AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #1 Skrevet 20. mars 2014 Jeg har et barn , som sliter med ganske kroniske mageproblemer. Barnet mitt har diare hver dag omtrent. Jeg har vært til lege. Tatt blodprøver, men de var fine. Legen sa at da var de ingenting å tenke på, men bare enkle ting som måtte endres , som søvnmønster, og gjerne litt på kostholdet. Men noen som har opplevd kronisk mageproblemer på barnet sitt? Burde jeg gå til spesialist? Anonymous poster hash: 4f74e...4e6
skruf Skrevet 20. mars 2014 #2 Skrevet 20. mars 2014 Har selv et barn som har slitt masse med magen, helt siden hun begynte med fast føde da hun var 6mnd. Tatt utallige blodprøver uten å oppdage noe. Ifjor først ble det tatt prikktest pga hyppige tilfeller av elveblest, og da ble det oppdaget melkeproteinallergi! Etter så mange år! Etter noen uker med melkefri kost så er hun helt fin i magen, smertefri og har gått litt opp i vekt (vært undervektig selv om hun spiser godt og mye..). Så stå på, og fortsett utredning. Be om å bli henvist til barnepoliklinikk og barnelege:) 2
DysterPytten Skrevet 20. mars 2014 #3 Skrevet 20. mars 2014 Få sjekket bukspyttkjertel og fordøyelsesenzymene til ungen.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #4 Skrevet 20. mars 2014 JA! Det tok 7 år fra han ble dårlig, til det ble avklart at han ikke tåler gluten. Blodprøver viste ingenting! Ta kontakt med spesialist hvis du har mulighet. Husk også at intoleranser ikke slår ut på blodprøver. Anonymous poster hash: 87fb9...d26 1
Mistymya Skrevet 20. mars 2014 #5 Skrevet 20. mars 2014 Laktoseintoleranse gir symptomene du beskriver og er vanskelig å finne på tester. Levde med det udiagnostisert frem til begynnelsen av 20-årene. Enkelt å holde i sjakk med laktosefri diett. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #6 Skrevet 20. mars 2014 Cøliaki får du ikke påvist før barnet er tre år. Det må legges i narkose for å gjennomgå gastroskopi med biopsier, og man legger svært nødig barn under tre år i narkose med mindre det er snakk om VELDIG store plager. De må stikkes med nål for å få veneflon, de må få maske med oksygen og de har lave blod- og oksygenreserver. Derfor må man vente med akkurat denne diagnosen. Men kjør et fullstendig glutenfritt kostholdsregime. Kommer an på hvor utpreget intoleransen hans er, men du kan forvente gode resultater etter alt fra 1 dag til 1 måned. Anonymous poster hash: 4b360...3e5
HvittHus Skrevet 20. mars 2014 #7 Skrevet 20. mars 2014 Cøliaki får du ikke påvist før barnet er tre år. Det må legges i narkose for å gjennomgå gastroskopi med biopsier, og man legger svært nødig barn under tre år i narkose med mindre det er snakk om VELDIG store plager. De må stikkes med nål for å få veneflon, de må få maske med oksygen og de har lave blod- og oksygenreserver. Derfor må man vente med akkurat denne diagnosen. Men kjør et fullstendig glutenfritt kostholdsregime. Kommer an på hvor utpreget intoleransen hans er, men du kan forvente gode resultater etter alt fra 1 dag til 1 måned. Anonymous poster hash: 4b360...3e5 Dette er bare svada. Barn diagnostiseres med cøliaci fra de er helt små, og det er null problem å ta en gastro selv på små barn hvis legen mener dette må gjøres for å få en diagnose. I tillegg er det svært svært dumt å legge om til et glutenfritt kosthold før man har sjekket for cøliaki hvis det er mistanke om denne diagnosen. Da må personen glutenprovoseres og dette er ekstremt ubehagelig og for en del også smertefullt. 3
makeupmom Skrevet 20. mars 2014 #8 Skrevet 20. mars 2014 Cøliaki får du ikke påvist før barnet er tre år. Det må legges i narkose for å gjennomgå gastroskopi med biopsier, og man legger svært nødig barn under tre år i narkose med mindre det er snakk om VELDIG store plager. De må stikkes med nål for å få veneflon, de må få maske med oksygen og de har lave blod- og oksygenreserver. Derfor må man vente med akkurat denne diagnosen. Men kjør et fullstendig glutenfritt kostholdsregime. Kommer an på hvor utpreget intoleransen hans er, men du kan forvente gode resultater etter alt fra 1 dag til 1 måned. Anonymous poster hash: 4b360...3e5 Dette er absolutt ikke fakta. Min sønn ble testet for cøliaki da han var 6 mnd. Resten av dette er heller ikke korrekt. En liten innsovning er alt barnet kjenner, veneflon osv blir lagt når barnet sover. Det hjelper VELDIG å få en diagnose i forhold til både diett og behandling, ikke minst i forhold til NAV..
HvittHus Skrevet 20. mars 2014 #9 Skrevet 20. mars 2014 (endret) Jeg har et barn , som sliter med ganske kroniske mageproblemer. Barnet mitt har diare hver dag omtrent. Jeg har vært til lege. Tatt blodprøver, men de var fine. Legen sa at da var de ingenting å tenke på, men bare enkle ting som måtte endres , som søvnmønster, og gjerne litt på kostholdet. Men noen som har opplevd kronisk mageproblemer på barnet sitt? Burde jeg gå til spesialist? Anonymous poster hash: 4f74e...4e6 Er det tatt fullt allergipanel på barnet? Og er det sjekket for laktoseintoleranse? Laktoseintoleranse kan gi diaré over lengre tid, samt magesmerter og mye luft. Det er enkelt å kutte ut laktosen fra kosten en stund og du vil få en merkbar bedring etter kort tid hvis detter er problemet. Er det proteinet i melken som er problemet, må du kutte ut mer matvarer. Jeg ville sjekket ut for laktoseintoleranse først siden dette er såpass enkelt å gjøre selv. Skulle det ikke hjelpe å kutte ut laktosen går man videre til proteinet. Hjelper heller ikke dette kan man starte en elliminasjonsdiett for å finne synderen. Er mistanken din cøliaki, så skal du ikke ta barnet av glutenmat. Da kan både blodprøver og en evnt gastroskopi bli negativ. Jeg ville bedt om en henvisning til barnelege. Disse er ofte bedre på tarmproblemer hos barn, enn fastlegene er. Endret 20. mars 2014 av zellica
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #10 Skrevet 20. mars 2014 Men kjør et fullstendig glutenfritt kostholdsregime. Kommer an på hvor utpreget intoleransen hans er, men du kan forvente gode resultater etter alt fra 1 dag til 1 måned. Anonymous poster hash: 4b360...3e5 Dette er et veldig dårlig råd, og jeg håper ikke trådstarter begynner med utredning på egen hånd! All utredning skal skje i samråd med lege, og aller helst barnelege, og glutenfri kost bør ikke innføres før cøliaki enten er bekreftet eller avkreftet. Er cøliaki avkreftet kan glutenfri kost testes for å avklare en evt intoleranse, men igjen, da i samråd med lege. Anonymous poster hash: 87fb9...d26 3
Kassiopeia Skrevet 20. mars 2014 #11 Skrevet 20. mars 2014 Vår gutt har hatt mageproblemer siden han ble født, og sliter enda litt selv om det gradvis har blitt litt bedre fra 9 mnd ca. Han har hatt symptomer som ligner en kraftig forstoppelse og har slitt med sjelden og hard avføring med konsistens og farge til noe som rett og slett er gammelt, med ekstreme smerter når han bæsjer. På det lengste gikk det en gang to uker før han hadde avføring, og gutten vår har gått mme siden han var to mnd så det er absolutt ikke greit! Han gråt, hylte og vred seg stort sett alltid i smerter når han måtte bæsje, med hjelp fra oss i form av magemassasje, klemme knærne hans mot magen eller Q-tips i enden av endetarmsåpningen. Veldig ofte var det blod i både avføring og rundt åpninger, et par ganger var blodet mørkerødt. Det var mye inn og ut hos leger, men vi har alltid fått beskjed om at det er helt normalt og at det vil bli bedre etter hvert. Det eneste de ville gjøre var avføringsmiddel, og på det lengste gikk han flere måneder på høy dose som kroppen hans etter hvert ble immun mot. Da nektet jeg å fortsette med det. Var en gang så sint på en turnuslege som nektet å ta oss alvorlig at jeg brøt ut i sinnetårer når vi forlot han. Mitt råd er i hvert fall å dra til spesialist hvis du ikke føler legene du har vært hos gir deg tilstrekkelig med hjelp.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #12 Skrevet 20. mars 2014 Min søster hadde mageproblemer stort sett hele barndommen og har i voksen alder fått påvist både Crohns og flere intoleranser/allergier (nøtter, mel, melk etc.). Ville gjort alt for å finne årsaken nå, det går på livskvaliteten løs å ha mageproblemer i årevis. Hun går nå for det meste på en paleodiett (steinalderkost), noe som funker for henne. Hun nevnte også noe om FODMAPS som jeg ikke har satt meg inn i hva er. Er uansett helt enig i at barnet først må utredes. Balderklinikken i Oslo skal visst ha god kompetanse på helseproblemer som ikke lar seg diagnostisere så lett, om ikke fastlegen finner ut av det. Anonymous poster hash: e9742...8ad
Raquelle Skrevet 20. mars 2014 #13 Skrevet 20. mars 2014 (endret) Vår gutt har hatt mageproblemer siden han ble født, og sliter enda litt selv om det gradvis har blitt litt bedre fra 9 mnd ca. Han har hatt symptomer som ligner en kraftig forstoppelse og har slitt med sjelden og hard avføring med konsistens og farge til noe som rett og slett er gammelt, med ekstreme smerter når han bæsjer. På det lengste gikk det en gang to uker før han hadde avføring, og gutten vår har gått mme siden han var to mnd så det er absolutt ikke greit! Han gråt, hylte og vred seg stort sett alltid i smerter når han måtte bæsje, med hjelp fra oss i form av magemassasje, klemme knærne hans mot magen eller Q-tips i enden av endetarmsåpningen. Veldig ofte var det blod i både avføring og rundt åpninger, et par ganger var blodet mørkerødt. Det var mye inn og ut hos leger, men vi har alltid fått beskjed om at det er helt normalt og at det vil bli bedre etter hvert. Det eneste de ville gjøre var avføringsmiddel, og på det lengste gikk han flere måneder på høy dose som kroppen hans etter hvert ble immun mot. Da nektet jeg å fortsette med det. Var en gang så sint på en turnuslege som nektet å ta oss alvorlig at jeg brøt ut i sinnetårer når vi forlot han. Mitt råd er i hvert fall å dra til spesialist hvis du ikke føler legene du har vært hos gir deg tilstrekkelig med hjelp. Fant dere ut hva det var? Endret 20. mars 2014 av Raquelle
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #14 Skrevet 20. mars 2014 Ja, jeg selv hadde daglig diare, akutt til tider, hele oppveksten. Forverret seg med årene. Blodprøver viste ingenting. Jeg selvutredet meg, og fungerer nå kjempefint med riktig kosthold. Når det er snakk om små barn derimot syns jeg du bør bli henvist til spesialist og ta utredningen i samråd med legen. Høres ut som intoleranse for meg, men det er viktig å finne ut av det på riktig måte og få råd av fagfolk. Lykke til :-)Anonymous poster hash: 57849...1d0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #15 Skrevet 21. mars 2014 Ja. Jeg hadde diare fra jeg begynte med fast føde til jeg var 30 år. Har tatt alle tester og undersøkelser og blitt utredet for det ene og det andre, uten svar. Etter mange år med selvtesting, fant jeg ut at jeg blir bra i magen av å kutte ut brød, mel, sukker, frukt o.l. Eller av å være gravid;-) Desverre så ser det ut til at min datter på 1 år samt flere av mine tantebarn sliter med det samme. Vi kommer til å få henne utredet, men har ikke forventninger om at vi får svar. Så skal begynne å teste ut mat på henne nå fremover. Kutte ut litt og litt av de samme matvarer som jeg ikke tåler. Dette i samråd med helsestasjon. Anonymous poster hash: ee69b...db3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #16 Skrevet 21. mars 2014 hva med å selv teste ut å kutte ulike ting fra kosten for å finne ut hva han ikke tåler? Heller enn å vente på et tregt legesystem og prøver som ikke viser noe? Kutt melkeprodukter en periode, kutt gluten en annen periode osv. Se etter bedring. Må jo være NOE barnet ikke tåler. Anonymous poster hash: 6fc06...a5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå