AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #1 Skrevet 20. mars 2014 Leser til stadighet om de som gir råd om å ha hund at en hund må ha så og så mye mosjon og trim. Dette er en selvfølge. Det som gjør meg oppgitt og oppriktig bekymret er at de tror at 1 time i bånd i nabolaget kvalifiserer som "mosjon". Dette er helt absurd. Alle hunder bør få lov til å være hund, nemlig springe løs i skog og mark og virkelig få utfolde seg både fysisk og mentalt. Dette ligger i deres instinkt. Min påstand er at det er at man gir hunden sin mye mer ved å la den løpe helt fritt i ett kvarter enn å tusle med den i bånd i 3 timer langs en vei. Greit nok at den får fysisk mosjon, men den vil jo aldri få tilferdsstilt sitt behov til å springe fritt, bruke nesa og sine sanser. Jeg mener de som ikke har muligheten til å la hunden sin springe fritt i skog, mark eller fjell minst 1 time hver dag bør seriøst revurdere å ha hund. De fratar denne sine grunnlegende behov og det er i mine øyne på grensen til brudd på dyrevelferd. At noen seriøst mene at det å la en hund gå "fot" langs en asfaltkant kvalifiserer til tilstrekkelig mosjon og trim gjør meg forbannet. Det er alt for mange som har hund i Norge i dag. Jeg er ikke i tvil om at et stort flertall av hundene er kraftig understimulert. Og til orientering, så løper vår hund løs i 1-2 timer hver dag, og er sliten og fornøyd etterpå. Jeg synes dette er spesielt viktig siden vi har en ganske lang båndtvangperiode i Norge som skaper utfordringer. Man har i denne perioden begrensede muligheter til å gi den fritt spillerom, og da er det ekstra viktig å gi den den nødvendige muligheten untenom båndtvangperiodern. Anonymous poster hash: 09ea6...391 10
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #2 Skrevet 20. mars 2014 Da lurer jeg på hva du syns om oss som har små hunder som ikke går tur i det hele tatt........ Anonymous poster hash: 051e6...3a1 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #3 Skrevet 20. mars 2014 Hva med hunder med sterkt jaktinstinkt. Du kan ikke ha de løse på den måten du snakker om. Anonymous poster hash: b0ea3...2c3 9
Chia Skrevet 20. mars 2014 #4 Skrevet 20. mars 2014 (endret) Leser til stadighet om de som gir råd om å ha hund at en hund må ha så og så mye mosjon og trim. Dette er en selvfølge. Det som gjør meg oppgitt og oppriktig bekymret er at de tror at 1 time i bånd i nabolaget kvalifiserer som "mosjon". Dette er helt absurd. Alle hunder bør få lov til å være hund, nemlig springe løs i skog og mark og virkelig få utfolde seg både fysisk og mentalt. Dette ligger i deres instinkt. Min påstand er at det er at man gir hunden sin mye mer ved å la den løpe helt fritt i ett kvarter enn å tusle med den i bånd i 3 timer langs en vei. Greit nok at den får fysisk mosjon, men den vil jo aldri få tilferdsstilt sitt behov til å springe fritt, bruke nesa og sine sanser. Jeg mener de som ikke har muligheten til å la hunden sin springe fritt i skog, mark eller fjell minst 1 time hver dag bør seriøst revurdere å ha hund. De fratar denne sine grunnlegende behov og det er i mine øyne på grensen til brudd på dyrevelferd. At noen seriøst mene at det å la en hund gå "fot" langs en asfaltkant kvalifiserer til tilstrekkelig mosjon og trim gjør meg forbannet. Det er alt for mange som har hund i Norge i dag. Jeg er ikke i tvil om at et stort flertall av hundene er kraftig understimulert. Og til orientering, så løper vår hund løs i 1-2 timer hver dag, og er sliten og fornøyd etterpå. Jeg synes dette er spesielt viktig siden vi har en ganske lang båndtvangperiode i Norge som skaper utfordringer. Man har i denne perioden begrensede muligheter til å gi den fritt spillerom, og da er det ekstra viktig å gi den den nødvendige muligheten untenom båndtvangperiodern. Anonymous poster hash: 09ea6...391 Jeg er enig i hva du sier. Men hva gjør du i båndtvangsperioden?? Jeg går med mine 2 timer i skogen hver dag. Men de er ikke løse hele tiden. Jeg har hund med stort jaktinnstinkt som kan stikke etter dyr med full los. Så det er ikke sånn at alle kan ha løse hunder hele tiden. Mine er bare løse etter tur på oversiktlige steder. Folk som ikke har skikkelig kontroll på hundene bør heller ikke ha dem løs, for det finnes ikke noe mer irriterende enn løse bikkjer ute av kontroll som hopper og løper ned mine, da blir jeg forbanna Forøvrig er den mentale "treningen" like viktig som den fysiske. I tillegg til lange turer hver dag er jeg og hundene mine medlem i en hundeklubb og trener forskjellige hundesporter flere ganger i uken. Vi konkurrerer også i flere av sportene. Mine hunder får gå lydighet, agility og de får bruke nesa si på spor. Hjemme trener vi mye triks! Endret 20. mars 2014 av Chia 5
Chia Skrevet 20. mars 2014 #5 Skrevet 20. mars 2014 Da lurer jeg på hva du syns om oss som har små hunder som ikke går tur i det hele tatt........ Anonymous poster hash: 051e6...3a1 Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor du påtar deg ansvar for små, uskyldige skapninger når du ikke har noen intensjon om å gjøre livet deres meningsfylt? 24
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #6 Skrevet 20. mars 2014 Jeg er helt enig i at hunder bør få mulighet til å løpe og utfolde seg jevnlig, og at bare tusling i bånd hver dag ikke er tilstrekkelig. Men å kreve at hunden skal få løpe løs minst en time hver dag for at hundeholdet skal være tilstrekkelig, er håpløst. Da har man særdeles dårlig fantasi. Et hundehold er bra når hunden får tilstrekkelig aktivisering jevnlig. Aktivisering er langt fra bare å løpe løs - det gjør faktisk min hund hver dag, men det er omtrent det kjedeligste hun vet (og ja, se der - hunder er individuelle, for noen er det viktig å få løpe løs, andre har andre prioriteringer). For at hennes liv skal være godt så får hun være løs i skogen innimellom, gå tusleturer og snuse på alt det spennende i grøfta innimellom, trene lydighet, trene rundering og personsøk, gå spor, være med på lange fjellturer, leke med andre hunder, trene agility, dra på besøk til venner og familie så hun kan sitte i sofaen og tigge kos og kake, og så videre. Andre hunder kan i tillegg sette stor pris på å få trekke ski eller pulk, kløve, trene gjeting, trene jakt, og så videre. Så jeg synes det blir fryktelig snevert å mene at hunder MÅ løpe løs en time hver dag (lykke til med det om du har en polarhund, liksom). Se an den rasen man har, og sørg for den får nok aktivisering - på en måte som passer hunden og innebærer nok variasjon til at det ikke blir kjedelig og ensformig. Anonymous poster hash: 1d699...363 17
Chloe- Skrevet 20. mars 2014 #7 Skrevet 20. mars 2014 Da lurer jeg på hva du syns om oss som har små hunder som ikke går tur i det hele tatt........Anonymous poster hash: 051e6...3a1 Det er dyreplageri. Du har en hund, ikke en veskedukke. 17
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #8 Skrevet 20. mars 2014 Da lurer jeg på hva du syns om oss som har små hunder som ikke går tur i det hele tatt........ Anonymous poster hash: 051e6...3a1 Det har jeg faktisk aldri hørt om før. Hva i all verden skal du med hunder da, og hvordan klarer du å aktivisere dem godt og gi dem et innholdsrikt liv uten noe slags form for tur? Det høres liksom ikke ut som du bruker mye tid på lydighetstrening, spor, agility og den slags heller, ut fra hva du sier... Anonymous poster hash: 1d699...363 7
Gjest Hyssingen Skrevet 20. mars 2014 #9 Skrevet 20. mars 2014 Herlighet, min er så taper i skog og mark på frifot. Slipper ham løs, forventer ekstrem glede og masse løping og gøy. Han subber videre, i gå tempo, tar livet med ro, lukter på trær og svinser vedsiden av meg. Jeg kunne ikke fått ham til å rømme om jeg så prøvde, noe som jo er greit. 10
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #10 Skrevet 20. mars 2014 Leser til stadighet om de som gir råd om å ha hund at en hund må ha så og så mye mosjon og trim. Dette er en selvfølge. Det som gjør meg oppgitt og oppriktig bekymret er at de tror at 1 time i bånd i nabolaget kvalifiserer som "mosjon". Dette er helt absurd. Alle hunder bør få lov til å være hund, nemlig springe løs i skog og mark og virkelig få utfolde seg både fysisk og mentalt. Dette ligger i deres instinkt. Min påstand er at det er at man gir hunden sin mye mer ved å la den løpe helt fritt i ett kvarter enn å tusle med den i bånd i 3 timer langs en vei. Greit nok at den får fysisk mosjon, men den vil jo aldri få tilferdsstilt sitt behov til å springe fritt, bruke nesa og sine sanser. Jeg mener de som ikke har muligheten til å la hunden sin springe fritt i skog, mark eller fjell minst 1 time hver dag bør seriøst revurdere å ha hund. De fratar denne sine grunnlegende behov og det er i mine øyne på grensen til brudd på dyrevelferd. At noen seriøst mene at det å la en hund gå "fot" langs en asfaltkant kvalifiserer til tilstrekkelig mosjon og trim gjør meg forbannet. Det er alt for mange som har hund i Norge i dag. Jeg er ikke i tvil om at et stort flertall av hundene er kraftig understimulert. Og til orientering, så løper vår hund løs i 1-2 timer hver dag, og er sliten og fornøyd etterpå. Jeg synes dette er spesielt viktig siden vi har en ganske lang båndtvangperiode i Norge som skaper utfordringer. Man har i denne perioden begrensede muligheter til å gi den fritt spillerom, og da er det ekstra viktig å gi den den nødvendige muligheten untenom båndtvangperiodern. Anonymous poster hash: 09ea6...391 Du vil altså fjerne muligheten for å hund for rundt 90% av folk. For vi har ikke tid til 1-2 timer friluftsliv hver dag. Men hvis du ikke har jobb så kos deg. Du kan stimilere hunden din uten å slippe den løs i friluft. Mange plasser har du ikke lov å slippe hunden heller (de båndtvang). Tror det går greit. Gå gode turer for mosjon, og stimuler hunden med lek og moro. Anonymous poster hash: 0749a...268 3
Chia Skrevet 20. mars 2014 #11 Skrevet 20. mars 2014 Du vil altså fjerne muligheten for å hund for rundt 90% av folk. For vi har ikke tid til 1-2 timer friluftsliv hver dag. Men hvis du ikke har jobb så kos deg. Du kan stimilere hunden din uten å slippe den løs i friluft. Mange plasser har du ikke lov å slippe hunden heller (de båndtvang). Tror det går greit. Gå gode turer for mosjon, og stimuler hunden med lek og moro. Anonymous poster hash: 0749a...268 Men det er ingen menneskerett å ha hund? Hvis ikke du har mulighet til å gi hunden din et meningsfylt liv så er det virkelig ingen som tvinger deg til å ha hund! En hund er ikke kun selskap og en leke til unga...det er et selvstendig individ med behov! 9
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 20. mars 2014 #12 Skrevet 20. mars 2014 Men det er ingen menneskerett å ha hund? Hvis ikke du har mulighet til å gi hunden din et meningsfylt liv så er det virkelig ingen som tvinger deg til å ha hund! En hund er ikke kun selskap og en leke til unga...det er et selvstendig individ med behov! Veldig enig med masse av det du skriver, men må hunden bli slept laus for å ha eit meiningsfylt liv? Kva med dei som bur der det er båndtvang året rundt, eller har ein rase/hund som ikkje kan/bør sleppast laus? 4
Chia Skrevet 20. mars 2014 #13 Skrevet 20. mars 2014 Veldig enig med masse av det du skriver, men må hunden bli slept laus for å ha eit meiningsfylt liv? Kva med dei som bur der det er båndtvang året rundt, eller har ein rase/hund som ikkje kan/bør sleppast laus? Et meningsfylt liv er definitivt mer enn tur ja.. 1
