Gå til innhold

Tomatplanter: trenger hjelp!

Imax

Anbefalte innlegg

Nå har vi plantet tomatplanter i kasse på verandaen. Har espalie, så den skal bindes opp når den blir større. Men så blir jeg forvirret: Noen sier at du skal knipe skudd nederst, andre øverst. HÆ?

Tar i mot ALLE gode tips jeg kan få i forhold til hvordan jeg skal håndtere den for å sørge for at jeg får mange, flotte tomater. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, dumt spørsmål. Kan du definere "skudd" og "blader". Synes alt ser likt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Du skal knipe de skuddene som kommer i bladhjørnene innntil selve stilken, ikke ta selve bladet, men skuddet som kommer i hjørne.

Toppen skal du ikke knipe før ut i august, sånn ca midt i aug, avhengi av hvor du bor.

Det er p.g.a. at de siste tomatene som kommer øverst på planten så sent, vil ikke kunne modne før frosten kommer. :)

Lykke til med tomatene dine. :)

PS: Hvis det er busktomater du har kjøpt skal de ikke knipes i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg må hive meg på denne tråden, for jeg har akkurat det samme problemet! :roll:

Hva er bladhjørnene, da?? Huff, føler meg passe dum nå, men det er tross alt første gang jeg prøver meg på tomater... :oops:

Og skuddene, er det nye blader? Har skjønt at man skal stoppe planten i å vokse når den har nådd en eller annen høyde (den tid den sorg..), men har ikke helt forstått det der med å "la kun hovedstilken vokse. Sideskuddene som kommer hele tiden, skal knipes vekk."

Håper bare jeg ser noen tomater i det hele tatt før frosten kommer, jeg... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Det tok lang tid før jeg skjønte hva som skulle knipes og hva som skulle være også.........

Skal prøve og forklare en gang til, oppover stilkenstammen på tomatene kommer det vanlig blader, og i hjørne på de bladene kommer det nye skudd( ser nesten ut som en ny plante) de skuddne skal bort.

Er ikke noen krise om du ikke kniper alt, blir evt bare litt mindre tomater og litt mer rotete plante....

Lykke til, tomater er kjempegøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Det ble litt klarere, men jeg har fortsatt noen dumme spørsmål... :oops:

Sitter med den ene planten foran meg nå, så jeg skal forsøke å forklare hva jeg lurer på..

Det kommer nye stilker fra hovedstilken med bare blader på! Skal disse bort? Nå er ikke mine planter så store enda, men føler at disse stilkene med bare blader tar mye av næringen som skulle vært hos det som ligger på toppen med noe som ser ut som knopper (håper det er tomatene! :P )

Jeg kommer i alle fall ikke til å knipe bort toppen der jeg ser disse "knoppene" eller hva det nå kan være... men lurer altså veldig på de stilkene med bare blader..!

*Misunner alle som har fine frodige tomatplanter med tomater på* :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann igjen.

Ampeltomat skal ikke knipes :)

Alle nye stilker som kommer ut fra stilkenstammen på tomatplanten skal knipes, så sant det ikke er busk eller ampel tomat.

Det skal kun være blader nedover stilken og de kommer i takt med at planten vokser. "Snylteskuddene" kommer gjerne etterhvert, starter somregel nederst på planten og kommer i hvert bladhjørne oppover...

Lykke til og håper du får masse gode tomater iløpet av sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...