Idapida567 Skrevet 19. mars 2014 #1 Del Skrevet 19. mars 2014 Noen som har vert i Cuba og ønsker og dele litt erfaring? Gode som dårlige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #2 Del Skrevet 19. mars 2014 Var der for ti år siden, forelsket meg i landet. Bare å dra om du ønsker deg en fantastisk opplevelse, men styr unna turistfellen Varadero. Dit trenger du IKKE dra. Anonymous poster hash: 11bac...235 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camaizen Skrevet 31. mars 2014 #3 Del Skrevet 31. mars 2014 Jeg var der for et par år siden, og anbefaler det på det sterkeste!! Vi var i Havanna og Vinales og begge de plassene bør du dra:) Har også blitt anbefalt Trinidad, men vi hadde litt liten tid og rakk det ikke. Vi leide casa particular på nettsiden www.bedincuba.com. I Havanna bodde vi 2 plasser, men casa Jesus & Maria var definitivt den beste. Eget rom med eget bad og fin beliggenhet. Vi hadde rom 6 som er det beste (egen balkong). Eneste minus er at de snakket dårlig engelsk og vi snakker ikke noe spansk, men vi klarte å forstå hverandre likevel. I Vinales var vi 3 netter (perfekt lengde). Tok buss fra Havanna og bodde på casa Jean Pierre som var helt nydelig. Vi bodde på rom 1 (i 2.etg. - den beste). Han snakket helt perfekt engelsk og det var utrolig behagelig. Var på ridetur den ene dagen (Jean Pierre fikset det til oss) og leide mopeder og kjørte til en paradisstrand den andre dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sophia21 Skrevet 4. april 2014 #4 Del Skrevet 4. april 2014 Yes, for tiden bosatt i Havanna og vært her en del tidligere. Noe spesielt du ønsker å vite? Jeg har litt problemer med å begrense meg selv når jeg begynner å snakke om Cuba... Om stedene: Havanna er byen der det skjer. Glem søvn. Dog har nok cubanere litt rett i at hovedstadsfenomenet gjør seg gjeldende også her; generelt er folk som ikke er habaneros hyggeligere. Trinidad - veldig fin by som står på Unescos verdensarvliste. Cienfuegos - ren og velholdt by. Santa Clara - har Che-monumentet, og byen hvor Ches levninger er. Folket her er etter min mening blant de mest jordnære og hyggeligste du finner på øya. Riktignok så kjenner jeg veldig godt noen herfra så har vel blitt presentert for "rett" folk. Santiago de Cuba - helt ok by. Var bare en liten tur der. Guantanamo - er en by du glatt kan droppe. Baracoa - helt fantastisk flott sted. Langt fra Havanna, men anbefales om du har tid, evt. penger til fly. Bayamo - fin liten by, den andre grunnlagte byen på Cuba etter Baracoa. Viñales - flott natur, rolig og fredelig. Tilnærmet umulig å få hotellrom i høysesongen, men anbefaler uansett casa fremfor hotell på Cuba. Ikke noe byliv, hit drar du for å dra på grotte- og ridetur. Isla de la juventud - her er de ikke så vant med turister, noe som gir utslag i lavere priser. Har en strand med svart sand, Bibijagua, det historiske Moncada-fengselet, gården hvor José Martí bodde en periode, og Nueva Gerona synes jeg var en fin by. Å dra med fly (som jeg gjorde) er visst å anbefale fremfor båt. Ikke så mange som tar turen hit, men et av stedene jeg virkelig anbefaler å dra. Varadero - flotte strender, men det finner du andre steder på Cuba og. Det virkelige Cuba. Her er det ingenting, kun turister og all inclusive-hotell. Playa Girón/ Bahía de Cochinos - det er jo historiske steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 19. mai 2014 #5 Del Skrevet 19. mai 2014 Yes, for tiden bosatt i Havanna og vært her en del tidligere. Noe spesielt du ønsker å vite? Jeg har litt problemer med å begrense meg selv når jeg begynner å snakke om Cuba... Om stedene: Havanna er byen der det skjer. Glem søvn. Dog har nok cubanere litt rett i at hovedstadsfenomenet gjør seg gjeldende også her; generelt er folk som ikke er habaneros hyggeligere. Trinidad - veldig fin by som står på Unescos verdensarvliste. Cienfuegos - ren og velholdt by. Santa Clara - har Che-monumentet, og byen hvor Ches levninger er. Folket her er etter min mening blant de mest jordnære og hyggeligste du finner på øya. Riktignok så kjenner jeg veldig godt noen herfra så har vel blitt presentert for "rett" folk. Santiago de Cuba - helt ok by. Var bare en liten tur der. Guantanamo - er en by du glatt kan droppe. Baracoa - helt fantastisk flott sted. Langt fra Havanna, men anbefales om du har tid, evt. penger til fly. Bayamo - fin liten by, den andre grunnlagte byen på Cuba etter Baracoa. Viñales - flott natur, rolig og fredelig. Tilnærmet umulig å få hotellrom i høysesongen, men anbefaler uansett casa fremfor hotell på Cuba. Ikke noe byliv, hit drar du for å dra på grotte- og ridetur. Isla de la juventud - her er de ikke så vant med turister, noe som gir utslag i lavere priser. Har en strand med svart sand, Bibijagua, det historiske Moncada-fengselet, gården hvor José Martí bodde en periode, og Nueva Gerona synes jeg var en fin by. Å dra med fly (som jeg gjorde) er visst å anbefale fremfor båt. Ikke så mange som tar turen hit, men et av stedene jeg virkelig anbefaler å dra. Varadero - flotte strender, men det finner du andre steder på Cuba og. Det virkelige Cuba. Her er det ingenting, kun turister og all inclusive-hotell. Playa Girón/ Bahía de Cochinos - det er jo historiske steder. Hei Sophia Er det lett å komme seg rundt på egenhånd på Cuba? Vi har vurdert å ta en uke med arrangert rundreise, men ser nå at den perioden vi har bestilt flybilletter er det lite turer. Hvertfall som vi finner via norske og internationale sider. Kanskje du vet om noen cubanske sider som er å anbefale som er seriøse? Hvor avhengig av å kunne spansk er man? Er de så dårlig i engelsk som man leser i reiseartikler og slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Offensive Pie Skrevet 20. mai 2014 #6 Del Skrevet 20. mai 2014 Hei Sophia Er det lett å komme seg rundt på egenhånd på Cuba? Vi har vurdert å ta en uke med arrangert rundreise, men ser nå at den perioden vi har bestilt flybilletter er det lite turer. Hvertfall som vi finner via norske og internationale sider. Kanskje du vet om noen cubanske sider som er å anbefale som er seriøse? Hvor avhengig av å kunne spansk er man? Er de så dårlig i engelsk som man leser i reiseartikler og slikt? Vi reiste rundt i Cuba (nesten) uten mål og mening i fjor sommer, og det var relativt enkelt å komme seg rundt. Bussystemet er lettforståelig og godt utbygd. Om du er eventyrlysten, kan du busse med de lokale, men turistbussene er langt mer behagelige. Lokale cubanere utenfor Havanna snakker som regel lite engelsk. En og annen casa-eier snakket engelsk, men stort sett foregikk kommunikasjon på spansk. Ingen av oss snakker spansk, så det ble en opplevelse i seg selv - man kommer veldig langt med Lonely Planets språkguide, en liten bakgrunn i fransk og latin, og viljen til å prøve! Cuba er et fantastisk reisemål - om det er en tur jeg skulle ønske jeg kunne ta for første gang igjen, så var det denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 20. mai 2014 #7 Del Skrevet 20. mai 2014 Takk for tips Offensive Pie. Jeg snakker ikke spansk. Kan bare noen ord på mat og si hva jeg heter og spørre etter heisen Får kanskje lese meg litt opp på vanlige fraser før vi reiser da Vi tenkte uansett å reise på egenhånd en uke, men kanskje det blir egenhånd i to uker i steden, hvis vi ikke finner noen ferdiglagde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sophia21 Skrevet 30. mai 2014 #8 Del Skrevet 30. mai 2014 Hei Sophia Er det lett å komme seg rundt på egenhånd på Cuba? Vi har vurdert å ta en uke med arrangert rundreise, men ser nå at den perioden vi har bestilt flybilletter er det lite turer. Hvertfall som vi finner via norske og internationale sider. Kanskje du vet om noen cubanske sider som er å anbefale som er seriøse? Hvor avhengig av å kunne spansk er man? Er de så dårlig i engelsk som man leser i reiseartikler og slikt? Hei! Beklager sent svar - internett er ikke lett på Cuba! Men svarer likevel siden jeg antar du ikke er ferdig med turen ennå. Ja, det er overhodet ikke noe problem. Jeg anbefaler å reise med buss, jeg har ikke prøvd å ta tog, men det skal visst være helt jævlig, og de går stadig i stykker og da blir du stående mens de venter på deler. Skal du til Ungdomsøya (Isla de juventud) anbefales fly fremfor båt. http://cubana.cu/home/ (hjemmeside fly) Astro (busselskap) er ofte vanskelig for utlendinger å reise med, jeg tror man må ha residencia temporal-kort eller studentbevis (som student på Cuba) i så fall. Jeg har reist med Astro, men har da hatt dette (og reist med cubanere som vet å snakke for seg - og meg). Astro er mye billigere, men bussene til Astro og Viazul er akkurat de samme. Dog er det uansett tungvint med ventelister og mer tidkrevende med Astro. Viazul heter det andre busselskapet, og de har hjemmeside: http://www.viazul.com Der kan du enkelt planleggge reiseruter, sjekke avgangstider, priser etc og reservere bussreiser. Du