Gjest Blanchefleur Skrevet 20. mars 2014 #14 Skrevet 20. mars 2014 Hva med hunder med sterkt jaktinstinkt. Du kan ikke ha de løse på den måten du snakker om. Anonymous poster hash: b0ea3...2c3 Man bruker hodet. Kjøp ikke en hund med sterke jaktinstinkt med mindre du har planer om å faktisk bruke den til jakt. Det finnes selskapshunder av en grunn. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #15 Skrevet 20. mars 2014 Du vil altså fjerne muligheten for å hund for rundt 90% av folk. For vi har ikke tid til 1-2 timer friluftsliv hver dag. Men hvis du ikke har jobb så kos deg.Anonymous poster hash: 0749a...268 Friluftsliv er kanskje ikke obligatorisk, men alle, både hunder og mennesker, bør være i fysisk aktivitet minst en time om dagen, gjennomsnittlig. Man kan godt ta seg fri på mandag om man gikk en tretimers skogtur på søndag, men man bør ikke ha hund om man ikke kan aktivisere den minst en time om dagen i gjennomsnitt. Aktivisering kan dog like gjerne være f.eks. agilitytrening eller spor, og krever ikke løs hund i skog og mark. En hund fortjener daglig aktivisering, har man ikke TID til det - så kan man la være å skaffe seg hund, eller betale noen for å ha den i hundebarnehage, gå tur med den eller lignende. Anonymous poster hash: 1d699...363 5
Gjest Blanchefleur Skrevet 20. mars 2014 #16 Skrevet 20. mars 2014 Veldig enig med masse av det du skriver, men må hunden bli slept laus for å ha eit meiningsfylt liv? Kva med dei som bur der det er båndtvang året rundt, eller har ein rase/hund som ikkje kan/bør sleppast laus? Båndtvang er til for å verne om dyreliv, ikke for å behage hundehatere. Du kan fint slippe hunden løs i skog og mark så lenge du har kontroll på innkalling. Hvis hundeområdene ligger 10 km fra der du bor får du ta bryet med å kjøre dit for å la hunden få litt fritt løperom. Jeg hadde faktisk flyttet om jeg bodde i en kommune med båndtvang året rundt. 3
Ræll Skrevet 20. mars 2014 #17 Skrevet 20. mars 2014 Min hund får gå løs på store deler av turen, tre ganger om dagen. Vi stopper ofte opp på en slette og driver med mental trening, som søk-lek, diverse komandoer osv. Søk-lek er veldig populært Hun kommer på innkalling, men trives også å gå i bånd. 1
Chloe- Skrevet 20. mars 2014 #18 Skrevet 20. mars 2014 Man bruker hodet. Kjøp ikke en hund med sterke jaktinstinkt med mindre du har planer om å faktisk bruke den til jakt. Det finnes selskapshunder av en grunn. Ps: Man jakter ikke 365 dager i året. TS skriver at hundene bør gå løse HVER DAG. Hvordan skal det gå med en jakthund tru? 3
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 20. mars 2014 #19 Skrevet 20. mars 2014 (endret) Båndtvang er til for å verne om dyreliv, ikke for å behage hundehatere. Du kan fint slippe hunden løs i skog og mark så lenge du har kontroll på innkalling. Hvis hundeområdene ligger 10 km fra der du bor får du ta bryet med å kjøre dit for å la hunden få litt fritt løperom. Jeg hadde faktisk flyttet om jeg bodde i en kommune med båndtvang året rundt. Eg veit kva båndtvang er til for. Det var jo ikkje det eg spurde om. Endret 20. mars 2014 av Hinkelpinkel 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #20 Skrevet 20. mars 2014 Da lurer jeg på hva du syns om oss som har små hunder som ikke går tur i det hele tatt........ Anonymous poster hash: 051e6...3a1 Hvis jeg visste hvem du var, ville jeg meldt deg umiddelbart. Det er dyreplageri. Hva med hunder med sterkt jaktinstinkt. Du kan ikke ha de løse på den måten du snakker om. Anonymous poster hash: b0ea3...2c3 Hvis man har trent hunden sin godt, noe ALLE har et ansvar for, er ikke dette noe problem. Innkalling er noe av det viktigste man lærere en hund, og det må være på plass. For øvrig finnes det også langline som er suverent å bruke i en innlæringsfase. Du vil altså fjerne muligheten for å hund for rundt 90% av folk. For vi har ikke tid til 1-2 timer friluftsliv hver dag. Men hvis du ikke har jobb så kos deg. Du kan stimilere hunden din uten å slippe den løs i friluft. Mange plasser har du ikke lov å slippe hunden heller (de båndtvang). Tror det går greit. Gå gode turer for mosjon, og stimuler hunden med lek og moro. Anonymous poster hash: 0749a...268 For en hund er det naturlig å springe løs. Hvis man hindrer hunden i å gjøre dette, så er det i mine øyne uakseptabelt. Så hvis dette eliminerer 90% av folket i å ha hund, så støtter jeg det definitivt. På generelt grunnlag er det alt for mange som har hund i Norge som ikke burde hatt det, av åpenbare grunner. Anonymous poster hash: 09ea6...391 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå