Gå til innhold

Skattefradrag for hjemmekontor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leser om flere måter å beregne skattefradraget for hjemmekontor.
Sitat:
Dette er et fradrag for deg som har et rom hjemme som er i eksklusiv bruk i jobb for arbeidsgiver. Fradraget er 1.600 kroner året,
hvis jeg bruker dette alternativet, så for jeg 1.600 kr i fradrag

eller alternativt de faktiske utgifter til strøm, og utgifter til boligen som kan tilordnes dette rommet.
Ved dette alternativet kan jeg få: (37000 fellesutgifter + 8130 i strøm og nettleie) * 0,12 (kontorets andel av boligen = 5415 kr i fradrag

Fradraget inngår i minstefradraget, så det er kun aktuelt hvis du krever faktiske utgifter istedenfor. Hva betyr dette i realiteten? At det første alternativet ikke kan brukes?

Videre sitat:

Standardfradrag eller faktiske kostnader?
1500 kroners fradraget gjelder kun når du har fritakslignet bolig.
I stedet for dette standardfradraget kan en eier av en fritakslignet bolig kreve fradrag for faktiske kostnader knyttet til hjemmekontor mv.
Kostnadene må sannsynliggjøres. Blant annet må det sannsynliggjøres at de faktiske kostnadene som det kreves fradrag for, kun har med hjemmekontoret å gjøre og ikke gjelder boligdelen av huset.
Merk! Kostnader som ikke kan knyttes til spesielle deler av eiendommen fordeles ut fra leieverdien for boligdelen og ervervsdelen (hjemmekontor mv).
Dette vil for eksempel gjelde kostnader til

• ytre vedlikehold
  • forsikringer på boligen
  • kommunale avgifter (deriblant eventuell kommunal eiendomsskatt)
  • andel strøm, varme mv
  • renhold (utført av andre enn eieren eller ektefellen)

Hvilket alternativ skal jeg bruke?
Jeg har eget kontor som brukes kun til det formålet (ENK). Arelamessig utgjør denne 12% av hele boligen.

Anonymous poster hash: 4e26e...8c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

TS

En annen regel: Du må finne utleieverdi av hele boligen (A) og utleieverdien av rommet (B), og så må du ta B/A for å finne ut hvilken prosentdel du kan trekke fra.

Det er ikke noe problem å finne utleieverdi av hele boligen, men hva med rommets utleieverdi? Det er ikke noe egen inngang som kan øke verdien. Da er det vel 12% av utleieverdi som er utleieverdien for rommet?
Naboleiligheter leies ut for 10-12000 kr per mnd. Hele leiligheten har 63 kvm. Hvis jeg ser på utleie av rom i bofelleskap (10 kvm), så leies de ut for 5-7 000 kr per mnd. Da blir utleieverdi av rommet alt for dyrt sammenliknet med arealandel. Skal jeg tenke på 12% eller 50%?
Hvordan skal jeg regne på dette da?

Anonymous poster hash: 4e26e...8c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...