Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært hos samme bank i ca 15 år og har ikke hatt noen uenigheter med banken. Har altså ikke misholdt lån jeg har hatt hos de.

Hus/eiendom: 4 100 000.- (landbrukseiendom ikke at det blir drevet noe på eiendommen)

Inntekt: ca 420 000.-

Akkurat nå har jeg ikke noe lån i det hele tatt, men har fått godkjent et lån på 350 000.- for å dekke arveavgiften og reagerte litt på at rådgiveren min vegret seg med å gi meg det lånet.

Kollegaer på jobben synes det er smålig av banken og holde på slik. Jeg har store verdier og en solid og stabil inntekt.

Jeg er jo klar over at detter bare er min subjektive mening om rådgiveren min, er jo ikke sikker det stemmer.

Jeg vet jo at jeg vil få et bedre svar ifra rådgiveren min i banken min men vil gjerne høre deres synspunkter og hva jeg maks "burde" få i lån.

Og hvor mye betyr det egentlig å være en trofast kunde hos banken. Har det noe å si i det hele tatt når det kommer til å søke om lån?

Anonymous poster hash: 897a6...a84
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært hos samme bank i ca 15 år og har ikke hatt noen uenigheter med banken. Har altså ikke misholdt lån jeg har hatt hos de.

Hus/eiendom: 4 100 000.- (landbrukseiendom ikke at det blir drevet noe på eiendommen)

Inntekt: ca 420 000.-

Akkurat nå har jeg ikke noe lån i det hele tatt, men har fått godkjent et lån på 350 000.- for å dekke arveavgiften og reagerte litt på at rådgiveren min vegret seg med å gi meg det lånet.

Kollegaer på jobben synes det er smålig av banken og holde på slik. Jeg har store verdier og en solid og stabil inntekt.

Jeg er jo klar over at detter bare er min subjektive mening om rådgiveren min, er jo ikke sikker det stemmer.

Jeg vet jo at jeg vil få et bedre svar ifra rådgiveren min i banken min men vil gjerne høre deres synspunkter og hva jeg maks "burde" få i lån.

Og hvor mye betyr det egentlig å være en trofast kunde hos banken. Har det noe å si i det hele tatt når det kommer til å søke om lån?

Anonymous poster hash: 897a6...a84

Prøv DNBs lånekalkulator. Du finner den her:

https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/laaneevne.html

Dersom du er alene og ikke har barn burde du få låne inntil 1 180 000 kr.

Og det bør telle positivt dersom du har vært kunde lenge og ikke misligholdt lån.

Skrevet

Spørs jo også litt hvor gammel du er, om du har 'tid' til å betale ned et lån over lang tid eller ikke. Men er enig i at det hørtes lite ut...

• Liker 1
Skrevet

Spørs jo også litt hvor gammel du er, om du har 'tid' til å betale ned et lån over lang tid eller ikke.

Min erfaring er at banken ikke bryr seg om du har "tid" til å betale ned lånet så lenge sikkerheten er god.

For da vil banken uansett få sine penger ved et eventuelt skifte.

Mulig at ulike banker vurderer ulikt på dette punkt.

Et lån på en mill burde uansett ikke banken ha noen problemer med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vel i 30 årene. Har hatt et boliglån før hos banken som var på 1 mill, da var leiligheten jeg eide på tidspunktet verd ca 1.5.

Er alene og har ingen barn.

Jeg har jo mye verdi som sikkerhet så jeg synes at 1 mill burde være holdbart og om jeg kommer til å søke om et ytterlig lån, så er det for å pusse opp huset som igjen vil øke verdien på eiendommen.

Men jeg får vel bare ta dette opp med rådgiveren når jeg føler at tiden er inne.

Anonymous poster hash: e8323...0da
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg "spurt" om et ytterlige 400 000.-

Vet ikke om man trenger å oppgi hva de skal brukes til, men jeg gjorde nå det.

Eller først så tenkte jeg ikke å nevne det men så sendte jeg en mail til å sa hva jeg skulle bruke pengene til.

Spent å høre hva svaret blir. Har en dårlig magefølelse men håper den ikke stemmer.

Skrevet

1. har du satt opp sikkerhet for lånet eller er det snakk om rent forbrukslån?

2. er dette en attraktiv landbrukseiendom i sentrale strøk med mye aktivitet hvor etterspørslen er stor og hvor det lett kan omsettes? Er kommunen og fylket enkle å ha med å gjøre i forhold til endring fra landbrukseiendom til eksempelvis boligtomter?

3. har du fast stilling med fast lønn og har hatt det noen år i en sikker bransje?

4. har du mye i lån fra før av ? (lånekasse, kredittkort, billån etc)

5. hva har du i faste utgifter (bolig, strøm etc)

Hvis du bare søker etter et forbrukslån uten sikkerhet vil 3-800 000 være svært mye-.

AnonymBruker
Skrevet

1. har du satt opp sikkerhet for lånet eller er det snakk om rent forbrukslån?

2. er dette en attraktiv landbrukseiendom i sentrale strøk med mye aktivitet hvor etterspørslen er stor og hvor det lett kan omsettes? Er kommunen og fylket enkle å ha med å gjøre i forhold til endring fra landbrukseiendom til eksempelvis boligtomter?

3. har du fast stilling med fast lønn og har hatt det noen år i en sikker bransje?

4. har du mye i lån fra før av ? (lånekasse, kredittkort, billån etc)

5. hva har du i faste utgifter (bolig, strøm etc)

Hvis du bare søker etter et forbrukslån uten sikkerhet vil 3-800 000 være svært mye-.

1. Det blir sikkerhet i bolig, ikke forbrukslån

2. Jeg har tatt kontakt med kommunen og de mente det var en minimal sjanse for at den kunne bli gjort om til boligtomt. Noe som for meg resulterer i høyere rente på boliglånet. Med ca 1 %

3. Ja, har fast stilling og har hatt den i +8 år i et sikkert selskap.

4. Jeg tok et lån på boligen på 350 000.- ellers har jeg ingen andre lån.

5. Kommunale avgifter og strøm på ca 800 kr.

Skrevet

Da ser jeg ikke noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Da ser jeg ikke noe problem.

Nei, jeg gjør heller ikke det. Venter i spenning på mail ifra kontaktpersonen min i banken. Håper jeg får svar idag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...