis jeg drikker i gjennomsnitt 0,7 liter går jeg på do toppen 5-6 ganger i løpet av ett døgn(kan gå 6 timer i mellom hver gang osv), men føler meg overhodet ikke dehydrert. Føler meg bra.

Har IKKE diabetes, vil jeg bare ha sagt. Men lurer på hvorfor jeg må "konstant" på do? :P Jeg har flere venninner som drikker vann hele tiden gjennom dagen, men ikke søren om de går på do to-tre ganger i timen av den grunn. :P Kunne ha skjønt det om jeg drakk mange kopper kaffe om dagen eller typ 5 liter vann, men det er jo et stykke fra det. Er jeg rett og slett en person som ikke trenger mye væske?

Anonymous poster hash: 691e8...c91
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker også å nevne at det ikke er UVI. Dette skjer altså kun når jeg øker væskeinntaket, og går tilbake til normalen når jeg drikker "lite" igjen. :P -TS

Skrevet

Først tenkte jeg diabetes, men det har du ikke ;)

Overaktiv blære kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Først tenkte jeg diabetes, men det har du ikke ;)

Overaktiv blære kanskje?

Nei, spiser aldri sukker og er ikke overvektig, så jeg tviler sterkt. :P Vanligvis kan det gå veldig lang tid mellom hver gang jeg går på do, så det er jo tydelig at væskemengden har mye å si for meg. Men overaktiv blære, ville jeg ikke da hatt dette problemet hele tiden? -TS

AnonymBruker
Skrevet

Overaktiv blære! Prøv å utsett toalett besøk så lenge som mulig, start med å hold deg 10-15 min fra du føler du vil på do å øk gradvis. Drikk mye vann, lite væske kan gjøre det værre. Styr unna koffein/sukkerholdig drikke. 1 dl urin er lite, dvs blæren din sier i fra at det er fult ved 1 dl - selv om den først på 3-4 dl begynner å bli full

Anonymous poster hash: f3aa6...210

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte! Jeg er 20 år.

Går på do utrolig mange ganger om natta og dagen. Begynner å bli slitsomt.

Anonymous poster hash: 705d3...6f4
AnonymBruker
Skrevet

Overaktiv blære! Prøv å utsett toalett besøk så lenge som mulig, start med å hold deg 10-15 min fra du føler du vil på do å øk gradvis. Drikk mye vann, lite væske kan gjøre det værre. Styr unna koffein/sukkerholdig drikke. 1 dl urin er lite, dvs blæren din sier i fra at det er fult ved 1 dl - selv om den først på 3-4 dl begynner å bli full

Anonymous poster hash: f3aa6...210

Lite væske gjør det bedre. :P Da går jeg jo sjelden på do, og da kommer det i tillegg mye om gangen. Er derfor litt usikker på om overaktiv blære er det rette? Vanligvis klarer jeg også å holde meg LENGE. Fra jeg begynner å skulle måtte på do til jeg virkelig må, kan det ta 2-3 timer. Når jeg drikker mye derimot, går det kanskje 10-15 min og jeg må på do øyeblikkelig, ellers går det i buksa. :P -TS

Skrevet

Gravid, kanskje? :)

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har drukket lite en periode, så må jeg på do "hele tiden" når jeg begynner å drikke mer en stund. Det stabiliserer seg etter hvert, og jeg kan drikke mye uten at jeg fort må på do.

Anonymous poster hash: be213...4aa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gravid, kanskje? :)

Tok en graviditetstest i går faktisk, og den var negativ. Jeg fikk også mensen i dag. :P

Når jeg har drukket lite en periode, så må jeg på do "hele tiden" når jeg begynner å drikke mer en stund. Det stabiliserer seg etter hvert, og jeg kan drikke mye uten at jeg fort må på do.

Kanskje dette kan være årsaken! For jeg har jo slettes ikke symptomer på overaktiv blære ellers i hverdagen. Har faktisk tenkt ut denne teorien tidligere, at det kan være fordi blæren ikke er vant med mye væske. -TS

• Liker 1
Gjest black nailpolish
Skrevet

Samme her.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Rainbow81, mod

AnonymBruker
Skrevet

Hold deg til det nesten gjør vondt. Du tisser nok ikke på deg.

Du behøver ikke drikke mer enn 2,5 l selvom moren din tror det.

Anonymous poster hash: 2fd18...da2

Skrevet

sånn er jeg og...oppe flere ganger hver natt og går på do. Tisser sikkert 20 ganger om dagen

Skrevet

Nei, spiser aldri sukker og er ikke overvektig, så jeg tviler sterkt. :P Vanligvis kan det gå veldig lang tid mellom hver gang jeg går på do, så det er jo tydelig at væskemengden har mye å si for meg. Men overaktiv blære, ville jeg ikke da hatt dette problemet hele tiden? -TS

Kan ha diabetes selv om du ikke er overvektig eller spiser sukker.Du tenker nok på diabetes type 2, som kan komme av overvekt og et usunt kosthold.

Men så finnes jo diabetes type 1 også da. Vanligst blant yngre under ca. 40år. Typiske symptomer er tørste, mange dobesøk (for å tisse), vekttap til tross for at man spiser godt, tretthet og man kan føle seg litt uvel.

Så jeg ville nok tatt meg en tur til legen! Bare forsikkerhetsskyld. Og det er jo greit å gjøre uansett, for så mange dobesøk er ikke vanlig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du mye anspent? Jeg hadde en periode for noen år siden hvor jeg hele tiden måtte på do å tisse og årsaken var at jeg var anspent/engstelig og det gikk ut over blæra.

Anonymous poster hash: 57a26...bd8
Skrevet (endret)

Lite væske gjør det bedre. :P Da går jeg jo sjelden på do, og da kommer det i tillegg mye om gangen. Er derfor litt usikker på om overaktiv blære er det rette? Vanligvis klarer jeg også å holde meg LENGE. Fra jeg begynner å skulle måtte på do til jeg virkelig må, kan det ta 2-3 timer. Når jeg drikker mye derimot, går det kanskje 10-15 min og jeg må på do øyeblikkelig, ellers går det i buksa. :P -TS

Nei, lite væske gjør det verre. Jeg tror du kan ha diabetes insipidus (http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/diabetes-insipidus-1123.html). Jo mindre du drikker, jo mer konsentrert blir urinien og jo mer blir det irriterende for blæren som da gjerne vil tømme seg for å bli kvitt det som irriterer.

Det dere også kan gjøre er å gjøre både en uroflow og cystoscopy (husker ikke norske ordet). Dvs at du måler hvor mye du tisser hos en urolog og etterpå fyller de opp blæren hvor du sier at du kjenner, du må på do og du ikke klarer å holde deg. Dette har hvertfall hjulpet for meg etter å ha prøvd en rekke medisiner som ikke funger (Vesicare, Betmige, Minirin for å nevne noen) Minirin kan dog hjelpe hos deg, men da ville jeg også fått en time hos en hormon lege for å måle konsentrasjonen i urinen. Det er en helt jævlig test, men kan hjelpe enormt.

For å få disse testene må dere bli henvist fra lege, om det var noe tvil. Bli henvist til urologer og dere er på god vei.

Endret av dillyduzit
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

selv om du føler at det å drikke lite gjør det bedre så er det motsatt. lite væske gjør at blære ikke trenger å bli så stor. knip til du virkelig ikke klarer mer å nesten må løpe for å komme deg på do. da vil blæren etter hvert bli større :) samme som med mat, en person som til vanlig spiser lite har mindre magesekk en de som har for vane å spise tre fire porsjoner for å bli gode og mette :)

Anonymous poster hash: 20b7e...bb5
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må tisse mye oftere enn "folk flest" selv om jeg drikker lite jeg. Drikker jeg mye betyr det seriøst at jeg må mange ganger i løpet av en time. Jeg har heller ikke diabetes, er normalvektig, men ba om å bli testet. Ikke gravid, dette har dessuten vart i mange år. Jeg kan dessverre ikke komme med noen god forklaring :( Men helt alene er du ikke, og jeg er alltid sånn, uansett. Jeg er skikkelig misunnelig på de som kan ta bussen uten å være livredd...men, jeg har fått beskjed om jeg ikke trenger bekymre meg for saltinntak, jeg kan bare pøse på. Jeg gjør kanskje ikke en god nok innsats der. Du trenger kanskje mer salt du og? Salt binder væske i kroppen.

Anonymous poster hash: 24bb0...73e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...