Gå til innhold

Når forstår barn konsekvenser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg fælt på. Jeg har en datter på 20 måneder. Jeg har de siste ukene lagt merke til at hun tester grensene med meg og pappaen. Alt er en kamp om dagen.

Men det jeg lurer på er om hun er for liten til å skjønne konsekvenser enda?

Som eks når vi spiser middag, skal hun absolutt spise selv, og det er jo selvfølgelig helt greit. Men så fort jeg snur meg eller ikke ser henne, når jeg henter meg mer å drikke eks, så snur hun hele fatet på hodet, og knar på maten. Det er ikke lov!! Da har jeg pleid å dytte stolen hennes unna bordet og la henne sutre litt, slik at hun forstår at det ikke er greit. Hva sier dere? Forstår hun konsekvensene av dette?

Anonymous poster hash: dec59...115

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hun er for liten til å skjønne konsekvenser. Men det betyr ikke at du ikke skal vise henne grensene og lære henne forskjellen på rett og gal oppførsel slik som du gjør.

Skrevet

Jeg har en gutt på halvannet år, så kjenner meg igjen i dette. Fra eldstemann og hva alle andre sier, så er det klart at barn forstår veldig mye mer enn de kan gi uttrykk for.

Når min på halvannet begynner å tulle med maten (kaste den i gulvet o.l), så løfter jeg ham ned fra tripptrappen og vekk fra bordet. Som regel er det sånn at han er mett når han oppfører seg sånn, men noen ganger begynner han å gråte og strekker seg mot bordet igjen. Da får han forsøke å spise igjen, og da pleier det å være uten mer tullball. Jeg tolker det som at han skjønner at det ikke er greit å kaste mat i gulvet.

Uansett må man jo bare gjøre dette, samme hvor mye konsekvenser de forstår, tenker jeg. På et tidspunkt skjønner de sammenhengen, og da er det greit at man har etablert metodene allerede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...