AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Dere som er gifte eller samboere, og har separat økonomi, og den ene parten har en vesentlig høyere lønn, hvordan taklere dere dette? Jeg ser for meg at det kan bli store utfordringer for den som tjener minst, når hans/hennes partner kanskje er totalt økonomisk uavhengig mens en selv må snu på krona etter at fellesutgifter er betalt. Her i huset (gift) har vi felles økonomi. Alt går i samme kasse, selv om han tjener ganske mye mer enn meg. Dette synes også han er helt på sin plass. Anonymous poster hash: 89e31...4e1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #3 Skrevet 18. mars 2014 Jeg er student og han tjener relativt bra. Vi har felles barn sammen, men likevel separat økonomi. Jeg synes det er flaut, nedverdigende og jeg føler meg ganske lita. Jeg skjuler kleskjøp og regninger for ham, fordi han har stålkontroll på økonomien sin mens jeg mindre kontroll grunnet studenttilværelsen.. Nei, en situasjon jeg unner få... Anonymous poster hash: 8421c...e15 1
Chia Skrevet 18. mars 2014 #4 Skrevet 18. mars 2014 Jeg er student og han tjener relativt bra. Vi har felles barn sammen, men likevel separat økonomi. Jeg synes det er flaut, nedverdigende og jeg føler meg ganske lita. Jeg skjuler kleskjøp og regninger for ham, fordi han har stålkontroll på økonomien sin mens jeg mindre kontroll grunnet studenttilværelsen.. Nei, en situasjon jeg unner få... Anonymous poster hash: 8421c...e15 Hadde det ikke vært naturlig å ha felles økonomi når man har barn? Vi har felles økonomi selv om vi ikke har barn (har hund) og det er så deilig å være en enhet. Vårt liv er vårt felles prosjekt. Vi har 2 kort og jeg kjøper det jeg vil ha..større kjøp diskuterer vi først. Forholdet vårt ble mye bedre da vi fikk felles økonomi 3
ViljaH Skrevet 19. mars 2014 #5 Skrevet 19. mars 2014 Hadde det ikke vært naturlig å ha felles økonomi når man har barn? Vi har felles økonomi selv om vi ikke har barn (har hund) og det er så deilig å være en enhet. Vårt liv er vårt felles prosjekt. Vi har 2 kort og jeg kjøper det jeg vil ha..større kjøp diskuterer vi først. Forholdet vårt ble mye bedre da vi fikk felles økonomi Er han såre fornøyd med at du ikke har inntekt og han forsørger deg? 2
Sportsidioten Skrevet 19. mars 2014 #6 Skrevet 19. mars 2014 Min eks og jeg (samboere i fire år) hadde delt økonomi, og ganske ulike lønninger. Jeg som butikkselger og han som elektriker utgjorde at på det "verste" fikk han 15-20 000 mer enn meg i måneden. Skal sies at dette var da han jobbet utenbys og derfor fikk feite tillegg samt at han hadde en vesentlig mye høyere timeslønn enn meg. Dette gikk helt fint. Vi betalte ca likt av faste utgifter til boende, han betalte sitt eget lån siden det var hans leilighet vi bodde i, og han handlet mer mat enn meg. Dette synes han var rett og rimelig med tanke på at han hadde såpass mye mer enn meg i mnd. Det var aldri snakk om at vi ikke skulle kose oss om jeg ikke hadde råd, for han var en veldig spandabel samboer. Skulle vi bestille ferie så betalte han gjerne alt så betalte jeg heller tilbake i løpet av to måneder feks. Så det funket fett for oss. Vi hadde verken barn eller dyr sammen så var aldri naturlig å ha felles økonomi
Chia Skrevet 19. mars 2014 #7 Skrevet 19. mars 2014 Er han såre fornøyd med at du ikke har inntekt og han forsørger deg? Det spurte jeg han om i går faktisk... Han svarte at det gjorde han ingenting overhode, vi har vært sammen noen år, har hund og hus sammen, vi er en familie og for han var det da unaturlig å ha separat økonomi. Han reiser mye å tjener godt, jeg er hjemme og holder hus i orden. Jeg er ferdig med mastern til sommeren så da begynner jeg også å tjene penger til fellesskapet
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #8 Skrevet 19. mars 2014 Jeg tjener 250 tusen i året og han flere milioner. Hans konto er felles konto og han ga meg tilgang til den med en gang vi flyttet sammen.. Han har aldri spurt hva gjør jeg med mine penger. De brukes vanligvis på mat og små ting vi mangler. Når det er tomt så bruker jeg det andre kortet. Det er meg som styrer økonomien hjemme, betaler regninger, bestiller reiser osv. Det fungerer veldig fint Vi har 4 barn (mine, dine, våre) og alle blir behandlet likt. Min sønn har ikke noe kontakt med faren og alle ungene skal få like stor sum med penger når de blir 18. Alt deles likt, både kjærlighet, oppmerksomhet og penger Anonymous poster hash: 67ee3...1e7
Teriyaki Skrevet 19. mars 2014 #9 Skrevet 19. mars 2014 Vi har felles økonomi, men han bruker lokevel mer penger på seg selv enn jeg gjør. Snus og lunsj på jobb blant annet.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #10 Skrevet 19. mars 2014 Felles her. Aner ikke hvordan det er for de med separat. Anonymous poster hash: 4972f...5ed
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #11 Skrevet 19. mars 2014 Vi har separat økonomi, er samboere, men forholdet er relativt ferskt (halvannet år). Jeg er student med deltidsjobb, han er en godt betalt oljearbeider. Når jeg er hjemme alene, dekker jeg selv mine leveutgifter, og det går greit. Han betaler heldigvis halve husleia, selv om han ikke bor her mer enn to uker i måneden. Det er utrolig kjipt at jeg ikke har råd til de feriene han ønsker seg, noe som ofte betyr at han må betale mer enn meg. Han sier det ikke gjør ham noe, for han vil jo også ha ferie, og bryr seg ikke om å betale noe mer (han merker det jo nesten ikke!) Det er også kjipt at han har 1 full BSU-konto, og 2 andre sparekontoer som tilsvarer BSU, mens jeg har 80 000 på en BSU, og ser ikke for meg at den øker noe veldig de kommende årene. Jeg jobbver meg halvt ihjel for å kunne ha noe å bidra med i forholdet, men kommer alltid til kort på en eller annen måte. Uff, nå høres jeg kjempesutrete ut! Det er ikke meningen, vi har et veldig fint og kjærlighetsfylt forhold, og han er veldig raus med å spandere middag på meg eller ta meg med på kino f.eks., og så bidrar jeg med det jeg kan, som å ha to kalde øl klar til ham i kjøleskapet, eller lage favorittmiddagen hans nå og da Anonymous poster hash: e957b...853
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #12 Skrevet 19. mars 2014 Vi er gift, og alt er "vårt". En bankkonto, en (felles) inntekt etc. Juridisk sett er det jo slik for gifte par, en eier en ideell halvpart av alt som opparbeides etter bryllusdagen. Anonymous poster hash: c5a30...7e7
Ræll Skrevet 19. mars 2014 #13 Skrevet 19. mars 2014 Vi har felles økonomi. Han jobber nå, mens jeg studerer. Til sommeren begynner jeg og jobbe etter studiene, og da skal han studere, slik at situasjonen snus Vi har felleskort hvor vi setter inn ut i fra hvor mye vi har, og det fungerer veldig greit. Jeg er den som har stålkontroll på begges økonomi, og det setter han mye pris på
akkuratnå Skrevet 19. mars 2014 #14 Skrevet 19. mars 2014 Til nå har vi hatt separat økonomi. Han tjener enormt mye mer enn meg, og har gjort det gjennom hele forholdet. Det har aldri vært et problem for oss. En periode hadde jeg nesten ingenting, da betalte han i grunn alt. Nå betaler vi likt i husleie, men han handler mer mat og til til hjemmet enn jeg gjør. Til å begnne med likte jeg dårlig å leve på han, men det var bare det første året vi bodde sammen. Etter det fikk jeg bedre økonomi, og ting skjedde mellom oss som gjorde meg mer trygg på han og forholdet vårt. Nå er det ingen problem at han tjener mer enn meg. Han bidrar mer til fellesskapet ja, men det er kun økonomisk. Det er mange andre viktigi faktorer i forholdet vårt som gjør at økonomi blir sånt som vi ikke engang tenker på. Nå skal det sies at vi venter barn til høsten, så planen er å få alt på felles konto, rett og slett fordi det er mer praktisk enn at jeg må låne hans kort om min konto blir tom, eller omvendt, om det noen gang skulle skje.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #15 Skrevet 19. mars 2014 Tror det har begynnt å utvanne seg litt. Jeg kjenner mange damer som tjener minst like som mannen om ikke mer. Jeg og kjæresten ligger omtrent likt. 5/6 hundre tusen per år.Anonymous poster hash: 4bc58...6c6
asterix Skrevet 20. mars 2014 #16 Skrevet 20. mars 2014 Jeg tjente stort sett alltid mere enn eksen, men vi hadde felles økonomi, så hverken han eller jeg merket noe til hvem som tjente mest. Nå tjener jeg mye mere enn samboeren, men jeg har mye høyere utgifter enn han også da, så det jevner seg ut på den måten. Jeg for min del synes det er greit å tjene i hvertfall like mye som partneren. Jeg ville ikke likt å bli forsørget.
Vorin Skrevet 20. mars 2014 #17 Skrevet 20. mars 2014 Vi har vært sammen i snart ti år nå, og for vår del så har det jevnet seg ut. Det var et par år under studietiden hvor jeg betalte for alt pga. at han ikke fikk studielån. Nå som vi er i jobb begge to og hans lønninger er enten dobbelt eller trippelt så mye mer enn meg så betaler han på lånet og bruker de på oss i form av at han vil ta meg med ut på middag eller betaler ferier, mens jeg kjøper ting til boligen vår og mat, samt sparer. Det var en periode i begynnelsen hvor jeg slet veldig med at han skulle betale mer, men jeg er flinkere i forholdet til å finne på ting som ikke koster all verden som styrker forholdet vårt og som gleder han.
Gjest Coolaid Skrevet 20. mars 2014 #18 Skrevet 20. mars 2014 Her i huset (gift) har vi felles økonomi. Alt går i samme kasse, selv om han tjener ganske mye mer enn meg. Dette synes også han er helt på sin plass. Anonymous poster hash: 89e31...4e1 Det samme her. Fellesskap er viktigere enn hvem som tjener hva. I perioder har den ene tjent mer enn den andre - og omvendt! Forstår meg ikke på de som skal ha seperat økonomi hvor det skaper skjevheter i forholdet. Penger er vel en måte å holde den andre nede på. Ubevisst eller bevisst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå