Gå til innhold

"Hvorfor bryr du deg ikke om hva jeg mener?"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er mann og sammen med en dame som er samfunnsengasjert og har sterke meninger om det meste, f.eks reservasjonsretten. Og ganske ofte ut av det blå kommer hun med meningene sine og jeg ender ofte med å nikke og si "helt enig".

Uansett så spurte hun meg nylig om jeg enten ikke brydde meg om meningene hennes eller ikke hadde egne meninger om slike ting siden vi aldri hadde noen diskusjoner lenger.

Avfeide det hele og sa at det ikke var sant.

Men greia er at jeg bryr meg null om hva dama mener i samfunnsspørsmål. Synes hun er en Stutum. Hun har sterke meninger om alt, men hun har aldri satt seg inn i spørsmålene. Men 1) er jeg urimelig? 2) Hva bør jeg gjøre? Fortsette som før, diskutere med dama og late som om jjeg synes det er gøy, Si ifra(i så fall hvordan?)

Anonymous poster hash: edd78...894
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier det du skriver her. Og så må du bestemme deg for hvor viktig hun er for deg.

Anonymous poster hash: 7225a...21e
AnonymBruker
Skrevet

Du nå absolutt si ifra :) Du kan gjøre det på en hyggelig måte som for eks når hun kommer med meningene sine og spør deg hva du mener, så kan du smile og si at du ikke er like samfunnsengasjert som henne og at du ikke har en spesiell mening om akkurat dette.

Folk er forskjellige, det er urimelig av deg hvis du later som, ikke hvis du sier i fra og er ærlig :)

Anonymous poster hash: e8bbe...f3e
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en Stutum?

Jeg hadde bare fortsatt som før, hun kan ikke tvinge deg til å diskutere ting du syns er kjedelig. Regner med at hun elsker deg uansett, hvis ikke får hun finne en annen fyr hun kan diskutere med isteden.

Anonymous poster hash: 1fa47...ff0
Skrevet (endret)

Er mann og sammen med en dame som er samfunnsengasjert og har sterke meninger om det meste, f.eks reservasjonsretten. Og ganske ofte ut av det blå kommer hun med meningene sine og jeg ender ofte med å nikke og si "helt enig".

Uansett så spurte hun meg nylig om jeg enten ikke brydde meg om meningene hennes eller ikke hadde egne meninger om slike ting siden vi aldri hadde noen diskusjoner lenger.

Men greia er at jeg bryr meg null om hva dama mener i samfunnsspørsmål. Synes hun er en Stutum. Hun har sterke meninger om alt, men hun har aldri satt seg inn i spørsmålene. Men 1) er jeg urimelig? 2) Hva bør jeg gjøre? Fortsette som før, diskutere med dama og late som om jjeg synes det er gøy, Si ifra(i så fall hvordan?)

Hvordan vet du at hun ikke har satt seg inn i spørsmålene hvis du ikke diskuterer med henne og hører hennes argumenter ;)?

Men ellers er jeg enig i at det kan være en uting når noen har bombastiske meninger om absolutt alle tema, det er lov å si at man ikke har dannet seg noen oppfatning enda eller vet nok om saken.

Noen synes dessuten det er spennende å sette seg inn i og lese seg opp på mye forskjellig, mens andre foretrekker å kun uttale seg der de allerede føler at de har en form for ekspertise. Det har bare med ulikheter å gjøre.

Synes du rett og slett skal si til henne på en forsiktig måte at hun kan være litt unyansert og at det virker som hun ikke har satt seg ordentlig inn i alt hun uttaler seg om. Og høre hva hun svarer til det.

Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har vært sammen, men for alt du vet kan det også tenkes at hun tror at du liker det at hun har sterke meninger og vil vise deg det ;).

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Du nå absolutt si ifra :) Du kan gjøre det på en hyggelig måte som for eks når hun kommer med meningene sine og spør deg hva du mener, så kan du smile og si at du ikke er like samfunnsengasjert som henne og at du ikke har en spesiell mening om akkurat dette.

Folk er forskjellige, det er urimelig av deg hvis du later som, ikke hvis du sier i fra og er ærlig :)

Anonymous poster hash: e8bbe...f3e

Signerer. Godt sagt :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva da diskutere som før? Å leke nikkedukke er ikke å diskutere. Du får begynne å komme med motargumenter til henne da, så vil hun kanskje begynne å tenke mer over ting før hun gjør seg opp en mening.

Anonymous poster hash: da293...a8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at det er mange måter å se saken på, og at du ikke vil diskutere det fordi du ikke har satt deg godt nok inn i det til å komme med kloke konklusjoner. Så kanskje hun tar hintet. Eller dere finner ut at hun trives best med en som liker å diskutere, og du vil ha en som ikke liker å diskutere.

Anonymous poster hash: e1d99...ec6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en Stutum?

Anonymous poster hash: 1fa47...ff0

Ah, kanskje ikke så mange som er gamle nok til å huske han, men tilsvarer omtrent Dagbladets kommentarfelt.

Hvordan vet du at hun ikke har satt seg inn i spørsmålene hvis du ikke diskuterer med henne og hører hennes argumenter ;)?

Vi har selvsagt diskutert tidligere, er bare at jeg har blitt mer og mer lei av diskutere, når jeg synes hun ikke har satt seg inn i det hun har meninger om.

Si at det er mange måter å se saken på, og at du ikke vil diskutere det fordi du ikke har satt deg godt nok inn i det til å komme med kloke konklusjoner. Så kanskje hun tar hintet. Eller dere finner ut at hun trives best med en som liker å diskutere, og du vil ha en som ikke liker å diskutere.

Takk, det var et godt tips, skal prøve og sjekke om det fungerer. Men har vært sammen i en del år så egentlig ikke lyst til å gi opp forholdet over akkurat dette.

Anonymous poster hash: f45a0...027

AnonymBruker
Skrevet

Siste var TS

Skrevet

Konklusjoner har vanligvis svært lite i en god diskusjon å gjøre... Argumenter og resonnementer burde det derimot være flust av.

Skrevet

Ah, kanskje ikke så mange som er gamle nok til å huske han, men tilsvarer omtrent Dagbladets kommentarfelt.

Vi har selvsagt diskutert tidligere, er bare at jeg har blitt mer og mer lei av diskutere, når jeg synes hun ikke har satt seg inn i det hun har meninger om.

Takk, det var et godt tips, skal prøve og sjekke om det fungerer. Men har vært sammen i en del år så egentlig ikke lyst til å gi opp forholdet over akkurat dette.

Men hva bygger du antakelsen din på om at hun ikke har satt seg inn i det hun har meninger om da?

Det er ikke nødvendigvis alle saker man må ha "satt seg svært godt inn i" før man har grunnlag nok til å ha dannet seg en mening, men det er ganske vanlig at de som er uenige med noen hevder at motparten ikke har satt seg inn i saken som diskuteres ;).

Noen ganger stemmer nok det, andre ganger er påstanden kun en hersketeknikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...