AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #1 Del Skrevet 19. mars 2014 Skulle sjekke skatten nå nettopp, men får melding om at jeg ikke kan bruke tjenesten, da jeg rapporterer som næringsdrivende... Nå etablerte jeg riktignok et enkeltpersonforetak i november/desember i fjor, men hadde ikke noe inntekt her. Har enda ikke hatt en krone i inntekt her. Men det er sannsynligvis pga. etableringen av foretaket at jeg ikke kan sjekke skatteoppgjøret på nett? Når kommer papir i posten, da? Noen som vet? Husker aldri sånt fra år til år. Må jeg nå pga. et uvirksomt foretak vente i månedsvis? Anonymous poster hash: e8599...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 19. mars 2014 #2 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg gjorde det samme. ENK i oktober, ingen aktivitet i det hele tatt. Jeg får logget inn på altinn, men selvangivelsen er ikke kommet for min del. Om det er derfor vet jeg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #3 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg gjorde det samme. ENK i oktober, ingen aktivitet i det hele tatt. Jeg får logget inn på altinn, men selvangivelsen er ikke kommet for min del. Om det er derfor vet jeg ikke Jeg får også logget inn, men det er umulig å vite hvorvidt selvangivelsen er kommet eller ikke, får jeg får bare beskjeden: Du rapporterer som næringsdrivende, du er ikke autorisert til å starte denne tjenesten. Anonymous poster hash: e8599...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 19. mars 2014 #4 Del Skrevet 19. mars 2014 Når kommer papir i posten, da? Noen som vet? Husker aldri sånt fra år til år. Anonymous poster hash: e8599...edb 1.april Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #5 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg får også logget inn, men det er umulig å vite hvorvidt selvangivelsen er kommet eller ikke, får jeg får bare beskjeden: Du rapporterer som næringsdrivende, du er ikke autorisert til å starte denne tjenesten. Anonymous poster hash: e8599...edb FOR, ikke får… : Anonymous poster hash: e8599...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #6 Del Skrevet 19. mars 2014 1.april Er du sikker på det? Jeg oppfatter det slik at det er de som ikke har registrert seg som elektroniske brukere som kan sjekke fra den 1. april. Altså at den datoen ikke har noe å gjøre med hvorvidt du rapporterer som næringsdrivende eller ikke. Anonymous poster hash: e8599...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #7 Del Skrevet 19. mars 2014 var ei som skreiv at hun hadde registrert seg som selvstendig næringsdrivende, å derfor ikke får skatteoppgjøret før i august eller noe Anonymous poster hash: 7d3c2...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 19. mars 2014 #8 Del Skrevet 19. mars 2014 Er du sikker på det? Jeg oppfatter det slik at det er de som ikke har registrert seg som elektroniske brukere som kan sjekke fra den 1. april. Altså at den datoen ikke har noe å gjøre med hvorvidt du rapporterer som næringsdrivende eller ikke. Anonymous poster hash: e8599...edb Haha, sorry, tidlig på dagen. Fikk ikke helt med meg det med næringsdrivende. Dette er dog oppgjøret: Næringsdrivende og deres ektefeller: Første mulighet er andre pulje 6. august, selv om du er e-bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 19. mars 2014 #9 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Jeg kjenner ikke igjen meldingen du skriver: Du rapporterer som næringsdrivende, du er ikke autorisert til å starte denne tjenesten. Jeg går inn på altinn og i min meldingsboks så skulle det lagt noe dersom jeg hadde fått den. Endret 19. mars 2014 av ekkoet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #10 Del Skrevet 19. mars 2014 var ei som skreiv at hun hadde registrert seg som selvstendig næringsdrivende, å derfor ikke får skatteoppgjøret før i august eller noe Anonymous poster hash: 7d3c2...f01 Men jeg er altså ikke ute etter når jeg får utbetalt eventuelt overskudd, men når jeg får innsyn i tall. Haha, sorry, tidlig på dagen. Fikk ikke helt med meg det med næringsdrivende. Dette er dog oppgjøret: Jeg har ikke tjent et rødt øre som næringsdrivende i 2013, jeg har kun hatt ordinær inntekt som lønnsmottaker, som ansatt. Så å etablere et enkeltpersonforetak for å "ha det i bakhånd" betyr altså at jeg må vente i evigheter for å få vite om jeg får smell eller ikke? Idiotisk. Anonymous poster hash: e8599...edb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 19. mars 2014 #11 Del Skrevet 19. mars 2014 Men jeg er altså ikke ute etter når jeg får utbetalt eventuelt overskudd, men når jeg får innsyn i tall. Jeg har ikke tjent et rødt øre som næringsdrivende i 2013, jeg har kun hatt ordinær inntekt som lønnsmottaker, som ansatt. Så å etablere et enkeltpersonforetak for å "ha det i bakhånd" betyr altså at jeg må vente i evigheter for å få vite om jeg får smell eller ikke? Idiotisk. Anonymous poster hash: e8599...edb Jeg trodde det bare var selve oppgjøret som ble utsatt, altså datoen du enten skal få eller betale penger. Å få vite om du skal få eller betale penger må da komme før. Jeg tolker det som at den kommer 2. april for alle som ikke har fått den idag. Jeg ser nå at grunnen til at jeg ikke fikk den er at jeg ikke var e-bruker, selv om jeg trodde jeg var dette. Kan være det hadde vært andre skjær i sjøen, men dette er uansett en forutsetning for å få den tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #12 Del Skrevet 20. mars 2014 Det var i utgangspunktet enkelt (jeg sendte e-post til skatteetaten): Jeg trykket visstnok på feil link, trykket på "Selvangivelse for lønnsmottakere og pensjonister" - som jeg jo alltid har vært (altså lønnsmottaker, ikke pensjonist…). Svaret var: Du er registrert som E-bruker og skal kunne gå inn å se på selvangivelsen din fra 19. mars. Du har selvangivelse for næringsdrivende. Inne på http://www.skatteetaten.no må du velge feltet for Næringsdrivende: se selvangivelsen. Med hilsen Skatteetaten Men så var det likevel ikke så enkelt. For når jeg i stedet trykker på "Næringsdrivende: se selvangivelsen", kommer jeg bare til min meldingsboks hos AltInn, og kan ikke for mitt bare liv finne ut hvordan jeg kommer videre herfra… Finner ikke selvangivelsen min noe sted. Anonymous poster hash: e8599...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #13 Del Skrevet 20. mars 2014 Altså, presiserer: Regner med at skatteoppgjøret skal ligge i meldingsboksen, men det gjør den ikke. Den siste er for 2012, og såvidt jeg vet har vi kommet et år lenger enn dét… Anonymous poster hash: e8599...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 20. mars 2014 #14 Del Skrevet 20. mars 2014 Jeg har også registrert enkeltmannsforetak i fjor og fikk beskjed om at mitt skatteoppgjør derfor ikke ville være klart før i august, september eller oktober. Er ikke bare oppgjøret som kommer da, men oversikten over om jeg får igjen eller baksmell. Dette gjelder forøvrig da også for min ektefelle... (som ikke ble spesielt happy da han oppdaget det....) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #15 Del Skrevet 20. mars 2014 Hm. Javel? Men han saksbehandleren hos skatteetaten som svarte meg, skrev da helt klart og tydelig at jeg ville kunne sjekke fra den 19. mars… Vips, der kom ny melding: Du har registrert deg som E-bruker 19.03.14 for å få tilgang på alltinn må du ha registrert dg som E-bruker før 01.03.14. Du vil derfor ikke kunne se din selvangivelse i alltinn før i uke 14. Med hilsen Skatteetaten Ser man det. Først bekreftes det at jeg er registrert som e-bruker og at jeg kan sjekke fra den 19., men så ombestemmer man seg. Jeg mener bestemt at jeg forlengst har registrert meg som e-bruker, og gjorde det i hvertfall ikke i går. Menmen. Jeg får vente til uke 14, da. Er jo ikke så lenge til, og det forandrer jo ikke på tallene uansett… Men man er jo litt nysgjerrig. Dersom du og din mann har registrert dere som e-brukere innen fristen den 1. mars, så skal dere da i følge dette svaret kunne sjekke selvangivelsen nå. Anonymous poster hash: e8599...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 20. mars 2014 #16 Del Skrevet 20. mars 2014 Jeg har vært registrert som e-bruker i flere år, så det er ikke det som er problemet. Jeg får opp selvangivelsen, men det er ikke utregnet noe. Fikk denne meldingen: Når kjem skatteoppgjeret? Det er ikkje skrive ut ei førebels skatteutrekning for deg fordi skattekontoret vil trenge ekstra tid til likningshandsaminga. Skatteoppgjera blir ikkje sende ut på spesifikke datoar. Det vil seie at du får skatteoppgjeret så snart sjølvmeldinga er ferdig handsama i august, september eller seinast i oktober. Det er ikkje mogleg for oss å seie når ditt oppgjer vil vere ferdig. Og mannen fikk da opp likelydende melding, bare at de sto at det var pga meg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #17 Del Skrevet 20. mars 2014 Jeg har også vært registrert som e-bruker, men altså… Ekstra tid? Når det eneste du har gjort er å registrere et enkeltpersonforetak - uten inntekt i 2013? Jøss. Imponerende. Anonymous poster hash: e8599...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andy capp Skrevet 20. mars 2014 #18 Del Skrevet 20. mars 2014 Nå er det vel ikke så vanskelig å forstå at skatteetaten legger ligningsbehandlingen for de som er registrert med enkeltpersonforetak i senere pulje, da det som regel kommer mye opplysninger som skal behandles. Skatteetaten vet ikke at du ikke har hatt inntekter før du har sendt inn næringsoppgaven, og næringsoppgaven må behandles. I forhold til det med e-bruker/ikke e-bruker, var det i fjor mange som trodde de var e-bruker, men bare hadde samtykket i å få selvangivelsen via altinn. Det kreves en tilleggsregistrering for å bli e-bruker. Sjekk om dere virkelig er registrert som e-bruker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #19 Del Skrevet 21. mars 2014 Jeg har ENK. Har også registrert meg som e-bruker i god tid i år. Den 19. mars kunne jeg se selvangivelsen, redigere og sende inn nye tall (ENK inntekt i tillegg). På papirene jeg fikk var det ingen resultater, det bare stod tallene de fikk av banken og slikt. Som jeg forstår det, så bør mine nye opplysninger bearbeides, så får jeg ny informasjon og skkatteresultater senere. Håper det blir i april... Skattepengene får jeg i oktober, det er jeg 99% sikker på, hvis ikke, så kanskje senere. At dere ikke kan gå inn på Altinn eller ikke ser noe kan forklares med at dere ikke er ebrukere. ENK har ingenting med dette å gjøre, vil jeg tro. Anonymous poster hash: e9ca6...fa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
voff_voff Skrevet 21. mars 2014 #20 Del Skrevet 21. mars 2014 Her er skatteetatens kalender for selvstendig næringsdrivende: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/naringsdrivende/ Her fremgår det at: - Datoene for når selvangivelsen skal være klar, er de samme som for lønnstakere, altså henholdsvis 19. mars og 1.april for e-brukere og andre. - Hvis man leverer elektronisk, har man 1 måned ekstra på seg til å fylle den ut, sammenlignet med lønnstakere. Fristen er altså 31. mai (eller 30. april hvis man insisterer på å levere på papir). - Skatteoppgjøret er klart TIDLIGST 6. august, SENEST 15. oktober. Det man må huske på, er at selvstendig næringsdrivende ikke får noen foreløpig skatteberegning på selvangivelsen, slik lønnstakere får, og man får derfor ikke vite hvor mye man skylder / får igjen, før skatteoppgjøret er klart. Men når man har fylt ut selvangivelsen, kan man vel bare legge inn tallene i skatteberegningen på skatteetaten.no for å regne det ut selv: https://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2013_20140226.htm Bare husk å føre inntekten under næringsinntekt og ikke lønnsinntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå