AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #1 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har noen venninner som aldri tar med seg noe når de blir invitert til en bedre middag. Jeg lager masse mat, dessert, kake, is, snacks og frukt. Har både vin, brus og vann til maten og kaffe/te til kake. Denne venninnen forsyner seg godt av alt, men hun tar aldri med seg en liten ting som f eks en sjokoladeflate, vin, blomster, ingen verdens ting. En annen venninne ble invitert til middag på nyttårsaften. Hun tok med seg mannen sin og jenteungen på rundt 3 år. Hun hadde ikke med seg noen ting. Det var masse mat og kaker og snacks. De sa til og med at jenteungen bare drikker melk, men det hadde de ikke tatt med seg. Jeg hadde melk i kjøleskapet, de fikk av meg og helte en stor glass til henne - helt full. Jenteungen tok en liten slurk og det var det. Jeg trodde det var vanlig høflighet å ta med seg en liten gave når man ble invitert på middag? Eller ta med seg melk til ungen sin? Hvis du får melk av verten, ikke helle en stor glass helt fult, når ungen ikke drikker det opp. Er det ikke vanlig at gjester tar med seg en liten ting når de blir invitert til middag? Anonymous poster hash: f61ac...8fc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #2 Skrevet 19. mars 2014 mente sjokoladePLATE Anonymous poster hash: f61ac...8fc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #3 Skrevet 19. mars 2014 Synes det er litt smålig å henge seg opp i et glass melk jeg da..Anonymous poster hash: 42c60...5aa 12
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #4 Skrevet 19. mars 2014 Om det er vanlig varierer. Jeg tar aldri med noe til mor/svigermor, eller i bursdagsselskaper/nyttårsaften/jul. Men i et vanlig middagsselskap, kan jeg ta med noe. Men uansett synes jeg du kunne spandert på jentungen melk - uten å klage på det i ettertid. Ælig talt, et glass melk? Er du gjerrig? Skulle gjestene tatt med seg steika og potetene og?Anonymous poster hash: d4438...fe2 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #5 Skrevet 19. mars 2014 Synes det er litt smålig å henge seg opp i et glass melk jeg da..Anonymous poster hash: 42c60...5aa Jeg har ikke hengt med opp i et glass melk, men for meg blir det rart de ikke engang har med melk til ungen sin. Det er også veldig uhøflig å helle et stort glass melk, når en 3 åring ikke klarer mer enn en liten slurk og var flere ganger på vei til å helle melken utover bordet. Anonymous poster hash: f61ac...8fc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #6 Skrevet 19. mars 2014 Det er helt vanlig at gjester som blir bedt på (en mer formell) middag tar med vertinnegave, jo. Desverre har mange bare vært i familiemiddag og selskap, så de har ikke fått med seg denne kunnskapen "hjemmenfra" og lærer det oftest rimelig seint i livet. (30+) MEN: det er verten sitt ansvar å få klart frem i innbydelsen at dette er en formell sak, ikke en tacomiddag blant venner. Har du feilkommunisert så kan du ikke forvente en flaske vin eller noe god mat. Også: husk at vertskapsplikten på alle måter overgår gjeste-plikten. Å være så smålig som du er over et glass melk til et barn (som jo også var invitert på middag - et glass melk er veldig billig sett opp mot et glas vin som en voksen ville drukket!) hører ikke noe sted hjemme. Verten skal få gjestene til å føle seg velkomne og utstråle varme og gjestfrihet. Så her bør du gå i deg selv, ts. Om du skal være godt vertskap fremover må det holdningsendring til. Anonymous poster hash: f2b00...81e 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #7 Skrevet 19. mars 2014 Om det er vanlig varierer. Jeg tar aldri med noe til mor/svigermor, eller i bursdagsselskaper/nyttårsaften/jul. Men i et vanlig middagsselskap, kan jeg ta med noe. Men uansett synes jeg du kunne spandert på jentungen melk - uten å klage på det i ettertid. Ælig talt, et glass melk? Er du gjerrig? Skulle gjestene tatt med seg steika og potetene og?Anonymous poster hash: d4438...fe2 Blir rart når du spør om jeg er gjerrig når jeg har invitert de til middag. Hadde jeg vært gjerrig så hadde jeg ikke gjort det, jeg bruker flere tusen kr på det. Anonymous poster hash: f61ac...8fc
Gjest Linneah2013 Skrevet 19. mars 2014 #8 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har noen venninner som aldri tar med seg noe når de blir invitert til en bedre middag. Jeg lager masse mat, dessert, kake, is, snacks og frukt. Har både vin, brus og vann til maten og kaffe/te til kake. Denne venninnen forsyner seg godt av alt, men hun tar aldri med seg en liten ting som f eks en sjokoladeflate, vin, blomster, ingen verdens ting. En annen venninne ble invitert til middag på nyttårsaften. Hun tok med seg mannen sin og jenteungen på rundt 3 år. Hun hadde ikke med seg noen ting. Det var masse mat og kaker og snacks. De sa til og med at jenteungen bare drikker melk, men det hadde de ikke tatt med seg. Jeg hadde melk i kjøleskapet, de fikk av meg og helte en stor glass til henne - helt full. Jenteungen tok en liten slurk og det var det. Jeg trodde det var vanlig høflighet å ta med seg en liten gave når man ble invitert på middag? Eller ta med seg melk til ungen sin? Hvis du får melk av verten, ikke helle en stor glass helt fult, når ungen ikke drikker det opp. Er det ikke vanlig at gjester tar med seg en liten ting når de blir invitert til middag? Anonymous poster hash: f61ac...8fc Først og fremst virker du smålig og gjerrig. Kanskje du skal la være å invitere på middag siden du forventer å få noe igjen for det? Du blir vel invitert til andre du også, så da går det vel opp i opp?
student86 Skrevet 19. mars 2014 #9 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Det er ikke alle som er vant til dette med vertinnegaver. Folk er vant til ulike tradisjoner og skikker. Når det er sagt; drar du på middagsbesøk til disse som du aldri får vertinnegaver av noen ganger, eller er det kun du som inviterer? Jeg ler høyt når jeg leser det du skriver om melken. Ærlig talt, det er snakk om et glass med melk! Barn er barn... Nettopp fordi du skriver det med melken, tenker jeg at det høres ut som om du er litt "mettet" på det å være vertinne, og at du savner noen vertinnegaver muligens fordi du føler lite takknemlighet fra gjestene? Eller hva handler dette egentlig om? Endret 19. mars 2014 av student86 1
Lou Salome Skrevet 19. mars 2014 #10 Skrevet 19. mars 2014 Jeg ville aldri tatt med egen melk til barnet mitt på nyttårsaften, (eller ved andre anledninger). Vertinnegaver har jeg av og til med (blomst, vin, sjokolade), av og til ikke. Det kan skje at det er samme venner som får, og samme som ikke, for jeg fører slett ikke noe regnskap på slikt. Selv pleier våre venner å ha med blomst eller vin, eller ikke noe. Aldri, aldri har noen tatt med melk til barna sine (eller noe annet), og det ville jeg blitt fornærmet over hvis de gjorde. Trodde de at vi er så dårlig vertskap at vi ikke kan servere barna melk? 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #11 Skrevet 19. mars 2014 Det er helt vanlig at gjester som blir bedt på (en mer formell) middag tar med vertinnegave, jo. Desverre har mange bare vært i familiemiddag og selskap, så de har ikke fått med seg denne kunnskapen "hjemmenfra" og lærer det oftest rimelig seint i livet. (30+) MEN: det er verten sitt ansvar å få klart frem i innbydelsen at dette er en formell sak, ikke en tacomiddag blant venner. Har du feilkommunisert så kan du ikke forvente en flaske vin eller noe god mat. Også: husk at vertskapsplikten på alle måter overgår gjeste-plikten. Å være så smålig som du er over et glass melk til et barn (som jo også var invitert på middag - et glass melk er veldig billig sett opp mot et glas vin som en voksen ville drukket!) hører ikke noe sted hjemme. Verten skal få gjestene til å føle seg velkomne og utstråle varme og gjestfrihet. Så her bør du gå i deg selv, ts. Om du skal være godt vertskap fremover må det holdningsendring til. Anonymous poster hash: f2b00...81e Men det er ikke høflig å helle glasset helt fult når ungen er på 3 år og ikke drikker noe av det. Det er som å forsyne seg veldig mye av maten, men la alt ligge igjen på tallerkenen. Det er ikke pengene det står om. Et glass melk koster ikke mye, men det er ikke så hyggelig og få helt over et stort glass med melk utover middagsbordet Anonymous poster hash: f61ac...8fc
Jens Skrevet 19. mars 2014 #12 Skrevet 19. mars 2014 I vår gjeng er vertinnegave helt vanlig. Mennene får gjerne 1-2 flasker vin, og vertinnen får en liten gave:-)
student86 Skrevet 19. mars 2014 #13 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har ikke hengt med opp i et glass melk, men for meg blir det rart de ikke engang har med melk til ungen sin. Det er også veldig uhøflig å helle et stort glass melk, når en 3 åring ikke klarer mer enn en liten slurk og var flere ganger på vei til å helle melken utover bordet. Anonymous poster hash: f61ac...8fc Jo, du henger deg opp i dette glasset med melk, det nytter ikke å nekte for det. Nå fortsetter du jo å fortelle om dette glasset med melk - i detaljer... Det henger heller ikke på greip at de burde ha tatt med melk selv når du villig kan spandere all mulig annen drikke. Melk er jo billig i forhold! Har du barn selv? En treåring er nå en gang en treåring. Det høres ut som om du kanskje trenger en pause fra middagsselskaper fra visse personer - det skal jo være hyggelig for alle sammen 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #14 Skrevet 19. mars 2014 Det er ikke alle som er vant til dette med vertinnegaver. Folk er vant til ulike tradisjoner og skikker. Når det er sagt; drar du på middagsbesøk til disse som du aldri får vertinnegaver av noen ganger, eller er det kun du som inviterer? Jeg ler høyt når jeg leser det du skriver om melken. Ærlig talt, det er snakk om et glass med melk! Barn er barn... Nettopp fordi du skriver det med melken, tenker jeg at det høres ut som om du er litt "mettet" på det å være vertinne, og at du savner noen vertinnegaver muligens fordi du føler lite takknemlighet fra gjestene? Eller hva handler dette egentlig om? Det er bare jeg som inviterer, men jeg tar med vertinegave når jeg jeg tar turen til de likevel. Hun som ville ha melk til ungen sin er veldig bevisst på hva hun gjør. Hun sier alltid at hun aldri kjøper melk til ungen sin, for det kan hun få av andre når hun drar på besøk eller låne det av naboene og aldri gi tilbake. Nå har hun fått enda en unge, og hun gjør akkurat det samme med den Anonymous poster hash: f61ac...8fc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #15 Skrevet 19. mars 2014 Men det er ikke høflig å helle glasset helt fult når ungen er på 3 år og ikke drikker noe av det. Det er som å forsyne seg veldig mye av maten, men la alt ligge igjen på tallerkenen. Det er ikke pengene det står om. Et glass melk koster ikke mye, men det er ikke så hyggelig og få helt over et stort glass med melk utover middagsbordet Anonymous poster hash: f61ac...8fc Det er en dårlig vurdering av foreldrene å helle i for mye melk. Det er derimot ikke uhøflig (her roter du med begrep). Melken ble også i glasset, så at barnet KUNNE ha sølt er irrelevant. Moren til barnet kunne jo også fint ha knust et vinglass. Begge er fine muligheter. Det som ER uhøflig er å henge seg opp i at dette barnet er - nettopp - et barn. Men status er slik: du inviterte 2 voksne og 1 barn på middag. Som gjest må 2-åringen behandles som nettopp: gjest. Det er derfor å forvente at du lager til noe mat hun kan spise (passer på at middagen ikke har farlige fiskebein eller er noe et u-kresent barn ikke kan spise) og tenker over hva du skal servere henne å drikke. Melk, saft, vann, juice - alle gode alternativer. Dersom du ikke vanligvis har dem i hus burde du ringt foreldrene og hørt hva barnet likte og så kjøpt inn nettopp dette. Fordi gjester ikke skal ta med seg MELK til middagen. Ville du ikke ha barn på besøk burde du invitert bare de voksne. Er såpass enkelt. Tenk over dette: dersom gjesten tok melk i kaffeen. Ville du bedt h*n ta det med?! (Om svaret på det siste er JA så bør du slutte leke vertskap...) Anonymous poster hash: f2b00...81e 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #16 Skrevet 19. mars 2014 Det er en dårlig vurdering av foreldrene å helle i for mye melk. Det er derimot ikke uhøflig (her roter du med begrep). Melken ble også i glasset, så at barnet KUNNE ha sølt er irrelevant. Moren til barnet kunne jo også fint ha knust et vinglass. Begge er fine muligheter. Det som ER uhøflig er å henge seg opp i at dette barnet er - nettopp - et barn. Men status er slik: du inviterte 2 voksne og 1 barn på middag. Som gjest må 2-åringen behandles som nettopp: gjest. Det er derfor å forvente at du lager til noe mat hun kan spise (passer på at middagen ikke har farlige fiskebein eller er noe et u-kresent barn ikke kan spise) og tenker over hva du skal servere henne å drikke. Melk, saft, vann, juice - alle gode alternativer. Dersom du ikke vanligvis har dem i hus burde du ringt foreldrene og hørt hva barnet likte og så kjøpt inn nettopp dette. Fordi gjester ikke skal ta med seg MELK til middagen. Ville du ikke ha barn på besøk burde du invitert bare de voksne. Er såpass enkelt. Tenk over dette: dersom gjesten tok melk i kaffeen. Ville du bedt h*n ta det med?! (Om svaret på det siste er JA så bør du slutte leke vertskap...) Anonymous poster hash: f2b00...81e HUN var uinvitert, men hun tok med seg mannen sin og jenteungen. Jeg hadde ikke invitert ungen eller mannen. Han skulle egentlig til broren sin sammen med ungen. Jeg visste ikke at han eller ungen kom Anonymous poster hash: f61ac...8fc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #17 Skrevet 19. mars 2014 Først klaget du på at du måtte gi ungen melk, nå er problemet plutselig at ingen kunne søle.. For meg høres dette derfor ut som sutring. Jeg sier ikke at det ikke er vanlig å ta med seg vertinnegave, jeg gjør det av og til selv, og hender jeg selv får av venninner. Men tenker da aldri over det dersom jeg ikke får noe! Jeg inviterer ikke for å få gaver!Anonymous poster hash: 42c60...5aa
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #18 Skrevet 19. mars 2014 En annen venninne ble invitert til middag på nyttårsaften. Hun tok med seg mannen sin og jenteungen på rundt 3 år. Anonymous poster hash: f61ac...8fc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #19 Skrevet 19. mars 2014 Ingen = ungenAnonymous poster hash: 42c60...5aa
Gjest Jørild Skrevet 19. mars 2014 #20 Skrevet 19. mars 2014 Jeg var enig til jeg leste om melken. Det er mer uhøflig å være gniten på melk, en å ikke ha med vertinnegave. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå