AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #1 Del Skrevet 18. mars 2014 Heihei! Datteren min har en del fravær på skolen hun går på, men vi har gitt melding på hver dag. Dersom man gir melding til læreren og forklarer hvorfor ungen var borte, og at det ikke var skulk- vil det da bli sett på som gyldig fravær?Anonymous poster hash: 9603d...532 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #2 Del Skrevet 18. mars 2014 Ja det vil ennå bli sett på som fravær; alt fravær er fravær nå. Med mindre hun har sykdom som gir rett til å trekke fra fraværet, f.eks kronisk sykdom eller operasjon (og det må vel være 3 dager etter hverandre tror jeg). Dette skal dere kunne finne ut gjennom fraværsreglene enten via skolen eller på nettet. Hvorfor har hun vært borte? Anonymous poster hash: fafa3...4a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #3 Del Skrevet 18. mars 2014 Nei. Du må ha legeerklæring. Var ihvertfall sånn før..Anonymous poster hash: 2df86...2ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #4 Del Skrevet 18. mars 2014 fikk beskjed da jeg gikk på vgs for 2 år siden at det bare var legeerklering som var gyldig. det blir fravær, men det kalles da dokumentert fravær- Anonymous poster hash: 8ee80...abe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #5 Del Skrevet 18. mars 2014 Jeg fikk fravær uansett om jeg var syk. Læreren skrev gjerne bak fraværet at hun hadde fått melding om at jeg var syk. Men fremtidige arbeidsgivere kan jo ikke lese det, så litt surt uansett. Anonymous poster hash: 9592f...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #6 Del Skrevet 18. mars 2014 Takk for svar, alle! Åhh. Så selvom man har melding på det blir det sett på som ufyldig fravær? Hun har vært mye borte pga "små"sykdommer, forkjølelse, feber, kvalme... Hun har ikke det sterkeste immunforsvaret, så derfor har det blitt litt sånn. Har hørt at om man har 20 dager ugyldig fravær bli man kastet ut/må gå året om igjen... Stemmer det? Isåfall blir jeg litt bekymret... Anonymous poster hash: 9603d...532 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #7 Del Skrevet 18. mars 2014 Takk for svar, alle! Åhh. Så selvom man har melding på det blir det sett på som ufyldig fravær? Hun har vært mye borte pga "små"sykdommer, forkjølelse, feber, kvalme... Hun har ikke det sterkeste immunforsvaret, så derfor har det blitt litt sånn. Har hørt at om man har 20 dager ugyldig fravær bli man kastet ut/må gå året om igjen... Stemmer det? Isåfall blir jeg litt bekymret...Anonymous poster hash: 9603d...532 du rissikerer å få stryk i fag som har blitt rammet hardt av sykdommen. du får ta eksamen i beståtte fag men må evt ta resterende fag neste år Anonymous poster hash: 8ee80...abe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #8 Del Skrevet 18. mars 2014 å med fag som har blitt rammet så mener jeg de som ikke gir tilstrekkelig dokumentasjon på at eleven kan faget. Anonymous poster hash: 8ee80...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mary Quant Skrevet 18. mars 2014 #9 Del Skrevet 18. mars 2014 Takk for svar, alle! Åhh. Så selvom man har melding på det blir det sett på som ufyldig fravær? Hun har vært mye borte pga "små"sykdommer, forkjølelse, feber, kvalme... Hun har ikke det sterkeste immunforsvaret, så derfor har det blitt litt sånn. Har hørt at om man har 20 dager ugyldig fravær bli man kastet ut/må gå året om igjen... Stemmer det? Isåfall blir jeg litt bekymret...Anonymous poster hash: 9603d...532 Ved stort fravær kan man risikere at visse lærere ikke har nok grunnlag til å vurdere henne - og dermed ikke kan sette karakter på henne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #10 Del Skrevet 18. mars 2014 Gjelder dette vgs? Jeg er lærer på vgs og betegnelsene "ugyldig" og "gyldig" ift fravær er ikke lenger i bruk. Det kalles i dag "udokumentert" og "dokumentert". Om eleven er under 18 år må fraværet dokumenteres av foresatte. Legeerklæring trengs ikke for vanlig, kortvarig sykefravær. Fraværet blir da satt til "dokumentert". Om eleven er over 18 kan den dokumentere selv. Man kan dokumentere fraværet ved å sende en epost til læreren f.eks. Ved langvarig sykefravær er det lurt å skaffe legeerklæring. Eleven kan da få strøket inntil 10 dager fravær som da ikke føres på vitnemålet. Lærerne kan komme i den situasjonen at de får manglende vurderingsgrunnlag om en elev har stort fravær. Men lærerne kan ikke la være å gi vurdering/sette karakter i faget dersom ikke skriftlig varsel er sendt i god tid. Da skrives et varsel om fare for ikke å få vurdering i faget pga stort fravær. Dette varselet skal komme tidlig nok i terminen til at en kan rette opp fraværet f.eks ved å være tilstede i stor grad fremover. Det er spesielt viktig at eleven er tilstede på prøver og vurderingssituasjoner, samt leverer skriftlige innleveringer, slik at læreren får det vurderingsgrunnlaget han/hun trenger. Anonymous poster hash: ee55e...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #11 Del Skrevet 18. mars 2014 Åja, ja. Men er det ingen max dager? For eksempel om en hadde masse fravær, men likevell fikk nok vurdering- ville personen da kommet videre?Anonymous poster hash: 9603d...532 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #12 Del Skrevet 18. mars 2014 Å så ikke det svaret over meg før nå, du som sa du jobber på Vgs- ja det var vgs jeg snakket om takk for utdyllende svar, nå ble jeg mer beroliget. Datteren min har en del fravær ja, men virker som hun får nok vurdering i fagene, så da kan jeg kanskje ta å senke skuldrene mine litt Anonymous poster hash: 9603d...532 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #13 Del Skrevet 18. mars 2014 Å så ikke det svaret over meg før nå, du som sa du jobber på Vgs- ja det var vgs jeg snakket om takk for utdyllende svar, nå ble jeg mer beroliget. Datteren min har en del fravær ja, men virker som hun får nok vurdering i fagene, så da kan jeg kanskje ta å senke skuldrene mine litt Anonymous poster hash: 9603d...532 Så lenge hun stiller på prøver og vurderingssituasjoner og leverer innleveringer, så vil som oftest læreren ha et greit vurderingsgrunnlag. Men er hun mye borte, så anbefaler jeg å kontakte faglærere for å høre om det er noe hun kan gjøre hjemmefra (f.eks levere noe skriftlig om hun er syk når det er prøve.) Mange skoler arrangerer også oppsamlingssprøver ved slutten av terminen, der de som har mye fravær får anledning til å vise sin kompetanse sånn at læreren får satt karakter. Vil understreke at det lurt å være i dialog med skolen/faglærere ved mye fravær. Da kan det meste ordnes. Avslutningsvis vil jeg også si at fravær i seg selv vil jo gjøre at det er mye eleven ikke får med seg i fagene, og dermed blir eleven dårligere rustet til f.eks prøver. Anonymous poster hash: ee55e...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #14 Del Skrevet 18. mars 2014 Åja, ja. Men er det ingen max dager? For eksempel om en hadde masse fravær, men likevell fikk nok vurdering- ville personen da kommet videre?Anonymous poster hash: 9603d...532 Det eksisterer pr i dag ingen maxgrense for fravær. Maxgrensen ble fjernet i 2009. Men det er opp til faglærere om de mener de har grunnlag for å sette karakter. Om de mener de ikke har det, eller det er fare for at dette, så skal det (som nevnt) sendes varsel i god tid. Læreren kan ikke bare la være å sette en karakter ved terminslutt/standpunkt dersom dette ikke er varslet. Anonymous poster hash: ee55e...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #15 Del Skrevet 18. mars 2014 Og glemte å si: Dokumentasjon på fravær (f.eks ved epost) sendes kontaktlærer. Trenger ikke sende dette rundt til alle faglærere. Lurt også å ta en prat med kontaktlærer dersom man er bekymret for fraværet. Skolen/lærerne pleier å finne en løsning dersom eleven har vært reelt syk. Anonymous poster hash: ee55e...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 26. mars 2014 #16 Del Skrevet 26. mars 2014 Litt gammel post, men samme det. Jeg er født med sjeling og skeiv hornhinne på venstre øye. Dette gjør at jeg har +3.75 på venstre og 0.0 på høyre og det sier jo seg selv at ikke er optimalt. I fjor når jeg gikk 3. klasse økte studie- og lesemengden betraktelig og dette er spesielt krevende for min del i og med at jeg blir ekstremt sliten i øynene og hodet av det på grunn av skeivheten. Dette gjorde at jeg gikk nesten konstant rundt med hodepine og det gikk kraftig utover fraværet mitt. Jeg endte tilslutt opp med 15 dager fravær, men alt var gyldig. Hva gjorde jeg da? Jeg gikk til legen min, forklarte problemet og framviste dokumenter fra synslegen min om skeivhet osv. fikk legeerklæring som beskrev hvorfor jeg hadde så mye fravær. Resultat? Jeg fikk strøket 10 dager av fraværet mitt, og i stede for 15 dager står det 5 dager fravær på mitt vitnemål. Og 5 ser mye bedre ut enn 15 Dessuten har jeg legeerklæringen som jeg kommer til å sende med vitnemålet mitt hver gang jeg skal søke ny jobb eller studier, som forklarer at jeg har hele 5 dager fravær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå