AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #1 Skrevet 20. mars 2014 Er det trygt å sende personnr på mail? Anonymous poster hash: b6690...2b5
LedigNavn Skrevet 20. mars 2014 #2 Skrevet 20. mars 2014 Det er ikke å anbefale å sende personnr. i en vanlig ukryptert mail. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #3 Skrevet 20. mars 2014 Det er ikke å anbefale å sende personnr. i en vanlig ukryptert mail. ok..Anonymous poster hash: b6690...2b5
slask Skrevet 20. mars 2014 #4 Skrevet 20. mars 2014 Det er ikke å anbefale å sende personnr. i en vanlig ukryptert mail. Men nå vet ikke folk flest hva "vanlig ukryptert mail" er for noe. Det hjelper ikke at "min" mail (webmail) er kryptert når mottakeren bruker en PO-protokollen i sin ende (dvs vanlig POP mot mailserver). Jeg vil påstå at det er ganske ufarlig når man sammenligner med hvor mange personer som er ansatt et sted hvor de har tilgang til folks fødsel-/personnummer. Det er en mye større risk, om noen. Og hvor mange papir-konvolutter i folks postkasser har det stått personnummer på? 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #5 Skrevet 20. mars 2014 Hmm... Vel, tror jeg heller satser på å ringe og si personnummeret, det er noen som jobber med noe jeg har søkt på som skal gå inn og se på søknaden...Anonymous poster hash: b6690...2b5 3
slask Skrevet 20. mars 2014 #6 Skrevet 20. mars 2014 (endret) Fødsel-/personnummer brukes for å identifisere personer, men det er ikke det samme som å autentisere at rett person er den som bestiller noe eller ønsker noe registrert, men det praktiseres nok på den måten - der ligger galskapen. Endret 20. mars 2014 av slask 2
LedigNavn Skrevet 20. mars 2014 #7 Skrevet 20. mars 2014 Men nå vet ikke folk flest hva "vanlig ukryptert mail" er for noe. Det hjelper ikke at "min" mail (webmail) er kryptert når mottakeren bruker en PO-protokollen i sin ende (dvs vanlig POP mot mailserver). Jeg vil påstå at det er ganske ufarlig når man sammenligner med hvor mange personer som er ansatt et sted hvor de har tilgang til folks fødsel-/personnummer. Det er en mye større risk, om noen. Og hvor mange papir-konvolutter i folks postkasser har det stått personnummer på? Hvis ikke folk vet noe om hvorvidt mailen er kryptert (og vil forbli det), så bør de ha som hovedregel at de ikke sender personnr. i mail. At det finnes risiko andre steder, endrer ikke det faktum at det ikke anbefales å sende personnr. i mail.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #8 Skrevet 20. mars 2014 Jeg jobber på en statlig arbeidsplass der jeg sender ut svært mange kontrakter på e-post. Jeg har ikke lov til å sende ut personnummer på e-post, det må redigeres vekk fra kontraktene først. Det er retningslinjene for hele enheten, som er enorm. Regner med det er en grunn. Anonymous poster hash: 0757e...aed
Gjest iGirl Skrevet 20. mars 2014 #9 Skrevet 20. mars 2014 (endret) folk er generelt altfor slepphendte med personnummeret sitt. Det er bare i ytterst få tilfeller det faktisk skal være nødvendig å oppgi personnr, og da selvfølgelig ikke på e-post. Endret 20. mars 2014 av iGirl
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mars 2014 #10 Skrevet 20. mars 2014 Del personnummer opp i tre deler. Send i tre e.poster hver for seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå