AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #1 Skrevet 19. mars 2014 Hei! Er det noen her som har erfaring med å være student og få barn i studietiden? Jeg er 26år, samboeren min er 32år. Vi har vært sammen i 3, 5år, har et stabilt forhold, grei økonomi og eier leilighet sammen. Han er i fast jobb, jeg er student. Jeg føler meg klar for å få barn i nær fremtid. Vi har snakket litt om det før, og konkludert med at det er lurt at jeg blir ferdig med studiet først. Og at vi i så fall må undersøke nøye om hvilke rettigheter vi eventuelt har hvis vi velger å få barn mens jeg er student. Jeg har igjen litt over to år av studeiet mitt. Selv om et år går fort, så virker det så utrolig lenge. Hvis vi skal vente til jeg er ferdig, er jeg 29år, og jeg er jeg jo også nødt til å jobbe en stund for å få rett til foreldrepenger. Jeg har undersøkt litt ang barn i studietid, og kommer ferm til at jeg har krav på: - engangsstødnad fra nav rundt 30.000kr ELLER foreldre penger. Ut i fra min økonomi (120.000kr i året) blir det ca 12.000kr månden. - studielån, som blir gjort om til stipend: ca. 7000kr i månden - barnetrygd(?) ca 1000kr månden Stemmer dette? og kan man både få stipend OG foreldrepenger? Andre ting? Bortsett fra det lurer jeg på noen praktiske ting: 1. hvordan er det å ha barn og studere? (blir i såfall snakk om ett år) 2. har man andre krav på barnehageplass? 3. Hva er dine erfaringer? Forstår jo at man ikke kan planlegge å få barn med en gang man begynner å prøve. Noen erfaringer om hvor lang tid det tok for å bli gravid etter man sluttet på p-piller? Anonymous poster hash: 88d93...90b Anonymous poster hash: d37f3...796
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #2 Skrevet 19. mars 2014 Håper på gode svar, for dette lurer jeg også på Vanskelig å velge mellom å starte i studietiden eller å vente til en er ferdig. Vil også gjerne starte før jeg blir 29, men er dette med tid og penger da! Anonymous poster hash: cf40f...095
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #3 Skrevet 19. mars 2014 Skjønner at det er vanskelig å vente, men det er jo ingen tvil om at det er det lureste. De jeg studerer sammen med som har barn er forskjellige som alle andre studenter, noen nedprioriterer studiene og andre jobber fortsatt hardt. Men det er klart, du vil jo helst ikke sitte utover ettermiddag/kveld å lese når du har barn. Ikke vil du at det skal gå utover tiden med barnet, og når barnet sover så er det vel ikke dét som er mest fristende. Men med selvdisiplin og motivasjon får man til det beste. Det er fullt mulig å få det til, men mitt råd er å nyte tiden du har til å kun tenke på deg selv og heller smøre deg med tålmodighet. Når du først har fått barn så har du de (forhåpentligvis) for resten av livet og da vil du sikkert ikke ha muligheten til å være like ego lenger. Det ER deilig å være litt ego og fokusere på seg selv, man skal ikke ta det for gitt. Er forøvrig 28 år selv, student som er ferdig om ett års tid og i et forhold på syvende året. Har kjent på den samme utålmodigheten For meg er det uaktuelt å få barn mens jeg studerer, selv om jeg gjerne skulle startet med barn tidligere enn i 30-årene. Årsaken er at jeg synes studiene i seg selv er overveldende nok, jeg har høye forventninger og krav til egne resultater og optimalt sett ønsker jeg å jobbe fulltid en stund før permisjon slik at jeg har det behagelig økonomisk under permisjonen. Anonymous poster hash: 4d144...a06
Teeny Skrevet 19. mars 2014 #4 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Jeg studerte i 9 år totalt og ble ferdig i fjor sommer, er 28 år. Ble gravid i fjor sommer etter å ha jobbet 1 mnd ca og har rett på foreldrepenger. Du trenger bare å ha jobbet i totalt 6 av de siste 10 mnd før permisjonstart for å få rett på foreldrepenger altså. Er foresten glad for at jeg ventet til jeg var ferdigutdannet og kom i jobb før babyen kommer. Økonomien ble brått mye bedre også Endret 19. mars 2014 av Teeny 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #5 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har fått inntrykk fra flere studenter som får barn at de har krav på så mye, så det virker nesten som om de har mer penger enn de som har jobbet og går ut i perm? Er gjerne avhengig av hvilken jobb du isåfall har, dette er jo heller ikke noe en kan vite 100% før en er ferdig med studietiden. Anonymous poster hash: cf40f...095
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #6 Skrevet 19. mars 2014 Takk for gode svar:) Jeg prøver å fortrenge det litt og tenke smart, men det er ikke så lett. Tenker også på at jeg vil jo ha flere barn, det kan ta tid å bli gravid osv. I tilegg så er samboeren min en del år eldre enn meg. Studiet mitt skal visst nok være ganske greit det siste året, og er mulig å ta samlingsbasert. Men har man det samme kravet på stipend om man velger det? Hvis jeg skulle fått barn i studietiden ville jeg hatt 20.000kr i månden (ut i fra mine bergninger), det er jo mye! Men hvis man velger å ta et år med permisjon så vil jo året etter bli knallhardt økonimisk, i og med at man mister foreldrepengene. Anonymous poster hash: d37f3...796
Sommernatt Skrevet 19. mars 2014 #7 Skrevet 19. mars 2014 Vi er begge studenter og har en sønn på 6 mnd. Funker veldig bra for oss! Vi har en veldig fleksibel hverdag og vi avlaster hverandre i forhold til lesing og forelesninger. Jeg hadde jobba meg opp foreldrepenger (8000 i mnd.), stipend (8222 som ikke trengs å betales tilbake) og bostøtte (3336), pluss hans stipend og deltidsjobb. Har ikke noe mer krav til barnehageplass enn andre, men fordelen er at man kan benytte studentbarnehagene hvis man bor i nærheten av skolen/er mye på skolen. Vi har begge blitt mye mer strukturert og gjør alt ferdig når vi er på skolen og har mest mulig fritid når vi er hjemme.
Gjest chiki Skrevet 19. mars 2014 #8 Skrevet 19. mars 2014 Takk for gode svar:) Jeg prøver å fortrenge det litt og tenke smart, men det er ikke så lett. Tenker også på at jeg vil jo ha flere barn, det kan ta tid å bli gravid osv. I tilegg så er samboeren min en del år eldre enn meg. Studiet mitt skal visst nok være ganske greit det siste året, og er mulig å ta samlingsbasert. Men har man det samme kravet på stipend om man velger det? Hvis jeg skulle fått barn i studietiden ville jeg hatt 20.000kr i månden (ut i fra mine bergninger), det er jo mye! Men hvis man velger å ta et år med permisjon så vil jo året etter bli knallhardt økonimisk, i og med at man mister foreldrepengene. Anonymous poster hash: d37f3...796 Tror det er det msnge glemmer eller ikke tenker over, at året etter har de ikke foreldrepenger! man har grei økonomi første året, men fåtallet vil jo ikke fortsette med deltidsjobb vedsiden sv når de har barn:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå