AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #1 Skrevet 19. mars 2014 Tenker at personen som inviterer på date betaler første daten, sånn jeg alltid har praktisert det når jeg har spurt. Men er det like legitimt å forvente det når jenter spør en på date? Blitt spurt en del ganger på date av jenter og da tilbyr jeg meg selvsagt alltid å betale halve regninga, men forskjellen er jo at jenta da lar meg betale, mens når jeg inviterer på date pleier jeg ¨ikke la jenta betale. Så det jeg lurer på er om det er vanlig for menn å nekte daten å betale halve regninga, og om det er vanlig for jenter å nekte å la daten betale halve regninga. Dette er ikke et moraliserende spørsmål, lurer bare på hva som forventes på date. Anonymous poster hash: e80d0...fae 2
Chloe- Skrevet 19. mars 2014 #2 Skrevet 19. mars 2014 Ideelt sett syns jeg det bør være slik: Første date: Mannen tilbyr seg å betale. Kvinnen godtar dette hvis hun vet det blir en "neste gang", slik at hun kan gjengjelde. Er hun ikke interessert bør hun ta halve regningen. Øvrige dates: Den som inviterer spanderer. (Her må det være balanse i hvem som tar initiativet, men det er jo et grunnleggende element for et potensielt forhold uansett.)
Gjest Mr. Toad Skrevet 19. mars 2014 #3 Skrevet 19. mars 2014 Ideelt sett Første date: Når du er klar, du får velge hvilken som helst Fjordland, bare ikke de som overstiger 70 kroner. Du trenger ikke ruinere meg dersom vi ikke finner tonen. Blir det noe mer inkluderer vi drikke i avtalen. Liker du Blue Nun?
Chloe- Skrevet 19. mars 2014 #4 Skrevet 19. mars 2014 Når du er klar, du får velge hvilken som helst Fjordland, bare ikke de som overstiger 70 kroner. Du trenger ikke ruinere meg dersom vi ikke finner tonen. Blir det noe mer inkluderer vi drikke i avtalen. Liker du Blue Nun? Så søtt at du tror du får date meg.
Meline37 Skrevet 19. mars 2014 #5 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Tenker at personen som inviterer på date betaler første daten, sånn jeg alltid har praktisert det når jeg har spurt. Men er det like legitimt å forvente det når jenter spør en på date? Blitt spurt en del ganger på date av jenter og da tilbyr jeg meg selvsagt alltid å betale halve regninga, men forskjellen er jo at jenta da lar meg betale, mens når jeg inviterer på date pleier jeg ¨ikke la jenta betale. Så det jeg lurer på er om det er vanlig for menn å nekte daten å betale halve regninga, og om det er vanlig for jenter å nekte å la daten betale halve regninga. Dette er ikke et moraliserende spørsmål, lurer bare på hva som forventes på date. Anonymous poster hash: e80d0...fae Daten vil alltid betale omtrent. Jeg har dårlig råd, og har knappt nok til å klare meg hver måned, så jeg må ta hensyn til det. Men jeg står standhaftig på at jeg skal betale for meg, uansett om han tilbyr å betale hele regningen. Det er noen få ganger vedkommende ikke har gitt seg, og fortalt meg at han vet at han tjener mange ganger mer enn meg, og at det var han som inviterte meg ut. Og da betalte han for jeg fikk ikke lov å protestere sa han. Da ga jeg etter... Men vanligvis gir jeg ikke etter. Det eneste jeg tenker på er disse parkeringshusene. Daten parkerer gjerne bilen i en parkeringshus. Jeg får sitte på, og jeg avgjør jo ikke hvor han skal parkere. Da lar jeg han betale for parkeringshuset selv. Jeg sier ingenting men lar han bare betale, for han valgte å sitte bilen der.. Jeg føler meg litt dum som gjør det, for jeg ønsker ikke å snylte på noen. Men bare 10 kroner her og der, betyr utrolig mye for at jeg skal få det til å gå rundt hver måned.... Jeg sliter veldig med økonomien min... Jeg jobber bare 50 til 70 prosent stilling. Jeg har av og til tilbudt å betale hele resturantregningen hvis jeg føler at han har kjørt meg mange plasser, osv... Jeg er veldig nøye på at jeg ikke vil bli spandert på når jeg går på en date.. Jeg liker å være selvstendig å betale for meg. Mange sier at jeg burde sagt ja takk, men jeg liker ikke det.. Det med penger kan være noe dritt noen ganger, for jeg blir litt stresset når det kommer på banen... litt flaut er det og.... for jeg har lite penger og kan ikke være med på alt mulig, og jeg vil betale for meg selv! Endret 19. mars 2014 av Meline37 1
Meline37 Skrevet 19. mars 2014 #6 Skrevet 19. mars 2014 Tenker at personen som inviterer på date betaler første daten, sånn jeg alltid har praktisert det når jeg har spurt. Men er det like legitimt å forvente det når jenter spør en på date? Blitt spurt en del ganger på date av jenter og da tilbyr jeg meg selvsagt alltid å betale halve regninga, men forskjellen er jo at jenta da lar meg betale, mens når jeg inviterer på date pleier jeg ¨ikke la jenta betale. Så det jeg lurer på er om det er vanlig for menn å nekte daten å betale halve regninga, og om det er vanlig for jenter å nekte å la daten betale halve regninga. Dette er ikke et moraliserende spørsmål, lurer bare på hva som forventes på date. Anonymous poster hash: e80d0...fae Synes emne ditt her var helt topp. Jeg tenker alltid på dette.... Hvordan skal man liksom gjøre det Men jeg føler at det er rett å betale hver for seg, og en kan takke nei til enkelte tilbud / reiser vedommende byr meg på om jeg ikke har råd. Da sier jeg at jeg ikke kan reise, men sier ikke grunnen.. Sier bare at vi kan ta det senere, og at jeg elsker å planlegge tur med han.
Erazor Skrevet 19. mars 2014 #7 Skrevet 19. mars 2014 For meg er å tilby å betale sin del av maten et signal om at vedkommende føler seg likestilt med meg. Det synes jeg er et greit signal å sende ut eller å få, uavhengig av om noen eventuelt insisterer på å ta regningen. 1
Gjest Gaea Skrevet 19. mars 2014 #8 Skrevet 19. mars 2014 Synes at man enten kan gjøre det slik at den som inviterer betaler - om det så er mannen eller kvinnen, første date eller ikke, eller at man spleiser. Det burde jevne seg ut i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #9 Skrevet 19. mars 2014 Det er meget galant og smigrende at mannen betaler. Ekte gentlemen gjør alltid det, men få norske menn behersker denne kunsten desverre.. Nå har jeg datet en del engelske menn og de betaler alltid - uten å nøle. Anonymous poster hash: 2fa72...697 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #10 Skrevet 19. mars 2014 Betal din del. Anonymous poster hash: ae61c...a70 1
Marie90 Skrevet 19. mars 2014 #11 Skrevet 19. mars 2014 Det er meget galant og smigrende at mannen betaler. Ekte gentlemen gjør alltid det, men få norske menn behersker denne kunsten desverre.. Nå har jeg datet en del engelske menn og de betaler alltid - uten å nøle. Anonymous poster hash: 2fa72...697 Utenfor Norge betaler mannen alltid, uavhengig av hvem som ba noen ut (dog dette er som regel mannen). Men i Norge er det ogsaa mer normalt at kvinner ber en mann ut. Jeg har aldri gjort dette og er derfor ikke familiaer med hvordan det som regel utarter seg men da synes jeg ikke det er rimelig at han betaler for begge. Hun tok initiativ, valgte restaurant/cafe. Han boer selvsagt tilby seg aa betale for seg selv, men ikke for begge. Jeg er mer komfortabel med en tradisjonelt rollemonster - paa alle maater, ikke bare der det gagner meg. Men hvis man er saapass moderne som kvinne at man skal vaere initiativtakeren som er paadriveren innen dating, saa er det ikke aa forvente at han betaler.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #12 Skrevet 19. mars 2014 Ideelt sett syns jeg det bør være slik: Første date: Mannen tilbyr seg å betale. Kvinnen godtar dette hvis hun vet det blir en "neste gang", slik at hun kan gjengjelde. Er hun ikke interessert bør hun ta halve regningen. Øvrige dates: Den som inviterer spanderer. (Her må det være balanse i hvem som tar initiativet, men det er jo et grunnleggende element for et potensielt forhold uansett.) Så om du ber meg på date så forventer du at jeg betaler hele regningen? TS Anonymous poster hash: e80d0...fae 1
Chloe- Skrevet 19. mars 2014 #13 Skrevet 19. mars 2014 Så om du ber meg på date så forventer du at jeg betaler hele regningen? TSAnonymous poster hash: e80d0...fae Jeg tar ikke initiativet til første date uansett, men det har ikke stått på tilbud alikevel.
Sandie Skrevet 19. mars 2014 #14 Skrevet 19. mars 2014 Har merket at mange menn er usikre på dette. De virker som de egentlig vil spandere, men ikke tør før de kjenner meg godt nok til å vite om jeg er "tradisjonell" eller "moderne".
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #15 Skrevet 19. mars 2014 Jeg ønsker å betale for meg selv i utgangspunktet, uansett hvem som har invitert. Jeg får dårlig samvittighet av å bli spandert på, med mindre jeg vet at han har bedre råd enn meg. En kaffe teller ikke, dog.Anonymous poster hash: ed432...c8e 2
Meline37 Skrevet 19. mars 2014 #16 Skrevet 19. mars 2014 Jeg ønsker å betale for meg selv i utgangspunktet, uansett hvem som har invitert. Jeg får dårlig samvittighet av å bli spandert på, med mindre jeg vet at han har bedre råd enn meg. En kaffe teller ikke, dog.Anonymous poster hash: ed432...c8e For meg føles det best ut å betale min egen regning. Jeg får så sinnsykt dårlig samvittighet hvis han skal betale. Og da føler jeg at jeg skylder han noe tilbake. Så jeg pleier alltid å stå på med at jeg betaler for meg. Noen sier til meg at hvis en date sier at han betaler så skal jeg bare si ja , tusen takk. Hvorfor ikke liksom .... Men sånn er ikke jeg.. Jeg står på med å si : jeg betaler min del, for det er riktig! Hvis daten sier: jeg inviterte deg med meg... Da sier jeg: jeg ville være med deg så derfor betaler jeg min del .
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #17 Skrevet 20. mars 2014 At mannen skal betale er noe som henger igjen fra gammelt av da ikke så mange kvinner hadde inntekt pga morsrollen. I dagens samfunn er det ikke sånn lengre. Så om du skal få et godt første inntrykk så sier du at du kan betale for deg. Om motparten insisterer på å betale så lar du personen betale. Anonymous poster hash: 7a2e2...aab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå