Gå til innhold

krampe og melkesyre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk blodpropp i beinet ved juletider og driver nå å skal trene meg opp. Problemet er at når jeg blaster det syke beinet så får jeg krampe og melkesyre i leggmuskelen. Legen sier det ikke er farlig og at jeg vil trene det av meg.

Noen som har gode råd for å trene opp leggen i tillegg til å gå ?

Lønner det seg å strekke ut ? Dette gjør vondt så jeg er litt usikker

Anonymous poster hash: 2ddaa...d43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk blodpropp i beinet ved juletider og driver nå å skal trene meg opp. Problemet er at når jeg blaster det syke beinet så får jeg krampe og melkesyre i leggmuskelen. Legen sier det ikke er farlig og at jeg vil trene det av meg.

Noen som har gode råd for å trene opp leggen i tillegg til å gå ?

Lønner det seg å strekke ut ? Dette gjør vondt så jeg er litt usikker

Følges du ikke opp av fysioterapeut?

Skrevet

Det er hovedsakelig to ting som forårsaker krampe i musklene: For lite salter, særlig magnesium, og for høy tonus (anspenthet) i muskulaturen.

Å tøye hjelper mot anspenthet. Du skal aldri tøye før aktiviteten. Etter tøying er musklene klare for hvile og restitusjon, og er ekstra sårbare for overbelastning. Derimot kan du godt tøye før du legger deg om kvelden, da skal du formodentlig hvile etterpå.

Selv merker jeg at hvis jeg er sløv med å tøye får jeg gjerne krampe i låret eller leggen om natta, særlig de dagene jeg har trent.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar pauser i gårtreningen og tøyer da jeg, før jeg går videre, men det blir jo feil det da. Hmmmm det skal jeg huske på.

Nei ingen tilbud om fysio bare beskjed om å trene forsiktig

Skrevet

Det er hovedsakelig to ting som forårsaker krampe i musklene: For lite salter, særlig magnesium, og for høy tonus (anspenthet) i muskulaturen.

Å tøye hjelper mot anspenthet. Du skal aldri tøye før aktiviteten. Etter tøying er musklene klare for hvile og restitusjon, og er ekstra sårbare for overbelastning. Derimot kan du godt tøye før du legger deg om kvelden, da skal du formodentlig hvile etterpå.

Selv merker jeg at hvis jeg er sløv med å tøye får jeg gjerne krampe i låret eller leggen om natta, særlig de dagene jeg har trent.

Det er litt forskjell fra hva man gjør under opptrening og hva som anbefales til dem som driver med høyt treningsvolum. Dynamisk tøying, rulling med massasjerulle og triggerpunktball er anbefalt før trening. I tillegg vil statisk tøying av antagonist (for en spesifikk bevegelse) gi større "range of motion".

Statisk tøying av muskelen som skal gjøre hovedarbeidet er mindre gunstig da dette tar bort noe av spennet i muskelen.

Og statisk tøying etter trening kan virke kontraproduktivt på restitusjon. Massasje eller rulling er nok et bedre alternativ for å øke sirkulasjonen.

Jeg tar pauser i gårtreningen og tøyer da jeg, før jeg går videre, men det blir jo feil det da. Hmmmm det skal jeg huske på.

Nei ingen tilbud om fysio bare beskjed om å trene forsiktig

Kramper må av og til tøyes ut underveis. Du ser det spesielt mye i fotball og andre idretter der de driver med relativt mange, men korte, høyintensitetsdrag over lang tid.

Du kan gjerne fortsette med det hvis det lindrer for deg.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du får den henvisning til fysikalsk behandling. En behandler kan gi deg individualiserte råd til både enkel og komplisert styrketrening for å komme tilbake til full funksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...