Gå til innhold

Hamster tørrfor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei! Jeg fikk mitt første dyr for ca. fire uker siden, og lurer på litt forskjellige ting, siden jeg er så redd for å gjøre noe galt(sikkert noe med at det er mitt første dyr.)

Vel, jeg har skaffet en dverghamster, og har lest en del rundt om hvordan man tar vare på den.

Men jeg lurer på: Jeg har kjøpt en pose på dyrebutikken med noe ferdigblandet hamstertørrfor i, og lurer på hvor ofte jeg må skifte dette? Jeg skal vel ikke bare la det ligge til det er spist opp?

Og når jeg renser buret, burde jeg bare bruke vann? Tenker at det er dumt å bruke såpe, siden han løper rundt der, og kanskje får noe av såpen i seg på en eller annen måte? Selv om det er vasket av med vann igjen, men dere skjønner..(?)

Og jeg har merket han er utrolig glad i frø, solsikkefrø. Men er det noe jeg kan gi han masse av, eller bare som kos? Isåfall, hvor mye burde han da få av det som kosemat, og hvor ofte? (Annen hver dag, eller bare en dag i uken f.eks.?)

Hvor ofte skal jeg skifte bomulstingene i huset hans? En gang i uken, eller i måneden f.eks? Jeg merket han ble litt grinete den første gangen jeg gjorde det, og begynte sove bakom det lille huset sitt i stedenfor, bare den første dagen..

Ooog til slutt; hamstere hamstrer jo selvfølgelig, og han legger det i huset sitt. Er det noe jeg skal få ryddet ut den dagen jeg skal vaske hele buret, eller la det ligge?

Ble kanskje litt mye, men det er ting jeg lurt lenge på, og skiftet og ryddet i buret hans ganske mye pga jeg er redd jeg lar ting være for lenge. Det går jo mye tørrfor i søpla da, som kanskje kunne ligget litt lengre f.eks, og bomul også. Takk for svar! :-)

Anonymous poster hash: 587dc...b2a

Videoannonse
Annonse
Gjest Pheel
Skrevet

Ikke bruk sagflis eller pellets, sistnevnte er bedre, men støver også og gjør at dyret lett får luftveisinfeksjoner (startsymptomer er nysing, det er ikke normalt). Har selv vært der med smågnager med slike infeksjoner, og det gikk heldigvis fint med antibiotikakur, men de kan bli veldig syke av det.

Pass også på at buret står et varmt sted uten trekk, gjerne opp fra gulvet.

Bomull skal du heller ikke bruke, de fester seg lett i det og er mange tilfeller av hamstre som har skades seg alvorlig eller verre av det, kommer i panikk og begynner å bite av seg foten... Bruk opprevet dopapir, gamle kluter og håndklær.

Jeg vasket en gang ukentlig inkludert spylet alt av skåler, bunn og hus. Jeg brukte vanlig såpe og skyldte det grundige av igjen, tror ikke det er skadelig så lenge du spyler grundig i etterkant. Ellers kan du jo bruke noe mildere for sikkerhetsskyld.

Rydd ut alt ukentlig eller når du rengjør.

Min erfaring er at ikke alt blir spist i slike blandinger, så jeg lagde selv, men du kan bare skifte ut om du ser at samme type bare blir liggende. Og gi litt banan, agurk, bær, grovt knekkebrød og gjerne litt rent kjøtt nå og da, det blir satt stor pris på.

• Liker 1
Skrevet

Ikke bruk sagflis eller pellets, sistnevnte er bedre, men støver også og gjør at dyret lett får luftveisinfeksjoner (startsymptomer er nysing, det er ikke normalt). Har selv vært der med smågnager med slike infeksjoner, og det gikk heldigvis fint med antibiotikakur, men de kan bli veldig syke av det.

Pass også på at buret står et varmt sted uten trekk, gjerne opp fra gulvet.

Bomull skal du heller ikke bruke, de fester seg lett i det og er mange tilfeller av hamstre som har skades seg alvorlig eller verre av det, kommer i panikk og begynner å bite av seg foten... Bruk opprevet dopapir, gamle kluter og håndklær.

Jeg vasket en gang ukentlig inkludert spylet alt av skåler, bunn og hus. Jeg brukte vanlig såpe og skyldte det grundige av igjen, tror ikke det er skadelig så lenge du spyler grundig i etterkant. Ellers kan du jo bruke noe mildere for sikkerhetsskyld.

Rydd ut alt ukentlig eller når du rengjør.

Min erfaring er at ikke alt blir spist i slike blandinger, så jeg lagde selv, men du kan bare skifte ut om du ser at samme type bare blir liggende. Og gi litt banan, agurk, bær, grovt knekkebrød og gjerne litt rent kjøtt nå og da, det blir satt stor pris på.

Tusen takk for svar!

Det er ikke helt bomull det jeg bruker, jeg er bare usikker på hva det heter. Det er mykere og lettere å dra ifra hverandre det jeg bruker i huset hans, men da vet jeg iallefall om det med dopapiret og det! :)

Så skrev du om støv og infeksjoner:

Jeg har lagt merke til at det blir mye støv like ved løpehjulet hans, siden han bruker det så ofte. Hva gjør jeg med det? :s Er det noe jeg ofte brude sjekke og tørke vekk med en gang jeg ser det, da?

Gjest Pheel
Skrevet

Tusen takk for svar!

Det er ikke helt bomull det jeg bruker, jeg er bare usikker på hva det heter. Det er mykere og lettere å dra ifra hverandre det jeg bruker i huset hans, men da vet jeg iallefall om det med dopapiret og det! :)

Så skrev du om støv og infeksjoner:

Jeg har lagt merke til at det blir mye støv like ved løpehjulet hans, siden han bruker det så ofte. Hva gjør jeg med det? :s Er det noe jeg ofte brude sjekke og tørke vekk med en gang jeg ser det, da?

"Hamstervatt"? Det jeg snakket om hvertfall.

Du burde jo ikke bruke bunn som støver i det hele tatt egentlig. :-)

Skrevet

"Hamstervatt"? Det jeg snakket om hvertfall.

Du burde jo ikke bruke bunn som støver i det hele tatt egentlig. :-)

Vel, da bytter jeg over til dopapir med det samme! Men skal jeg da fylle huset med det, så han får rotet rundt selv der, og flatet det ned, eller bare ha litt på bunnen av huset hans? (Liker å være ekstra sikker på alt, ehe..)

Gjest Pheel
Skrevet (endret)

Vel, da bytter jeg over til dopapir med det samme! Men skal jeg da fylle huset med det, så han får rotet rundt selv der, og flatet det ned, eller bare ha litt på bunnen av huset hans? (Liker å være ekstra sikker på alt, ehe..)

Hampestrø og orespon skal være støvfrie og sikre.

Og bare riv opp op stapp inn, du, de liker å ordne og styre selv. :-)

Endret av Pheel
Skrevet

Solsillefrø er kos, og inneholder mye fett, så ikke gi ubegrenset! 3-4 stk et par-tre ganger i uken holder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...