Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er fire måneder på vei, og etter et par måneder i dvale har nå endelig energien kommet tilbake, og jeg ønsker å ta opp treningen igjen. Målet er å kombinere utholdenhets- og styrketrening med ca tre treninger per uke.

Jeg har fått antydning til låsning i korsryggen, og jeg har smertelig erfart at knebøy og markløft er øvelser jeg bør unngå de nærmeste månedene. Har dere tips til alternative øvelser, samt øvelser som kan være gode for å styrke korsyggen?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen forslag? :)

AnonymBruker
Skrevet

Ingen forslag? :)

Kanskje du burde avklare med legen om dette er ok i første omgang.

Anonymous poster hash: 240b9...24a

Skrevet

Kanskje du burde avklare med legen om dette er ok i første omgang.

Anonymous poster hash: 240b9...24a

Hei,

det er nok ikke behov for å avklare noe med legen. Trening er viktig og bra også under graviditeten. Trening under graviditeten kan gjøre både hele svangerskapet og fødsel lettere, og det vil kunne ta kortere tid før en er kommet seg etter fødsel. :) Under graviditet er det dog ekstra viktig å lytte til kroppens respons, og det er derfor jeg ikke ønsker å fortsette med baseøvelsene knebøy og markløft, siden korsryggen protesterer litt.

• Liker 1
Skrevet

Tren i vei og kjenn etter hva som føles ok. Jeg trente mye under graviditeten, men ulike plager gjorde at jeg måtte tilpasse hele tiden. Syns det er vanskelig å gi forslag til øvelser, siden dette er veldig individuelt.

Jeg trente helt forskjellig da jeg var 4 mnd på vei enn da jeg var 5 mnd. Og hvertfall 8 mnd:-)

Jeg slet med bekkenløsning og gjorde derfor øvelser som ikke belastet bekkenet så mye. Eks. Til rygg og mage kan være rygghev, og sittende rotasjon i maskin. Samt nedtrekk. Planke. Sittende roing. Stående roing. Og maange fler:-) føles det vondt eller feil, så stopp. Jeg gikk til fysio, og fikk frie tøyler hva gjelder trening, så lenge jeg kjente etter hva som funka. Alle er forskjellig og med forskjellig utgangspunkt.

Skrevet

Tren i vei og kjenn etter hva som føles ok. Jeg trente mye under graviditeten, men ulike plager gjorde at jeg måtte tilpasse hele tiden. Syns det er vanskelig å gi forslag til øvelser, siden dette er veldig individuelt.

Jeg trente helt forskjellig da jeg var 4 mnd på vei enn da jeg var 5 mnd. Og hvertfall 8 mnd:-)

Jeg slet med bekkenløsning og gjorde derfor øvelser som ikke belastet bekkenet så mye. Eks. Til rygg og mage kan være rygghev, og sittende rotasjon i maskin. Samt nedtrekk. Planke. Sittende roing. Stående roing. Og maange fler:-) føles det vondt eller feil, så stopp. Jeg gikk til fysio, og fikk frie tøyler hva gjelder trening, så lenge jeg kjente etter hva som funka. Alle er forskjellig og med forskjellig utgangspunkt.

Takk for svar! :)

Som du skriver så er det nok veldig individuelt hva som passer å trene mens en er gravid. Jeg får prøve meg frem litt med diverse øvelser, og se hvordan kroppen responderer på det.

Skrevet

Jeg planlegger å fortsette som før (minus enkelte mageøvelser) inntil jeg kjenner at jeg må roe ned. Blir ikke å trene like hard intervalltrening, men skal fortestte med både løping, spinning og annen styrketrening. Man må bare tilpasse det etter formen sin. :) Ingen fasitsvar her dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Du finner øvelser som er egnet for gravide i det heftet fra Mattilsynet.

Anonymous poster hash: 1b93d...92f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...