Gå til innhold

Hvordan kombinere jobb og barn?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på intervju for en deltidsstilling, og arbeidsgiver har forståelse for at jeg har barn og må rekke barnehagen hver dag og at jeg derfor ikke kan jobbe fulle dager, men at jeg derimot kan jobbe mer den uken barnet ikke er hos meg, ettersom jeg har 50% omsorg (annenhver uke).

Dette ble de også informert om i søknaden før de tok meg inn til intervju, så det var tydeligvis ikke helt uaktuelt.

Men jeg fikk spørsmål om hvordan jeg ville løse det om jeg fikk en telefon fra dem og ble spurt om å jobbe selv den uken jeg har datteren min, og når sant skal sies bor barnefaren ett stykke unna og har ikke mulighet til å stille opp på kort varsel, i tillegg til at han også jobber.

Jeg har heller ingen familie i nærheten og alle de nærmeste venninnene mine jobber selv. Men jeg sa så klart til arbeidsgiver at "det ordner seg".

Jeg tenker jo at om jeg skal få meg en jobb, må jeg jo være litt fleksibel og ha mulighet for å stille opp så mye som mulig. Men hvordan løser jeg det? Jeg tenker jo at jeg må prøve å finne en barnevakt, en pålitelig person, som kan stille opp de dagene jeg må jobbe litt lenger på ettermiddagen og ikke rekker barnehagen. Jobben stenger samtidig som barnehagen, så det er snakk om en times tid jeg trenger barnevakt innimellom.

Men hvor finner jeg en barnevakt? Hvordan ville dere løst det?

Anonymous poster hash: 0a4e6...1e7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen barnehager har lengre åpningstider. Av og til vil noen i personalet kunne være dagmamma og dermed ta med seg barnet hjem. Du kan også ta problemet hvis det kommer. Da har du jo allerede fått jobben, og kan si nei, det er ikke mulig denne uka.

Jeg skjønner deg godt. Jeg kan ikke jobbe noe utover fast arbeidstid.

Anonymous poster hash: c61c7...12d

AnonymBruker
Skrevet

Det skal godt gjøres å finne noen om du ikke har familie, eller venner som kan hjelpe. Det er vel ingen som "passer barn for penger" som er villig til å stille opp på kort varsel for bare en times jobb... Men selv om du har sagt dette på intervju så kan de jo ikke tvinge deg til å være den siste timen, om du ikke har noen andre.... du er, sikkert ikke første mann som overdriver litt på intervju...

Anonymous poster hash: 2cf7a...5df
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Har du ei nabojente i tenåringsalder som kanskje kunne hentet i barnehagen og tatt med barnet hjem? Tenåringsjenter liker gjerne å tjene noen kroner, så du må nok tilby litt betaling. Hvis du finner ei slik, så kan du jo høre om hun kan være litt "stand by" de ukene du har barnet i tilfelle du må jobbe lenger en dag.

Endret av Nordis
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan du alliere deg med noen av de andre foreldrene i barnehagen så barnet ditt kan bli med dit engang i blant? Med 50% omsorg og deltid blir det vel ikke så ofte.

Til gjengjeld så kan jo du passe deres barn.

Anonymous poster hash: 4dbb3...4d2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette er litt off topic, men jeg syntes det er så ille at samfunnet har blitt sånn at man både skal kunne være tilgjengelig for jobben hele tiden, samtidig som det forventes at man skal få barn og familieliv, samtidig som at man helst skal få barn i midten av tyveårene, hvis ikke er det kanskje for sent når man vil ha barn osv osv. Alt dette lar seg jo ikke kombinere. Jeg har en sjef som ser ungene sine ca 1,5 time per døgn, fordi hun jobber hver dag og det forventes jo at hun stiller opp på jobb og gjerne jobber litt overtid og litt ekstra her og der. Samtidig skal man jo ha unger, for hvis ingen får unger kommer jo (det norske) samfunnet til å gå under. Og ingen skal jo gå hjemme, for da er man jo snylter på staten og naver og det ene og det andre. Skjønn det den som kan!

Anonymous poster hash: 46267...ef1
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nå er nå TS, trådstarter heldig med at hun kan jobbe mye ekstra den uken barnet er hos faren. 50% ordning må det være en drøm sånn jobbmessig. Si du kan jobbe fullt den uken du har barnefri da, men mindre når du har barnet.

Og ja det er bra foreldre ønsker deltid mens ungene er små, det tjener barna på. Barn som bor i barnehagen, bare har barnevakter og aldri er sammen med sine egne foreldre sliter psykisk, gjerne senere i livet sitt. Spør alle barn som har mye barnevakt hva de ønsker. De ønsker mer tid med mamma og/eller pappa, men mange foreldre tenker bare penger og pensjon, jobber ræva av seg, når de skal ha fri eller blir pensjonister så blir de syke og dør tidlig. Var det da vits i og sette barna ut på anbud, aldri se dem, aldri legge dem selv osv. beklager jeg sporet helt av nå, men dette er et samfunnsproblem blitt.....man skal ha 2-3 barn, full jobb, karriere og møter, venner, turer, fritidsaktiviteter, hus, mann, husdyr, hytte +++++ Men TID til alt dette klarer man ikke. Her må man roe ned, og både menn og kvinner kunne fint jobbet redusert. Ikke for å gå på kafe, men for å være sammen med sine barn. Vi er flokkdyr, mennesket er avhengig av andre mennesker, men å få være sammen med sine egne er en luksusting blitt. MEGET SPESIELT ER DET IKKE?? Barnehagelærere ser jo andre sine barn mer enn sine egne....f.eks.

Anonymous poster hash: 7c0f0...32d
Skrevet

Du kan jo avertere etter barnevakt eller noe sånt. Vet ikke helt hvordan du skal formulere deg, men du kjenner ikke noen du kan spørre om kan stille opp da? Foreldre til venner av barnet som du kjenner? Jeg hadde ikke hatt noe imot å ha kompis til en av ungene til overnatting, fungert som "avlaster"

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg har desverre ikke rukket å få noe spesielt forhold til de andre foreldrene i barnehagen, så det er ingen å spørre om en tjeneste der. Ikke har jeg noen i nærheten heller, av venner, som kan gjøre det. Så jeg ser for meg en jente som kan stille opp litt. Men vet ikke hvor jeg skal finne henne.

Synes det er så flaut å legge ut forespørsel på f.eks Facebook, det virker så fjernt å skulle finne en fremmed til å passe barnet sitt. Men sånn er det vel, når man ikke har noen rundt seg.

I tillegg er det nesten umulig å finne en jobb som passer med barnehagens åpningstider, og heltidsjobber er vanskelig å oppdrive, så mest sannsynlig må jeg skaffe meg to jobber for å få det til å gå rundt.

Jeg skjønner ikke hvordan dere andre klarer det?! Hvem henter i barnehagen, når foreldrene ikke har 9 til 4-jobber?

Skrevet

Få deg jobb i barnehage?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De naver, eller jobber i barnehage, sfo? Eller vaskejobb, eller har en fleksibel jobb? Kontor?

• Liker 1
Skrevet

Ville laget en annonse på facebook f.eks og sett om der er noen interesse :)

Skrevet

Hvor bor du?

AnonymBruker
Skrevet

Få deg jobb i barnehage?

Hjelper jo ikke å få meg jobb i barnehage om det ikke er akkurat den barnehagen barnet mitt går i. Det er jo skiftarbeid der som alle andre arbeidsplasser, og noen må jobbe til stengetid. Og da vil jeg jo igjen ha samme dilemma. Hvem henter i barnehagen når jeg må jobbe til stengetid?

AnonymBruker
Skrevet

De naver, eller jobber i barnehage, sfo? Eller vaskejobb, eller har en fleksibel jobb? Kontor?

Jeg "naver" jo nå, det er jo derfor jeg vil ut i arbeidslivet, så jeg kan få slippe å "nave" mer nå som barnet mitt er i barnehage og jeg er i stand til å jobbe. Det er liksom ikke ett alternativ å leve på Nav, bare fordi det ikke finnes 9 til 4- stillinger.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper jo ikke å få meg jobb i barnehage om det ikke er akkurat den barnehagen barnet mitt går i. Det er jo skiftarbeid der som alle andre arbeidsplasser, og noen må jobbe til stengetid. Og da vil jeg jo igjen ha samme dilemma. Hvem henter i barnehagen når jeg må jobbe til stengetid?

Ha barnet i samme barnehage, problem solved.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok utdannelse og fikk jobb i et yrke med "normale arbeidstider". Jobber redusert pga små barn, 9-15.

Anonymous poster hash: 29107...a45
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok utdannelse og fikk jobb i et yrke med "normale arbeidstider". Jobber redusert pga små barn, 9-15.

Anonymous poster hash: 29107...a45

Hvordan utdannelse tok du?

Anonymous poster hash: 06c3d...eba

Skrevet

Nå vet jeg jo ikke åpningstidene til din bhg, men i en kommune er det ofte litt forskjellige åpningstider, finner du en barnehage som åpner/stenger senere/tidligere så er det en løsning, dessuten så hvis du får et vikariat så settes de ytterst sjeldent i yttervaktene
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo henge opp lapper i butikker i nærheten :)

Anonymous poster hash: 371c2...4ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...