AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Jeg har en jente på 6, som jeg noen ganger sliter med å få til å gjøre lekser. Jeg har som regel at hun ikke får se barne-tv før leksene er gjort, men noen ganger sier hun bare "greit, jeg vil ikke se på barne-tv", og da er jeg like langt. Hun er smart, og skjønner at når jeg "truer" med noe så er det beste hun kan gjøre å være likegyldig for da har ikke trusselen noe effekt. Så tenkte å høre her hva dere foreldre gjør for å få ungene til å gjøre lekser. Er sikkert noen som har barn som gjør lekser uoppfordret (jeg var selv sånn), men dere som har barn som ikke gjør lekser uoppfordret. Hvilke rutiner har dere på lekser, og hvordan får dere ungene til å gjøre dem? Anonymous poster hash: ecd22...9e3
Gjest tuppesjura Skrevet 18. mars 2014 #2 Skrevet 18. mars 2014 Vi gir beskjed om at nå skal de gjøre lekser. Som regel gjør de dette rett etter middag. Lekser skal gjøres, de kan ikke velge å la være!
skruf Skrevet 18. mars 2014 #3 Skrevet 18. mars 2014 Lekser er ikke noe valg. Her blir lekser gjort når de kommer hjem fra skolen. Er jeg på jobb så starter de opp med leksene selv, og gjør det de får til. Trenger de hjelp så gjør vi det etter middag. Jentene får ikke gå på besøk til venner eller andre ting før leksene er unnagjort. Gode leksevaner er viktig fra dag 1, så hvis du prøver å forhandle allerede nå så vil du få et problem jo eldre barnet blir.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #4 Skrevet 18. mars 2014 Vi gir beskjed om at nå skal de gjøre lekser. Som regel gjør de dette rett etter middag. Lekser skal gjøres, de kan ikke velge å la være! Er klar over at barna ikke skal velge å gjøre lekser, men i en sånn situasjon hadde min jente kunne sagt "nei, jeg vil ikke" og så hadde jeg sagt "jo, lekser må du gjøre", og så hadde hun sagt "nei, jeg vil ikke", osv. Og da ender det med at jeg må gi henne konsekvenser for å nekte. Jeg har problemer med å få henne til å gjøre som jeg vil. Alt er en kamp med den jenta der. Jeg har en 3-åring som er mer medgjørlig. 6-åringen min har trasset konstant siden hun var 2. Jeg har prøvd alt. Hun kan være snill og grei og medgjørlig også, men er hun i rette humøret er alt en kamp. Ts Anonymous poster hash: ecd22...9e3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #5 Skrevet 18. mars 2014 hvordan er leksesituasjonen hennes, sitter hun alene eller sitter du ved siden av henne vær obs på dysleksi og/eller dyskalkuli, uansett om det er i lett grad eller verre så er det noe som gir leksevegring om ikke synet er godt så kan det gi lekevegring fordi hun må konsentrere seg mer og blir sliten av det , og har brukt konsentrasjonen så mye på skolen at hodet orker ikke mer konsentrasjon , trenger ikke vere nærsynt eller langsynt, er nok at det er skjeve hornhinner, så bør det korrigeres med lesebriller sørg for at hun har en fast lekseplass med godt lys, og sitt ved siden av henne og la henne lese til deg, snakk med skolen om leksevegringen, mulig de har noen tips til deg , og vegrer hun på skolen når hun får beskjed om å gjøre ulike ting der, Anonymous poster hash: 7f14b...6ae
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #6 Skrevet 18. mars 2014 Få henne til å gjøre lekser rett etter skole/på SFO. Det er en uting at de skal gjøre lekser så sent på dagen. Dette må være noe som er relativt nytt? Man skal gjøre leskene sine med en gang skolen er over, og så går man igjennom dem med foreldrene under middagslaging. Tar det lengre tid så må man ta resten etter middag. Anonymous poster hash: 42dbf...9d5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #8 Skrevet 18. mars 2014 Hun har atferdsproblemer og sosiale problemer, så hun har egen assistent på skolen som følger henne opp hele tiden (skolen er klar over problemet). De tilbyr leksehjelp på skolen, men vi foreldre ble oppfordret til å gjøre det sammen med barna. Men kan hende det er bedre hun får gjøre det der. Jeg er alene med ungene så jeg synes ofte det er vanskelig å være en på 2 stk. 3-åringen er ofte et forstyrrende element når vi gjør lekser. Jeg sitter vanligvis ved siden av henne når hun gjør norsklekse for å høre henne lese, men i matte holder det at jeg forteller henne hva hun skal gjøre og så gjør hun det (mattelekse har jeg aldri opplevd at er noe problem). Jeg tror verken hun har dysleksi eller dyskalkuli, hun er flink bare hun prøver. Synet har vært testet pga at jeg er ekstremt nærsynt selv, men hun ser visst bra. Jeg er redd for at hvis jeg sier hun må gjøre lekser før middag så blir det ikke noe middag den dagen.. Neida, kan hende det er lurt å gjøre det før middag. Jeg har ofte opplevd at hun har gått helt i vranglås hvis jeg prøver å få henne til å gjøre det når vi kommer hjem, at hun ofte kan gjøre det uten problemer bare hun får leke litt først og spist og sånn. Vi er ofte ikke hjemme før 16.30. Jeg prøver å lage middag til ca 17, hvis leksene skal gjøres først blir klokka gjerne over 18 før vi får spist. Men jeg kan prøve det ut og se om det har noen effekt. Ts Anonymous poster hash: ecd22...9e3
skruf Skrevet 18. mars 2014 #9 Skrevet 18. mars 2014 3-åringen kan du sette til å gjøre noe annet mens størstejenta gjør lekser. Har du prøvd å inkludere 3-åringen? Kjøp aktivitetsbøker som liksom er 3-åringens "lekser", så kan dere alle 3 sitte ved bordet og gjøre lekser sammen. Jeg ser at det kan være vanskelig å gjøre lekser før middag når det er så seint på ettermiddagen. Tror jeg ville ha laget middag og spist først, for deretter ta ei økt samlet med begge barna ved bordet, og 3-åringen med liksomlekser (kan og få fargelegge og tegne), evt kan styre litt med duplo, eller få en halvtime med favorittprogrammet på tv/film (litt upedagogisk, men viktig at storesøskenet får tid og ro til å gjøre lekser)
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #10 Skrevet 18. mars 2014 Har du prøvd en annen tilnærming? Altså, om jentungen sier "nei jeg vil ikke" så må hun jo på et eller annet vis gjennom sitt korte liv ha fått for seg at hun har noe hun skulle ha sagt i dette tilfellet. Den illusjonen bør du snarest kvitte henne med. Hva med å ikke gi henne så mye makt? Jenten kommer hjem, du setter frem lekser. Enten starter hun på dem eller så minner du henne etter en ti minutters tid på at leksene må gjøres (uten konsekvens, for en konsekvens innebærer at der virkelig finnes et alternativ). Dersom "vil ikke" dukker opp så spør (noe uengasjert) hvorfor/hva hun mener med det. Få et svar. Så tar dere det derifra. Prøv å etterligne en steil, uangripelig, ikke-engasjert klippe. Du kan også godt si (avhengig av forståelsen til barnet) at du ikke verken spurte om eller bryr deg med om hun har lyst til å gjøre lekser.Anonymous poster hash: c2ed1...70b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #11 Skrevet 18. mars 2014 Må hun ha lekser da? Siden hun har assistent på skolen. Mulig hun er utslitt etter skolen og lekser bare dreper skolelysten enda mer. Lekser er en uting for alle. Voksne hadde ikke orket lekser etter endt arbeidsdag, mens barn skal tvinges. De begynner kanskje 7 og slutter 16.30 på sfo og. Jeg er helt i mot lekser!! Anonymous poster hash: 47e21...cc6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #12 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har et barn med ADD, og vi har slitt med det samme. Spesielt de første årene på skolen. Det var en kamp! Løsningen ble i samarbeid med skolen, at de forsøkte å gjøre så mye av leksene som mulig der. Og at vi bare leste hjemme. Det fungerte fint. Hør med skolen om de kan få til en lignende løsning? Og vi satte lekser foran mat, altså middag etter leksene var utført. For min del var det lettere å få han til å gjøre lekser så tidlig som mulig. Vilje og konsentrasjon forsvinner utover dagen/kvelden, så det var bare helt håpløst å få til. Nå skal han opp på ungdomsskolen, og jeg har de siste to årene vært veldig strikt med rutiner på lekser. Han gjør ikke så mye på skolen lenger, og mer legges på meg. Alle lekser skal gjøres ferdig (han har tilpasset lekseplan, så han har ikke så mye som de andre), før han kan gå ut å gjøre andre ting. Dette har fungert tildels greit. Heldigvis har han innsett selv at det er mye bedre å gjøre "kjipe" ting først, for da er resten av kvelden fri for mitt mas. Og det er nok fordi han er blitt større selv også. Men jeg gruer meg litt til ungdomsskolen, for der er det enda mer lekser. Og skolen han går på nå er ikke flinke til å forberede elvene på hva som kommer til å treffe dem til høsten... Anonymous poster hash: 0d3d1...9e5
Frill Skrevet 19. mars 2014 #13 Skrevet 19. mars 2014 hei. Jeg har ett barn med ad/hd og litt ymse tileggsdiagnoser. Det du beskriver høres veldig kjent ut, men slapp av - det blir bedre Veldig enig med anonym litt over her, som skriver at du ikke skal gi henne så mye makt. Det viktigste du gjør er å ikke forhandle med din datter. Hun skjønner fort da at det ikke er noe valg, lekser må gjøres Synes hun ikke det er litt kjekt når hun får det til? Mestringsfølelsen er gull når det kommer til lekser! For oss har det fungert med små pauser, ofte. Jeg sitter ved siden av og følger med, selv om det ikke er behov for min hjelp. (jeg kan fint gjøre husarbeid, lage middag etc, men fokuset mitt er på barnet) Jeg skrur konsentrasjonen og entusiasmen "på" hvis tankene begynner å vandre, eller motet faller vekk. Har barnet en dårlig dag, fungerer det godt å planlegge noe kjekt som vi gjør sammen seinere på dagen, da har h*n noe og se frem til. Det kan være alt fra lego-bygging og brettspill til kosestund i sofaen med en kjekk film:) Noen dager er selvfølgelig ikke slik man skulle ønske og barnet er kanskje ekstra trøtt, vanskelig og utslitt. Da gjør vi kanskje bare litt lekser, og tar resten en annen dag. Dette er avtalt med lærer og fungerer veldig greit lykke til
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #14 Skrevet 19. mars 2014 Takk for svar og tips. Angående det som en anonym skriver om å være steil og en klippe, så har jeg den erfaringen at dette er den type oppførsel fra min side som bare utløser mer frustrasjon og sinne hos jenta. Er jeg derimot tålmodig og alt det der så går ting mye lettere. Humøret mitt og hennes har også mye å si, hun merker med en gang hvis jeg stresser for eksempel (noe jeg har en tendens til å gjøre desverre). I dag gikk det veldig bra. Hun hadde tannlegetime kl 13, så etterpå dro vi hjem og gjorde lekser før vi hentet 3-åringen i barnehagen. Hun var veldig flink hos tannlegen, og både jeg og hun var i godt humør. Hun mistet konsentrasjonen noen ganger da hun leste, men jeg fikk henne til å fortsette uten store vanskeligheter. Senere på kvelden ryddet hun også rommet sitt (med litt hjelp fra min side) i en 20 minutters tid, etterpå ryddet hun 3-åringens rom helt uoppfordret faktisk. Så ja, en god dag Jeg har prøvd å la 3-åringen få aktivitetshefter, men i mangel på annet har jeg brukt noen velbrukte som ikke helt har fanget interessen. Kanskje på tide å kjøpe inn et nytt. Tv-titting har jeg opplevd distraherer 6-åringen da tv-en og bordet vi bruker til lekser er i samme rom. Hun blir trukket mot lyden og bildene så det funker dårlig. Noen dager er 3-åringen flink og aktiviserer seg selv mens vi 6-åringen gjør lekser, men på dager der hun er trøtt og sliten kan hun virkelig være distraherende, men får prøve med et eget "leksehefte" til henne. Det hjelper på at dere som sliter med det samme sier at det blir bedre. Jeg håper virkelig det. Jeg bekymrer meg veldig mye for henne, hun er jo ikke A4, og jeg bekymrer meg mye for hvordan framtiden hennes vil bli. Ts Anonymous poster hash: ecd22...9e3
Celtic Heart Skrevet 19. mars 2014 #15 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har en sønn med ad/hd som holdt på sånn. Han må sitte ved kjøkkenbordet til leksene er gjort, dermed basta. Det ble mange timer ved det bordet til han skjønte at han ikke hadde noe han skulle sagt, og faktisk måtte sitte der til de ble gjort om så klokka rakk å bli 2200. Barn med adferdsproblemer trenger enda fastere rammer enn andre barn. At du faktisk diskuterer med en 6-åring sier at ditt barn har altfor stor sjefsrolle i hjemmet. Snakk med skolen om evt redusere leksene hennes en periode mens du jobber med å få henne til å gjøre de. Det blir bedre, men det blir ikke bedre av seg selv.
Cessa74 Skrevet 19. mars 2014 #16 Skrevet 19. mars 2014 1) Fast rutine på NÅR lekser skal gjøres. Her i huset er det alltid etter skolen på største barnet, og etter middag på minsten. (Min erfaring er at de minste ofte ikke er så konsetrerte rett etter skole/sfo, så greit med litt egentid og mat før lekser. Men obs - ikke la det skli ut så det blir rett før leggetid - alltid fast etter middag her i huset - uten unntak!) 2) Klistremerkeskjema; et merke for hver dag leksene er gjort på best mulig måte - altså uten sutring og slurving. 20 merker (en måned med lekser) = en liten oppmerksomhet - feks en kinotur, en bakedag etc. Funker veldig godt hos oss!
Susan Sto Helit Skrevet 20. mars 2014 #17 Skrevet 20. mars 2014 Vi har hatt god effekt med å la ungen velge hvilken lekse som skal gjøres først. Altså: "Nå er det leksetid, vil du gjøre mattelekse eller leselekse først?" I tillegg hadde vi i en fase belønning (liten sjokoladebit) for lekser som ble gjort bra. (bra = godt fokus og reell insats, ikke at resultatet nødvendigvis ble slik vi voksne hadde sett det for seg.) Etter en stund, når dette fungerte, byttet vi over til annen type belønning, som at det er lov å gå ut og leke med venner etter at leksene er gjort, eller at det settes på barne-TV når leksene er unnagjort. Men det er veldig fint om du finner noe barnet kan være med på å bestemme, for det å føle kontroll over seg selv er viktig. Om det da er om det vil skrives med den røde eller den blå blyanten... Dialog med lærer kan også være fint, ofte aksepterer læreren at man ikke får gjort alle leksene, dersom de vet at det prøves iherdig, men at ungene slår seg veldig vrange. (I en periode.)
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #18 Skrevet 20. mars 2014 Jeg har en jente på 6, som jeg noen ganger sliter med å få til å gjøre lekser. Jeg har som regel at hun ikke får se barne-tv før leksene er gjort, men noen ganger sier hun bare "greit, jeg vil ikke se på barne-tv", og da er jeg like langt. Hun er smart, og skjønner at når jeg "truer" med noe så er det beste hun kan gjøre å være likegyldig for da har ikke trusselen noe effekt. Så tenkte å høre her hva dere foreldre gjør for å få ungene til å gjøre lekser. Er sikkert noen som har barn som gjør lekser uoppfordret (jeg var selv sånn), men dere som har barn som ikke gjør lekser uoppfordret. Hvilke rutiner har dere på lekser, og hvordan får dere ungene til å gjøre dem? Anonymous poster hash: ecd22...9e3 Men får hun se barne-tv? Du får bare ta vekk flere goder da. Hvis hun er vanskelig i løpet av uken blir det mindre godteri på lørdag f.eks. Hun må sitte ved bordet til leksene er gjort. Så kan hun velge mellom å sitte å stirre i veggen eller gjøre leksene. Kanskje hun er vanskelig og later som at det er greit å sitte der å ikke gjøre noe, men etter hvert gjrø hun leksene så fort hun kan så hun kan gjøre noe kjekt. Anonymous poster hash: 8b05b...a1e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #19 Skrevet 20. mars 2014 Min var i en lignende situasjon men hun fikk fra tidlig alder beskjed om at lekser måtte gjøres før noe annet, fordi det er best å gjøre det kjedelige først. Spurte hun om hvorfor, fikk hun beskjed om at da blir det enda morsommere å være ferdig Fungerte godt! Anonymous poster hash: 92741...f0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå