Gå til innhold

Trekk i lønn pga. ferie før foreldrepermisjon. Riktig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har tatt ut 6 dager ferie, uken før jeg gikk ut i foreldrepermisjon. Jeg skal være borte i litt over 1 år (skal ha noe ulønnet permisjon). Jeg får fastlønn 11 mnd, og feriepenger i 1 mnd.

Min arbeidsgiver har sagt at jeg ikke får lønn for de 6 dagene jeg tok ferie. Jeg får feriepenger i juni av arbeidsgiver. De mener de ikke skal utbetale lønn til meg for de 6 dagene, siden jeg ikke kommer tilbake på over 1 år..... Skal ikke ha noe ferie i permisjonstiden.

Er dette riktig? Vanskelig å forklare :(

Anonymous poster hash: 22cba...a85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tingelinling

Du skulle vel ha hatt utbetalt en del av feriepengene for de dagene du tok ut ferie og så skulle de ha vært trukket av feriepengeutbetalingen du få i juni.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig sånn rent prinsipielt, men vanligvis trekker man jo ferieukene av junilønna. Så når du tar ut ferie og ikke skal ha junilønn så må de trekke deg i en annen måned. Jeg fikk trekt feriepengene av augustlønna i fjor da jeg var tilbake fra permisjon i juli.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Man får ikke lønn når man er i permisjon.

Man får ikke lønn når man har ferie.

Dermed er det ingen juni måned å trekke ferien fra og derfor trekkes den nå. Feriepengene opparbeidet i fjor skal du fortsatt ha - spør om de kunne tenke seg å utbetale disse nå. Husk at neste år når permisjonen er slutt vil du kun få feriepenger f.o.m. Januar frem til permisjonens begynnelse - du har likevel krav på full ferie, men får ikke lønn for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...