Chiqette Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Jenter skal jo helst ikke ha får lav fettprosent over lengre tid, men hvor lav er ok 365 dager i året? Lagt ved noen bilder som eks..
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #3 Skrevet 19. mars 2014 Vanlige mennesker skal ikke ha fettprosent under 20%, kun toppidrettsfolk som har ekspertise rundt seg kan under den grensen, da dette kan skade kroppen permanent. Anonymous poster hash: a2c3f...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #4 Skrevet 19. mars 2014 image.jpgimage.jpg Det var veldig interessante bilder og tabell du hadde funnet frem! Men jeg lurer litt på hvor generell og allmenn den er. Vi har jo sett bildene av kvinner med samme kroppsvekt og høyde, og sett at det er ganske store variasjoner om hvor tykke eller tynne de ser ut. En annen ting er hvordan alder spiller inn. Yngre har mer underhudsfett, som får dem til å se mindre markert ut, både i ansikt og kropp, enn eldre. Men jeg er ikke en gang sikker på hva underhudsfett er kontra "vanlig" fett. Et raskt søk på nettet tyder på at det er det samme, og da forstår jeg ikke helt dette med alder og underhudsfett. For det er jo ikke slik at yngre har mer fett enn eldre. Anonymous poster hash: 1173e...362
Wiggins Skrevet 19. mars 2014 #5 Skrevet 19. mars 2014 Vanlige mennesker skal ikke ha fettprosent under 20%, kun toppidrettsfolk som har ekspertise rundt seg kan under den grensen, da dette kan skade kroppen permanent. Anonymous poster hash: a2c3f...9b3 Rettelse: Kvinner skal ikke ha fettprosent noe særlig under 20. Det gjelder også for kvinnelige toppidrettsutøvere. De kan ha det i kortere tidsrom uten å få noen varig skade hvis de er påpasselige med hva de spiser, men også de bør ligge over 20 store deler av året. Voksne menn bør ligge på 10-12% kroppsfett, men kan godt ligge lavere uten å få noen negative helsekonsekvenser, så lenge kostholdet er godt nok.
miramis Skrevet 20. mars 2014 #6 Skrevet 20. mars 2014 Rettelse: Kvinner skal ikke ha fettprosent noe særlig under 20. Det gjelder også for kvinnelige toppidrettsutøvere. De kan ha det i kortere tidsrom uten å få noen varig skade hvis de er påpasselige med hva de spiser, men også de bør ligge over 20 store deler av året. Voksne menn bør ligge på 10-12% kroppsfett, men kan godt ligge lavere uten å få noen negative helsekonsekvenser, så lenge kostholdet er godt nok. Det er vel strengt tatt individuelt? Jeg ligger på 14% og har vært der en god stund. Merker at jeg blir svakere når den går under 12.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #7 Skrevet 20. mars 2014 22-25 % er normal hverdagsfettprosent. Det er en sunn og frisk kropp. Anonymous poster hash: cdfe0...882
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #8 Skrevet 20. mars 2014 Jenter skal jo helst ikke ha får lav fettprosent over lengre tid, men hvor lav er ok 365 dager i året? Lagt ved noen bilder som eks.. Alle disse er for ribbet for hverdagen. Man skal ikke se slik ut for lenge før hormoner går helt av skaftet. Anonymous poster hash: cdfe0...882
Wiggins Skrevet 20. mars 2014 #9 Skrevet 20. mars 2014 Det er vel strengt tatt individuelt? Jeg ligger på 14% og har vært der en god stund. Merker at jeg blir svakere når den går under 12. Det er ikke spesielt individuelt, akkurat der er mennesker ganske like, men hvordan to kvinner med 20% fett ser ut kan være høyst individuelt. Jeg var litt for kjapp med å si at 20-25% er bra. Det varierer med alderen, særlig for kvinner på grunn av hormoner. I følge denne artikkelen er imidlertid 14% en nedre grense for hva som er usunt for kvinner i alle aldre. Blir fettprosenten for lav trer følgende mekanisme i kraft: For urmennesket betydde det at det var dårlige tider på matfronten, og at hun ikke hadde nok ressurser til å bære fram og amme et barn hvis hun ble gravid. Dermed stopper menstruasjonen. Det fører til store hormonelle forandringer, som f. eks. kan gi benskjørhet i ung alder. Det fins anorektikere (ser at ordlista her foreslår romantikere ) i tjueåra som har skjelett som ei 80 år gammel dame.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #10 Skrevet 20. mars 2014 Det er ikke spesielt individuelt, akkurat der er mennesker ganske like, men hvordan to kvinner med 20% fett ser ut kan være høyst individuelt. Jeg var litt for kjapp med å si at 20-25% er bra. Det varierer med alderen, særlig for kvinner på grunn av hormoner. I følge denne artikkelen er imidlertid 14% en nedre grense for hva som er usunt for kvinner i alle aldre. Blir fettprosenten for lav trer følgende mekanisme i kraft: For urmennesket betydde det at det var dårlige tider på matfronten, og at hun ikke hadde nok ressurser til å bære fram og amme et barn hvis hun ble gravid. Dermed stopper menstruasjonen. Det fører til store hormonelle forandringer, som f. eks. kan gi benskjørhet i ung alder. Det fins anorektikere (ser at ordlista her foreslår romantikere ) i tjueåra som har skjelett som ei 80 år gammel dame. Jeg blir stadig forundret over at mennesker som angivelig lever med sult og elendige forhold, stadig klarer å avle frem barn i hopetall. Anonymous poster hash: 1173e...362
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå