Kvitveis Skrevet 19. mars 2014 #1 Del Skrevet 19. mars 2014 Hei! Er det andre som har gått på albyl e under graviditeten som veit noko om den påvirkar mulighetene for å få epidural? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamy Skrevet 19. mars 2014 #2 Del Skrevet 19. mars 2014 Man skal vel ikke bruke albyl e etter 6 måned?? Eller gjelder det bare store doser? Brukes det for å forhindre blodpropp skal man vel over på fragmin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 19. mars 2014 #3 Del Skrevet 19. mars 2014 Ts: Skal du gå på Albyl-e helt frem til termin? Jeg skal ha keisersnitt, og jeg har ihvertfall ikke hørt noe om at jeg må i narkose pga bruk av Albyl-e. Jeg har i tillegg en litt forhøyet risiko for prematur fødsel pga tidligere prematur fødsel, men skal etter planen ikke slutte på Albyl-e før i uke 38. Jeg har gjort noen søk på dette med epidural/spinal og Albyl-e, og etter det jeg har klart å finne ut da, så ser det ut som om Albyl-e er regnet som så "mildt" at det ikke er noe problem å kombinere dette med epidural/spinal. Hadde det vært snakk om andre typer blodfortynnende (som f.eks Fragmin), så ser det ut til å være en viss fare for at man ikke får epidural/spinal pga risiko for komplikasjoner. Man skal vel ikke bruke albyl e etter 6 måned?? Eller gjelder det bare store doser? Brukes det for å forhindre blodpropp skal man vel over på fragmin. Albyl-e 75mg kan brukes under hele svangerskapet, og har heller ikke samme funksjon som Fragmin. Begge deler er riktig nok blodfortynnende, men virkningen og hva de skal forhindre er ikke det samme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvitveis Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 19. mars 2014 Normalt sett skal ein kanskje ikkje bruka albyl-e utiver i svangerskapet, mammamy, men nokon (meg sjølv inkludert ) får det som del behandling mot spontanabort, og skal for fosteret sin del gå på det ganske lenge. Eg skal gå på det til veke 36, med det ser ut til å vera litt ulik praksis på det rundtomkring etter kva lege ein går til. Så godt å høyra, smalltalk! Satsar på at det stemmer Skal ta ein telefon til gyn.pol. her i morgon og dobbelsjekka, eg kan godt skriva inn kva svar eg får Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamy Skrevet 19. mars 2014 #5 Del Skrevet 19. mars 2014 Ok, da lærte jeg noe nytt i dag å. Ser når jeg leste litt at det er doser over 100 mg som ikke skal brukes etter 6 måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 19. mars 2014 #6 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg gikk på albyl-e + Klexane og ble nektet epidural, men utifra det sykesøstera sa så var det Klexane som ikke kunne kombineres med epidural. Virket derfor som om albyl-e + epidural skulle vært ok... men kan ikke garantere noe, bare inntrykket jeg fikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvitveis Skrevet 28. mars 2014 Forfatter #7 Del Skrevet 28. mars 2014 Hei! Har vore på kontroll hos gyn-lege på sjukehuset her i dag, og han kunne forklara meg at ei veke etter ein sluttar å ta albyl - e vil kroppen vera som om ein aldri har tatt det. Altså; ingen problem med å få epidural under fødselen pga. albyl - e i svangerskapet. Puh, letta! Godt å få det bekrefta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 28. mars 2014 #8 Del Skrevet 28. mars 2014 Jeg gikk på albyl-e til uke 37, fikk ikke beskjed om at epidural da var ute. Spurte ikke spesifikt da, brukte det heller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 29. mars 2014 #9 Del Skrevet 29. mars 2014 Jeg har fått beskjed om å slutte på Albyl-e når jeg kommer til uke 36 pga at noen anestesileger kan være litt restriktive med epidural eller spinal i kombinasjon med Albyl-e. Dette gjaldt visst dog ikke alle, og varierte fra anestesilege til anestesilege. Vanligvis blir Albyl-e seponert i uke 37 eller 38, men ettersom jeg gikk i fødsel prematurt sist så er det en liten risiko for at dette skjer igjen. Da ville de på sykehuset at jeg skulle slutte litt tidligere enn det som er vanlig, og spesielt siden jeg skal ha keisersnitt og dermed må ha bedøvelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå