AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #1 Skrevet 19. mars 2014 Hei! Er det noen her som har erfaring med å være student og få barn i studietiden? Jeg er 26år, samboeren min er 32år. Vi har vært sammen i 3, 5år, har et stabilt forhold, grei økonomi og eier leilighet sammen. Han er i fast jobb, jeg er student. Jeg føler meg klar for å få barn i nær fremtid. Vi har snakket litt om det før, og konkludert med at det er lurt at jeg blir ferdig med studiet først. Og at vi i så fall må undersøke nøye om hvilke rettigheter vi eventuelt har hvis vi velger å få barn mens jeg er student. Jeg har igjen litt over to år av studeiet mitt. Selv om et år går fort, så virker det så utrolig lenge. Hvis vi skal vente til jeg er ferdig, er jeg 29år, og jeg er jeg jo også nødt til å jobbe en stund for å få rett til foreldrepenger. Jeg har undersøkt litt ang barn i studietid, og kommer ferm til at jeg har krav på: - engangsstødnad fra nav rundt 30.000kr ELLER foreldre penger. Ut i fra min økonomi (120.000kr i året) blir det ca 12.000kr månden. - studielån, som blir gjort om til stipend: ca. 7000kr i månden - barnetrygd(?) ca 1000kr månden Stemmer dette? og kan man både få stipend OG foreldrepenger? Andre ting? Bortsett fra det lurer jeg på noen praktiske ting: 1. hvordan er det å ha barn og studere? (blir i såfall snakk om ett år) 2. har man andre krav på barnehageplass? 3. Hva er dine erfaringer? Forstår jo at man ikke kan planlegge å få barn med en gang man begynner å prøve. Noen erfaringer om hvor lang tid det tok for å bli gravid etter man sluttet på p-piller? Anonymous poster hash: 88d93...90b Anonymous poster hash: d37f3...796
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #2 Skrevet 19. mars 2014 Håper på gode svar, for dette lurer jeg også på Vanskelig å velge mellom å starte i studietiden eller å vente til en er ferdig. Vil også gjerne starte før jeg blir 29, men er dette med tid og penger da! Anonymous poster hash: cf40f...095