Adhara Skrevet 19. mars 2014 #1 Skrevet 19. mars 2014 Hunden min er krypt og må kastreres. Jeg må si jeg er litt nervøs over hvordan han kan bli etter kastreringen, men jeg har ikke så mye valg akkurat. Hvordan ble din hund etter kastrering? Ble den mer nervøs? Ble den roligere? Er det noe jeg kan gjøre for at han blir sitt beste jeg etter kastreringen? Hvilken personlighet hadde han FØR kastrering? Nervøs/lett stressa? Bah, hundre spørsmål her nå.. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #2 Skrevet 19. mars 2014 Har han begge steinene i buken? Hvis ikke så kan du jo be om å få beholde den i pungen hvis du er nervøs av følgene for kastrering? Kjenner en som er kirurgisk kastrert og en som er kjemisk. Den som er kirurgisk kastrert har lagt på seg en del og blitt "tispegneldrete" (dachs) og den kjemiske er det ikke noe forskjell på annet en kjønnsdrifter som er borte (blanding). Den kjemiske reaksjonen/virkningen er mer eller mindre klin likt den kirurgiske, så om blandingen mister ballene kirurgisk vil det ikke bli noen stor forskjell fra hvordan han er nå. Anonymous poster hash: 3e096...901
Gjest Skrevet 19. mars 2014 #3 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Hvorfor må han kastreres fordi han er krypt? Sjangsen for å dø under narkosen og operasjonen er større enn sjangsen for å få kreft pga kryptorkismen... Har selv ikke en eneste god erfaring med kastrerte hunder. Noe bedre erfaring med de som er kjemisk kastrerte, men er jo ikke bra å gå på det over lang tid heller. Endret 19. mars 2014 av Gjest
Adhara Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #4 Skrevet 19. mars 2014 Har han begge steinene i buken? Hvis ikke så kan du jo be om å få beholde den i pungen hvis du er nervøs av følgene for kastrering? Kjenner en som er kirurgisk kastrert og en som er kjemisk. Den som er kirurgisk kastrert har lagt på seg en del og blitt "tispegneldrete" (dachs) og den kjemiske er det ikke noe forskjell på annet en kjønnsdrifter som er borte (blanding). Den kjemiske reaksjonen/virkningen er mer eller mindre klin likt den kirurgiske, så om blandingen mister ballene kirurgisk vil det ikke bli noen stor forskjell fra hvordan han er nå. Anonymous poster hash: 3e096...901 Han har en testikkel i buken. Ja, det hadde jeg ikke tenkt på at går an engang! Kanskje jeg skal høre om dyrlegen er villig til det Hvorfor må han kastreres fordi han er krypt? Sjangsen for å dø under narkosen og operasjonen er større enn sjangsen for å få kreft pga kryptorkismen... Har selv ikke en eneste god erfaring med kastrerte hunder. Noe bedre erfaring med de som er kjemisk kastrerte, men er jo ikke bra å gå på det over lang tid heller. Dyrlegen anbefalte det, nå er ikke jeg så god på dyrs helse og sånt, så jeg trodde nesten det var eneste mulighet? Jeg vil selvfølgelig ikke at han skal få kreft, men jeg vil heller ikke at han skal bli gal fordi han ble kastrert.
Gjest Skrevet 19. mars 2014 #5 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Nei, absolutt ikke! Samboeren min diskuterte det smått når han jobbet på veterinærhøyskolen. Jo da, det er en 10-13% større sjangs for å få testikkelkreft, men den sjangsen er så minimal at det for dem ikke var verdt risken. Testikkelkreft er sjeldent på hund faktisk, man tenker jo at kreft er kreft, men nei. Min er tre år nå og ikke en eneste veterinær har anbefalt å kastrere selv om det står han er krypt! Enten har de bare konstantert det eller så har de nevnt det med ultralyd. Og pga flytting har vi hatt 3-4 veterinærer. Eller, var ei i praksis som sa jeg burde, men da skøyt veterinæren inn at det var det ikke noen grunn til. Men min skal ultrlydes til sommeren siden vi ikke vet hvor den ligger! Jeg ble anbefalt å ta ultralyd ca annenhvert år etter fylte seks for å følge med, men testikkelkreft inntreffer veldig sjeldent før fylte ti år. Endret 19. mars 2014 av Gjest
Adhara Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 19. mars 2014 Nei, absolutt ikke! Samboeren min diskuterte det smått når han jobbet på veterinærhøyskolen. Jo da, det er en 10-13% større sjangs for å få testikkelkreft, men den sjangsen er så minimal at det for dem ikke var verdt risken. Testikkelkreft er sjeldent på hund faktisk, man tenker jo at kreft er kreft, men nei. Min er tre år nå og ikke en eneste veterinær har anbefalt å kastrere selv om det står han er krypt! Enten har de bare konstantert det eller så har de nevnt det med ultralyd. Og pga flytting har vi hatt 3-4 veterinærer. Eller, var ei i praksis som sa jeg burde, men da skøyt veterinæren inn at det var det ikke noen grunn til. Men min skal ultrlydes til sommeren siden vi ikke vet hvor den ligger! Jeg ble anbefalt å ta ultralyd ca annenhvert år etter fylte seks for å følge med, men testikkelkreft inntreffer veldig sjeldent før fylte ti år. Høres ut som jeg må ta meg en alvorsprat med dyrlegen min... Ganske horribelt at hun anbefaler noe sånt når sjansen for å få kreft er så liten.
Gjest Skrevet 19. mars 2014 #7 Skrevet 19. mars 2014 Det er så lite opplyst her i Norge at det nesten gjør vondt! Men såklart, det er jo "vanlig", omtrent alle sier man må kastrere når hunden er krypt. Sjangsene er så utrolig små og har man en hund som ikke er 100% i hodet hadde jeg ikke turt å kastrere. Her må vi evt se det ann om noe skjer, han er aggresiv pga frykt og det vil jo gjøre det utrolig mye verre med kastrering. I tillegg vil pelsen bli dårlig og matlysten mest trolig mye større (ok, sistnevnte hadde han hatt godt av)
Adhara Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 19. mars 2014 Det er så lite opplyst her i Norge at det nesten gjør vondt! Men såklart, det er jo "vanlig", omtrent alle sier man må kastrere når hunden er krypt. Sjangsene er så utrolig små og har man en hund som ikke er 100% i hodet hadde jeg ikke turt å kastrere. Her må vi evt se det ann om noe skjer, han er aggresiv pga frykt og det vil jo gjøre det utrolig mye verre med kastrering. I tillegg vil pelsen bli dårlig og matlysten mest trolig mye større (ok, sistnevnte hadde han hatt godt av) Ja, min er et stressmonster uten videre, så jeg er litt redd for følgene om jeg kastrerer han. Min hadde også hatt godt av større matlyst Men heller liten matlyst enn totalt umulius.
Tiak Skrevet 19. mars 2014 #9 Skrevet 19. mars 2014 Jeg trodde man hadde gått bort fra rutinemessig kastrering av kryptorchide hunder? Fordi risikoen for kreftfare ikke er tilstrekkelig økt til at det er verdt operasjonen. Ellers vil jeg bare si at hvis hunden har noe som helst problemer med frykt/nervøsitet idag, så ville jeg IKKE kastrert. Det gjelder også fryktaggresjon/utagering etc. Den slags problemer blir kraftig forverret hvis hunden fratas testosteronet sitt. For øvrig kan du teste med kjemisk kastrering i forkant av reell kastrering, for å se hvordan effekten på hunden blir. Da kan du eventuelt angre deg om hunden reagerer negativt.
Gjest Skrevet 19. mars 2014 #10 Skrevet 19. mars 2014 Ville heller vurdert ultralyd for å sjekke ståa, og heller sjekke med kjemisk først om du MÅ. Han her er jeg nesten sikker på at ville vært bedre dø enn kastrert, men såklart, man vet jo ikke før man prøver. Men uansett, alt i alt så er det ingen grunn til å kastrere krypte hunder Har du en veterinær som er for det får du nok en lang tirade om hvorfor ditt og hvorfor datt, men jeg må ærlig talt jeg stoler mer på veterinærhøyskolen enn veterinærer her i Norge
Adhara Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #11 Skrevet 19. mars 2014 Jeg trodde man hadde gått bort fra rutinemessig kastrering av kryptorchide hunder? Fordi risikoen for kreftfare ikke er tilstrekkelig økt til at det er verdt operasjonen. Ellers vil jeg bare si at hvis hunden har noe som helst problemer med frykt/nervøsitet idag, så ville jeg IKKE kastrert. Det gjelder også fryktaggresjon/utagering etc. Den slags problemer blir kraftig forverret hvis hunden fratas testosteronet sitt. For øvrig kan du teste med kjemisk kastrering i forkant av reell kastrering, for å se hvordan effekten på hunden blir. Da kan du eventuelt angre deg om hunden reagerer negativt. Akkurat det vet jeg lite om, da jeg ikke er veterinær Takk for tipset, det skal tas opp til vurdering. Ville heller vurdert ultralyd for å sjekke ståa, og heller sjekke med kjemisk først om du MÅ. Han her er jeg nesten sikker på at ville vært bedre dø enn kastrert, men såklart, man vet jo ikke før man prøver. Men uansett, alt i alt så er det ingen grunn til å kastrere krypte hunder Har du en veterinær som er for det får du nok en lang tirade om hvorfor ditt og hvorfor datt, men jeg må ærlig talt jeg stoler mer på veterinærhøyskolen enn veterinærer her i Norge Det skal jeg gjøre Takk for svar alle sammen!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #12 Skrevet 20. mars 2014 Jeg er i usa og her er det vanlig å kastrere uansett. Men min var kryptoid når jeg fikk han kastrert. Han har faktisk ikke forandret seg i det hele etter kastrering. Samme bikkja som før. Anonymous poster hash: c2666...9e4
Kakadoo Skrevet 20. mars 2014 #13 Skrevet 20. mars 2014 Min hund er kastrert, og han er rolig og behagelig, ikke nervøs eller stresset. Han var 12 mnd da han ble kastrert fordi han var krypt. Han var jo litt vill og gal på grunn av alder, men jeg har ikke hatt noen negative erfaringer med å kastrere.
la Flaca Skrevet 20. mars 2014 #14 Skrevet 20. mars 2014 Høres ut som jeg må ta meg en alvorsprat med dyrlegen min... Ganske horribelt at hun anbefaler noe sånt når sjansen for å få kreft er så liten. Det er også sannsynlig at hunden vil få unormalt høyt testosteronnivå med en testikkel i buken. Så det er ikke bare kreftfaren man tar med i berekningen. Jeg ville fjernet testikkelen i buken og beholdt den andre.
Gjest Skrevet 20. mars 2014 #15 Skrevet 20. mars 2014 Det er også sannsynlig at hunden vil få unormalt høyt testosteronnivå med en testikkel i buken. Så det er ikke bare kreftfaren man tar med i berekningen. Jeg ville fjernet testikkelen i buken og beholdt den andre. Akkurat der ville jeg sett ann og se mtp risikoen. Jeg kjenner flere med krypte hunder og kun en av de har blitt kastrert pga det pga det de trodde var høyt testosteronnivå, viste seg å være noe annet senere.
la Flaca Skrevet 20. mars 2014 #16 Skrevet 20. mars 2014 Akkurat der ville jeg sett ann og se mtp risikoen. Jeg kjenner flere med krypte hunder og kun en av de har blitt kastrert pga det pga det de trodde var høyt testosteronnivå, viste seg å være noe annet senere. Hva "annet" viste det seg å være? Høyt testosteronnivå kan jo hunden ha uten å være kryptorkid, og det gir gjerne utslag i typisk testo-atferdsproblematikk. Aggresjon, stress, dårlig matlyst osv. Den typen problematferd jeg tenkte på, ikke noe medisinsk direkte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå