Gå til innhold

Feil pris i nettbutikk, hvem sitt ansvar er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Handlet garn på nett i går kveld. Får nå mail fra butikk at de kansellerte ordren min pga. feil pris. Det står ingenting om feilprising i kjøpsbetingelsene. Skal jeg bare godta dette?

Anonymous poster hash: a08a2...559

Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Handlet garn på nett i går kveld. Får nå mail fra butikk at de kansellerte ordren min pga. feil pris. Det står ingenting om feilprising i kjøpsbetingelsene. Skal jeg bare godta dette?

nei, det er en klagesak og du skal få garnet til den prisen som står oppgitt om det ikke står noe om feilprising osv som er på butikker osv.

AnonymBruker
Skrevet

nei, det er en klagesak og du skal få garnet til den prisen som står oppgitt om det ikke står noe om feilprising osv som er på butikker osv.

Hvordan går jeg fram? Og hva sier lovverket?

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Hvordan går jeg fram? Og hva sier lovverket?

jeg skal google litt. er det fra utlandet?

AnonymBruker
Skrevet

jeg skal google litt. er det fra utlandet?

Nei, Norge.

AnonymBruker
Skrevet

http://www.dinside.no/871742/krev-varen-til-feilpris

http://www.hardware.no/artikler/juss_paa_nett/21903/5

virker som at du har krav på å kreve varen til den prisen med mindre du forsto at det var trykkfeil.

Jeg burde kanskje forstått det da den fargen var billigere enn de andre uten at det stod tilbud noe sted. Men jeg prøver ;) Takk skal du ha!

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Jeg burde kanskje forstått det da den fargen var billigere enn de andre uten at det stod tilbud noe sted. Men jeg prøver ;) Takk skal du ha!

bare hyggelig ^^

AnonymBruker
Skrevet

Du har inngått en i utgangspunktet bindende avtale med butikken, og de er pliktet til å oppfylle denne. Det finnes et unntak i avtaleloven §32, som gjør at en avtale kan gjøres ugyldig hvis "Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse." Altså, var prisen helt på jordet feil slik at du burde insett at dette ikke stemte så kan de i utg.pktet påstå at avtalen er ugyldig. Men når det gjelder avtaler er det et forbrukervern som på en måte senker grensen for hva du som forbruker burde forstå, og de som profesjonell part må i mange tilfeller selv bære risiko for egen uklarhet.

Jeg tror du har en god sak her, de kan ikke bare bryte avtaler helt uten videre pga. skrivefeil, og så fremt det ikke er helt klart at dette er noe en alminnelig oppegående person burde forstått at er feil så må butikken selv ta kostnadene ved feilen.

Det finnes også et unntakt i avtl. §36 om at det kan settes til side hvis det er klart urimelig, men den kan jeg vanskelig se de kan benytte seg av her. Det er snakk om garn, og jeg går ut i fra at å fullføre din bestilling ikke er urimelig byrdefullt for butikken.

De kan heller ikke tilbakekalle tilbudet, da §7 angir at tilbakekallelesen bare er virksom hvis den kommer frem til deg samtidig som at tilbudet kommer til din kunnskap, her er de helt klart for sent ute slik jeg leser det.

Så ja, ta kontakt! Her har du etter det du oppgir retten på din side slik jeg ser det.

Anonymous poster hash: 89db3...6b0
AnonymBruker
Skrevet

Burde kanskje ha forstått er ikke "Burde ha forstått". Hvis garnet du kjøpte feks var halve prisen av de andre kunne det lett ha vert at de har satt ned prisen på grunn av at de har for mange eller liknende, mens om de andre kostet 50 kroner per stykk og det du kjøpte kostet 5, så "burde du ha forstått" at det manglet en null.

Det skal være en selvfølge at prisen i nettbutikken eller butikken er feil før de kan påberope seg noe slikt.

Anonymous poster hash: b5ef6...6c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flott med råd om snylting på butikker som er uheldige å feilpriser. Som regel står det i vilkårene at det tas forbehold om feilprising. http://www.dinside.no/871742/krev-varen-til-feilpris

Den artikkelen er jo et prakteksempel på snyltere som utnytter forbrukerrettigheter. 8000 pr person måtte de ut med til hver kunde. Hvem faen har samvittighet til noe sånn?

Anonymous poster hash: b1552...3c7
AnonymBruker
Skrevet

Flott med råd om snylting på butikker som er uheldige å feilpriser. Som regel står det i vilkårene at det tas forbehold om feilprising. http://www.dinside.no/871742/krev-varen-til-feilpris

Den artikkelen er jo et prakteksempel på snyltere som utnytter forbrukerrettigheter. 8000 pr person måtte de ut med til hver kunde. Hvem faen har samvittighet til noe sånn?

Det er jo en viss forskjell her da. TS handlet i god tro, noe som kanskje ikke kan sies om alle i artikkelen. Videre er det også et prinsipp om at avtaler skal holdes, dette gjelder for begge parter, og da må man selv bære risiko for de feil man gjør. At det er et forbrukervern som gjør at noe av risikoen går over til den profesjonelle part er jo rett og slett fordi den andre part er ja, profesjonelle - altså har de erfaring og ressurser og bør derfor i større grad ha evner til å gjøre fordelaktige avtaler enn en forbruker. Syns virkelig ikke TS sitt spørsmål har noen ting med snylting å gjøre, dette er en gjensidig avtale, og avtaler skal holdes - spesielt når TS som forbruker har handlet i god tro, og hadde en berettiget forventning om å motta varene til den prisen hun ble forespeilet.

Anonymous poster hash: 89db3...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Det står ingenting i vilkårene om feilprising.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...