Gå til innhold

Ukepenger til jente/gutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør gutter og jenter få like mye i ukepenger? Eller bør jenter få mer? Har en liten diskusjon om sambo med dette. Jenter trenger mer klær og sminke slik jeg ser det. Utover det har de ganske like behov. Så kanskje jenter bør få litt mer?

Anonymous poster hash: 26747...f7c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har myndighetene kommet med noen konkrete anbefalinger vedrørende hvor mye man bør gi i ukepenger til barn i bestemte aldre?

AnonymBruker
Skrevet

Bør få like mye, trenger ca like til sammen

Anonymous poster hash: 84a4f...c13

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes det blir pussig å skulle skille helt kategorisk på jente/gutt. Det er da mye annet som spiller inn på hvor mye penger de trenger og hvordan de får dette, og en begrunnelse om at "Nei, du får 100 kroner mindre i måneden fordi du er gutt" vil vel neppe gå hjem hos den gjengse tenåringsgutten... ;)

Har myndighetene kommet med noen konkrete anbefalinger vedrørende hvor mye man bør gi i ukepenger til barn i bestemte aldre?

Hehe, meg bekjent finnes dette ikke (og jeg regner med at det var en spøk). Men faktisk tror jeg TS tar feil, hvis vi skal gå ut fra SIFOs satser. Har på ingen måte satsene i hodet og kan godt ta feil, men jeg synes å huske at tenåringsgutter i snitt faktisk er litt dyrere i drift enn jenter?

Men som sagt: jeg synes det er logisk å likebehandle i utgangspunktet, og deretter tilpasse det realitetene. Vi har to tenåringer: en jente og en gutt, jenta er halvannet år eldre enn gutten. Datteren vår er mye på cafe og ute med venner, og hun får en fast sum i måneden. Sønnen er helt uinteressert i slike ting, han vil bare trene. Han går kanskje på kino eller drar og svømmer en gang i måneden maks, så han har mye mindre behov for penger til bruk og får derfor en lavere sum. Til gjengjeld får han sponset en god del mer sportsutstyr og ekstratrening enn hva jenta gjør. Til syvende og sist får begge det de trenger, men på forskjellige måter. Ingen av dem svømmer i penger, men begge får de trenger. Null stress her, i hvert fall, og det uten at de behandles helt likt. Men vi begrunner det på en måte som ungene synes er rettferdig.

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Skrevet

Jenter trenger ikke nødvendigvis sminke og klær. I hvert fall bør de ikke få mer penger av foreldrene for å finansiere det! Jeg synes det er dypt urettferdig å skille mellom jente og gutt her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Likt beløp uansett kjønn. Bind bør hun selvsagt få utenom.

Anonymous poster hash: ad32f...4cc
AnonymBruker
Skrevet

jenter trenger klær og sminke, gutter kjøper seg kanskje spill osv. går opp i opp. gi dem likt

Anonymous poster hash: f5c1b...360
Skrevet

Lik lønn for likt arbeid. Nødvendigheter dekkes utenom. Dersom den ene ønsker seg et dyrt plagg utenom basisgarderoben, får han/hun knipe inn på noe annet for å spare.

Og ingen TRENGER sminke, man overlever fint uten.

• Liker 4
Skrevet

Mange gutter liker tekniske duppeditter som også koster en del, så har du div. spill. Og de er heller ikke billige. Tror det blir like "dyrt" uansett.

Og jeg liker ikke forskjellsbehandling pga. kjønn.

Gjest lillelarve
Skrevet

Jeg skal ikke gi ukepenger til mine fremtidige barn om de ikke gjør sitt i hjemmet (legger fat, kopper og bestikk i oppvaskmaskinen, vasker sine egne klær når de kommer opp i alder, rydde rommet, ta søpla eller andre obligatoriske ting). Jeg tror jeg blir å ordne et system kanskje, sånn at... de har hver sine oppgaver. Hopper en av dem over oppgaven (f.eks. ikke rydder rommet eller setter i oppvaskmaskinen), blir det mindre i ukepenger. De skal lære at man må jobbe for penger. :)

Egentlig er jeg ikke så gira på å gi ukepenger da. Jeg har aldri fått ordentlig ukepenger, og de få gangene jeg har fått penger har jeg jobbet for det. Jeg vil at mine barn skal lære det samme som meg.

UANSEEETT, haha... Jeg vil gi dem samme lønna i utgangspunktet, men om de hopper over deres gjøremål, blir det trekk. :) Det synes jeg er rettferdig.

Skrevet

Jepp. Gjør forskjell på kjønnene fra de er unge :ironi:

Om det er så forskjell i klesbudsjetter, kan dere vel gi ukepenger som IKKE omhandler klær/sminke/sportsutstyr/spill osv, og ta dette utenom ukepengene?

Vil tro det utjevner seg. Når det gjelder SIFO satsene med dyrere tenåringsgutter, har jeg alltid trodd det handlet om matbudsjettet?

Skrevet

Når begynner dere med ukepenger?

Og hvor mye får de?

Skrevet

Vi begynte ikke med ukepenger før de kom opp i tenårene. Før det hadde de ikke behov- de fikk penger av oss når de trengte det, i tillegg til at de som regel fikk noen kroner fra besteforeldre nesten ukentlig.

Nå får eldstejenta 500 i måneden, og lillebror 300. Til rent forbruk, altså, resten dekker jo vi.

Og nei, vi skiller ikke på kjønn, men på individ og behov. Og begge er fornøyde. Det er heller ingenting som tilsier at vi ikke kan endre på summene etter hvert, behovene er jo stadig i endring.

Faste oppgaver hjemme har de hatt hele veien, men de får ikke lønn for det. Det er noe de skal bidra med helt uten belønning. Derimot har de muligheten for å tjene noen ekstra kroner på forefallende arbeid, som å vaske bilen, klippe gress osv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...