må lage en bruker først, men det er veldig greit, og du kan reservere først, og så gå inn senere og betale. Ved bestilling på nett må man imidlertid bestille minst 6 dager i forveien. Når du kommer på bussterminalen må du levere utskrift av reservasjon, som da byttes inn i billettene. Så må du også passe på å få levert bagasje i tide, de har gjerne et spesifikt sted for bagasjemottak på terminalene, hvordan det fungerer varierer litt fra sted til sted. Dette er altså den "store" bagasjen, som går under bussen, håndbagasjen beholder du selv. Ellers vil jeg anbefale å booke casa i forveien. Det fins flere nettsider for dette: http://www.casaparticularcuba.org/default.asp http://www.casaparticular.com https://www.mycasaparticular.com/en/welcome/ Sjekk litt rundt på de for å se hva som virker mest seriøst, og les andres kommentarer. Dere kan selvsagt bo på hotell, men jeg anbefaler casa particular av flere grunner; det er langt billigere, og kan ofte være mye finere enn de slitte hotellene på Cuba (og mange har dessverre også dårlig service og mat). Slik får man også muligheten til å komme litt mer i kontakt med cubanere, og utleierne er ofte behjelpelige med å legge til rette om du ønsker en utflukt mens du er der (de fleste har sine kontakter..). Dessuten kan man ofte spise mange av måltidene i casa'en, som blir billigere enn å gå ut (med mindre du går på moneda nacional-steder, selvsagt), og maten jeg har blitt servert i casa har alltid vært svært bra! Her har du en tur-agent: http://www.cubatur.cu Skulle du havne i trøbbel er det greit å kjenne til ASISTUR: http://www.asistur.cu (nettsiden ser jalla ut, men de er seriøse og dyktige) Ang. spansk så er spansk-kunnskapene generelt dårlig blant cubanere, de som snakker engelsk er ofte enten språkstudenter, kunstnere, de som jobber innenfor turismen, og de som vil lure utlendinger.. Men jeg generaliserer nå. Første gang på Cuba kunne jeg ikke spansk, men cubanere er tålmodige, og heftig bruk av kroppsspråk hjelper på! Å ha en lommeparlør tilgjengelig er greit. Så det går helt fint, det er nok mer det at det er litt man går glipp av om man mangler spansken, og siden man ikke kan snakke for seg på det lokale språket er det lettere å bli lurt. Det leder meg til neste punkt - å reise rundt på Cuba er trygt, spesielt i forhold til andre latin-amerikanske land. Voldskriminalitet er uvanlig, men nasking og triksing med feks regning på restaurant er dessverre ganske vanlig. Så det er stoltheten og lommeboka det går utover, ikke helsa. Ikke vær naiv, pass alltid på verdisaker, ikke flash penger, skjønn at de som kommer bort til deg på gata nesten alltid vil ha noe av deg. Det sagt, jeg kjenner mange fantastiske cubanere, som i motsetning til hva man hører er vanlig, kaster seg over regninga eller løper avgårde til baren i skjul for at jeg ikke skal betale for de, eller overrasker meg med å komme innom med bæreposer fulle av frukt og grønt. Men som turist og sjenert nordboer er det jo de som tar kontakt med deg du møter på, stort sett. Er dere kun jenter som reiser - regn med masse oppmerksomhet, plystring og kommentarer på gata. Dette er bare en del av kulturen, men svært sjelden er det noen som tråkker over grensene. Gjør de det, så er det bare å lage leven. Sånn, håper det var noe nyttig der! Dere kan jo prøve litt begge deler - å reise på egen hånd er selvsagt mer eventyr, men det fins sikkert bra arrangerte turer og. Når drar dere forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 30. mai 2014 #9 Del Skrevet 30. mai 2014 Åh, supert! Tusen takk for masse tips. Vi reiser i oktober, og er bare jenter ja. Så da får vi bare instille oss på plystring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #10 Del Skrevet 30. mai 2014 Hvordan er været/klimaet på Cuba rundt slutten av mars og begynnelsen av april? Anonymous poster hash: 4c94d...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sophia21 Skrevet 31. mai 2014 #11 Del Skrevet 31. mai 2014 Slutten av mars/begynnelsen av april vil jeg si er bra. Da har det begynt å bli varmere igjen, men regntiden har ennå ikke kommet Dessuten vil nok mange synes varmen og luftfuktigheten i juni/juli/august er litt for mye av det gode. Oktober er også en grei måned, men da kan det fortsatt være regntid. Men det er stort sett ikke så ille. Temperaturen er ok også ok - fortsatt ikke blitt vinter, men ikke den heten som i juli/august. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå