Gå til innhold

Hva er vanlig å få i konfirmasjonsgave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eldste skal konfirmeres i år og jeg er litt spent på hva som er vanlig for konfirmantene å få. Har jo hørt alt fra 10000 til flere hundre tusen.

Da jeg ble konfirmert for 26 år siden, så fikk jeg 3500 pluss en del smykker. Men ser jo at det i dag er helt vanlig å få det i en helt vanlig bursdag.

Anonymous poster hash: bc686...923

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er 22 år nå, når jeg ble konfirmert var bunaden en del av gaven. å så fikk jeg en del søljer som passet til av slekt. ellers fikk jeg penger :)

Anonymous poster hash: b6f92...6ee
Skrevet

Jeg er 21 år, så er 6 år siden jeg ble konfirmert. Konfirmasjonen is eg selv var det jeg fikk i gave hos foreldrene mine. De sa de ikke hadde råd til både å gi meg konfirmasjon og gave. Fikk i tillegg 2 smykker og 6800kr totalt sett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bunad til datteren og telt til sønnen.

Anonymous poster hash: 1c16a...4e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel litt på hvor stor familie man har. Jeg fikk 7000 kroner til min konfirmasjon for ti år siden, men det var andre i samme kull som meg som fikk over 40 000 kroner.

Anonymous poster hash: e0781...b0d
Skrevet (endret)

Da jeg konfirmerte meg for en god del år siden fikk jeg 25 000 kr.

Da min eldste søster konfirmerte seg for et par år siden fikk hun bunad med tilbehør, en god del smykker (arv som ble fikset, modernisert litt og belagt med hvitt gull) og 24 000 kr.

Nå til våren skal min yngste søster konfirmeres. Av det jeg vet så skal hun få bunad med tilbehør, en skiferie for hele familien (i stedet for konfirmasjonsfest/besøk - hennes ønske) og en tur til USA med faren vår (hvor hun skal delta i et idrettsarrangement). Hva hun eventuelt får av penger i tillegg vet jeg ikke.

Jeg er forresten mye eldre enn søstrene mine, så det at pengene rakk lengre den gangen i kombinasjon med at foreldrene våre rett og slett har fått mer å rutte med de siste årene er grunnen til at søstrene mine fikk/får så mye mer enn meg.

Endret av Maximillian Cohen
Skrevet

Jeg konfirmerte meg for 9 år siden, og fikk 11500kr pluss en pc og masse smykker. Venninna mi som konfirmerte seg samme året fikk 52000kr, men hun har ingen søsken eller søskenbarn, så derfor fikk jo hun mer enn meg. Tror det varierer veldig ut i fra hvor stor familie man har og økonomien deres.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg konfirmerte meg for 6 år siden, og fikk bunad, rideleir, pc og 7000 kroner.

Anonymous poster hash: 2da84...3a8
Gjest Chlorophyll
Skrevet

Eldste skal konfirmeres i år og jeg er litt spent på hva som er vanlig for konfirmantene å få. Har jo hørt alt fra 10000 til flere hundre tusen.

Da jeg ble konfirmert for 26 år siden, så fikk jeg 3500 pluss en del smykker. Men ser jo at det i dag er helt vanlig å få det i en helt vanlig bursdag.

Dette er da ikke normalt å få til bursdager? Er jo dritmye.

• Liker 2
Skrevet

Jeg konfirmerte meg i 2012 og fikk da bunad av foreldrene og besteforeldrene mine.

Jeg fikk også hele sølvbeltet til bunaden og annet sølv til bunaden.

Og ca 6-7000 kroner i tillegg.

Alt gikk på sparekontoen og jeg elsker å ha bunad :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette er da ikke normalt å få til bursdager? Er jo dritmye.

Tenkte nå mest på pengesummen. 1000 kr fra foreldre, 500 kr fra hvert besteforeldresett. Noe penger fra tanter og onkler og så 100 kr fra hver av gestene i barneselskapet(det er det som er standard her tydeligvis), blir fort 3500 det. Pluss at det jo blir litt annet og fra de som ikke gir penger.

Skrevet

Konfimerte meg i 2009:) Fikk en bunad + sølv av min farmor og farfar. Av mamma og pappa fikk jeg 10 000 til sammen, de er ikke sammen. Og utenom det fikk jeg en del smykker og 19 500.

Gjest Chlorophyll
Skrevet

Tenkte nå mest på pengesummen. 1000 kr fra foreldre, 500 kr fra hvert besteforeldresett. Noe penger fra tanter og onkler og så 100 kr fra hver av gestene i barneselskapet(det er det som er standard her tydeligvis), blir fort 3500 det. Pluss at det jo blir litt annet og fra de som ikke gir penger.

Ok. Trodde du mente alt i et fra foreldrene.

Skrevet (endret)

Har også inntrykk av at det man får varier veldig. Aner ikke hva som er normalen. Kjenner personer som har fått alt fra 10K til 100K pluss en hest til samme prisen osv. og ei som fikk bunad, motorbåt og 40K. Alle disse personene var fra kullet mitt og jeg konfirmerte meg i 2010. Vet også at mange ljuger om hva de får enten fordi det er over det vennene deres fikk, eller under. Litt trist i grunn.

Men om jeg skal tippe, tror jeg at en rundt 20-25K er sånn ca. gjennomsnittet :)

Endret av Fashionistaen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bunad, pc og 28.000 kr til min konfirmasjon i 2007.

Anonymous poster hash: bcd72...636

Gjest Carousel
Skrevet

Fikk 4000 + dyr kjole og selskap av mamma og pappa, til sammen fikk jeg 26500, et halskjede og et armbånd. Dette var i 2005 :)

Skrevet

Hadde konfirmasjon for sønnen i 2012 og han fikk 46 000 kr og stort sett bare penger fra en normal stor familie. Etter det jeg hørte var dette midt på treet.

Skrevet

Jeg fikk bunad og selskap av mine foreldre, bunadssølv og rundt 8000 kroner av familie og kjente da jeg stod til konfirmasjon i 2002. Det har aldri vært tradisjon med store pengegaver i min familie.

Skrevet (endret)

Jeg fikk bunad fra mamma og pappa, ellers fikk jeg 20 000 og noen smykker.

Endret av mandel92
Skrevet

Sønnen min får dress til over 3000 kr og 15 000 kr til sammen av meg og pappaen. Syns det er passe. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...