Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :laugh:

Jeg har et lite problem når det gjelder alpinski og sko!

Har stått endel ganger i bakken nå, og hver gang har jeg lånt ski av venninner. Hver gang ender jeg opp med utrolige smerter i leggene pga. skona på alpinskina. Så nå har jeg fått i oppdrag å kjøpe mine egne ski og sko. Jeg har lite erfaring med merker og hva som er bra.

Så jeg lurer på om noen har gode erfaringer med alpinski og sko kan gi meg noen tips. Skal opp i trekket i helga så hadde vært flott om jeg ble litt klok før den tid!

Takker for alle svar :laugh::blomst:

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

Nå vet jeg ikke om det er tilfellet hos deg, men i fjor fikk jeg utrolig vondt i leggene med en gang jeg tok på meg skoene, og på slutten av dagen var jeg helt ødelagt. I år har det gått helt fint å bruke de samme skoene, og jeg tror grunnen er at jeg har gått ned en del kg, og at skoene rett og slett ikke er for trange over leggen lenger. Uten at det trenger å være grunnen hos deg, for jeg er absolutt ingen ekspert på dette området.

Skrevet

Nå vet jeg ikke om det er tilfellet hos deg, men i fjor fikk jeg utrolig vondt i leggene med en gang jeg tok på meg skoene, og på slutten av dagen var jeg helt ødelagt. I år har det gått helt fint å bruke de samme skoene, og jeg tror grunnen er at jeg har gått ned en del kg, og at skoene rett og slett ikke er for trange over leggen lenger. Uten at det trenger å være grunnen hos deg, for jeg er absolutt ingen ekspert på dette området.

Det kan være at skoene er for smale for meg rundt leggen ja, det gjør ihvertfall utrolig vondt :frown:

Skrevet

Men sko blir bedre etter å ha bli brukt noen ganger!

Dessuten får du sko som er videre over leggen enn andre, jeg har et par som heter Nordica Cruise:) dra i en butikk og spør dem og be om å få prøve forskjellige typer sko:)

Skrevet

Noen får bare vondt i beina av alpinstøvler.

Velg en som er bred nok slik at du ikke klemmer fotbladet. Velg små nok. For store gjør at du seiler frem og tilbake som ødelegger for kontrollen du har. Det er bedre å velge en støvel som er akkurat litt liten og så få den tilpasset på de stedene den klemmer. På store skidestinasjoner er det garantert en sportsbutikk som driver med støveltilpassing.

Skoen skal være stram over leggen, men om den stopper blodtilførselen har du antageligvis strammet den for mye, for tidlig. Begynn på en løsere setting og stram inn i løpet av dagen.

Selv åpner jeg støvlene hver gang jeg er i heisen.

Velg flex på støvelen etter ferdighetsnivå. Om du er nybegynner bør du ikke velge en støvel med flex 120!!

Da kan 60-80 være mer i din retning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...