AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Har hatt noen forskjellige opplevelser med frisører, og jeg kjenner jeg blir oppgitt. Det var lærlingen som var tilgjengelig på drop-in, og jeg ble forsikret om at alt kom til å gå så fint. Lærlingen var veldig usikker på hvordan hun skulle klippe pannelugg, og det endre med at hun ødela den. Så var det en annen, som bare begynte å rette ut håret mitt med rettetang. Dette har jeg opplevd flere ganger, og de tar seg gooood tid. Jeg har aldri bedt dem rette ut håret med rettetang, men det skulle visst bli enklere å klippe. ok? Det har aldri skjedd før jeg fylte 30 at det har vært nødvendig med rettetang for å rette ut fallet i håret mitt før en klipp... Og i dag måtte jeg nesten le. Min faste frisør er sykemeldt, så jeg bestilte time et sted jeg aldri har vært. Bestilte time til å klippe tupper på langt hår. I det jeg satte meg i stolen, ble det plassert to flasker foran meg. Disse flaskene var flotte når man hadde tupper som fliset seg, så slapp man dra til frisøren så ofte. Den andre flaska var fin for å få mykere hår, og for at håret skulle bli lettere å gre. Dette skjedde på et tidspunkt da frisøren enda ikke hadde tatt i håret mitt. Da vi skulle gå så ville hun selvfølgelig at jeg skulle kjøpe de to flaskene. Jeg sjekket prisen, og det var da 500,- for den ene, og 350,- for den andre. Jeg synes det er litt slitsomt å gå til frisøren for tiden, for mange finner på så mye rart. Greit å anbefale produkter ved behov, men det er kanskje greit om man har sett på kunden sitt hår først.... Anonymous poster hash: f22b4...80e
Lea2 Skrevet 18. mars 2014 #2 Skrevet 18. mars 2014 Det er helt vanlig å bli tilbudt produkter. Mersalg.. og det lønner seg. Veldig mange kjøper, enten fordi de trenger et av produktene eller tror de trenger dem. Bar å smile og takke nei. Ellers: Si i fra at du ikke vil klippe deg hos lærlinger, bestill time i god tid hos noen du stoler på og gi beskjed om du ikke ønsker at de gjør ditt og datt. Det med rettetanga har jeg aldri vært borti (annet enn når de har brukt den til styling etterpå).
Sphynx Skrevet 18. mars 2014 #3 Skrevet 18. mars 2014 Ai da. Dette er grunnen til at jeg ikke har en fast frisør, finner jo ingen som jeg trives med. Alle er slik som du beskriver. Føler med deg! Det burde ikke være sånn! 1
Frisørdama Skrevet 18. mars 2014 #4 Skrevet 18. mars 2014 Mange frisører blir presset til å få til mersalg på hver kunde av sjefen sin, og noen igjen vil gjerne anbefale produkter de vet er bra for håret til kunden. 2
Nordis Skrevet 18. mars 2014 #5 Skrevet 18. mars 2014 Veldig slitsomt denne produktpushinga til frisørene. Opplever det hver gang jeg er hos frisør. 1
Chloe- Skrevet 18. mars 2014 #6 Skrevet 18. mars 2014 Jeg lurer litt på hvor dere jobber, dere som ikke forstår at mersalg er et grunnleggende element i alle forretningsmodeller. 4
Nordis Skrevet 18. mars 2014 #7 Skrevet 18. mars 2014 Jeg lurer litt på hvor dere jobber, dere som ikke forstår at mersalg er et grunnleggende element i alle forretningsmodeller. Mulig det. Men det forhindrer jo ikke at man opplever dette som slitsomt. 1
Luckiness Skrevet 18. mars 2014 #8 Skrevet 18. mars 2014 Min frisør anbefaler produkter etterhvert som hun bruker de, og evt. flere etter klippen om hun ser jeg har behov for ett eller flere spesielle produkter. Jeg har gått hos samme frisør i noen år nå, så stoler på at hun anbefaler de rette produktene for meg og samtidig bare vil meg "godt" når hun anbefaler. Selvfølgelig ønsker nok hun og frisørsalongen å selge, men føler det blir litt annerledes når frisøren "kjenner" meg etter flere besøk enn om en ny frisør prøver å selge ting første gangen. 1
Harley Skrevet 18. mars 2014 #9 Skrevet 18. mars 2014 Mange, spesielt i kjeder føler jeg, blir "tvunget" til å selge så så mye. Og det er veldig vanlig å få provisjon på varesalget, så det gjør jo at mange gjerne vil selge mye. Jeg jobber som frisørlærling selv og er elendig på salg. Jeg får meg ikke til å pushe produkter på kundene. F.eks å sette fram produkter sånn som du skriver synes jeg ikke noe om. Det jeg selv bruker på kunden setter jeg foran kunden, slik at han/hun kan se hva jeg faktisk har brukt. Og jeg bruker jo ting som jeg vil anbefale kundene. Og så kan jeg spørre om det er noe kunden trenger. Å legge ut om at kunden trenger ditt og datt synes jeg ikke noe om. Jeg HATER når folk i serviceyrker holder på slik med meg, så jeg ønsker ikke å være slik selv. Ang. lærlingen kan du si at du ikke ønsker lærling. Det burde ikke være noe problem Og du kan også be om at en frisør ser over det lærlingen gjør osv. Der jeg jobbet før rettet vi alltid ut langt hår før vi klipte. Der jeg jobber nå gjør vi ikke det, men vi spruter vann på istedet (eller vasker). Klipper på vått hår altså Så det er litt ulik praksis rundt omkring. ... og ja, det er jo litt merkelig å anbefale produkter før hun har kjent på håret ditt :-s Greit nok at hun kanskje kunne se om du har flisete tupper, men om du har fine eller grove hårstrå f.eks kan jo ha mye å si og... merkelig!
Sphynx Skrevet 18. mars 2014 #10 Skrevet 18. mars 2014 Mange, spesielt i kjeder føler jeg, blir "tvunget" til å selge så så mye. Og det er veldig vanlig å få provisjon på varesalget, så det gjør jo at mange gjerne vil selge mye. Jeg jobber som frisørlærling selv og er elendig på salg. Jeg får meg ikke til å pushe produkter på kundene. F.eks å sette fram produkter sånn som du skriver synes jeg ikke noe om. Det jeg selv bruker på kunden setter jeg foran kunden, slik at han/hun kan se hva jeg faktisk har brukt. Og jeg bruker jo ting som jeg vil anbefale kundene. Og så kan jeg spørre om det er noe kunden trenger. Å legge ut om at kunden trenger ditt og datt synes jeg ikke noe om. Jeg HATER når folk i serviceyrker holder på slik med meg, så jeg ønsker ikke å være slik selv. Ang. lærlingen kan du si at du ikke ønsker lærling. Det burde ikke være noe problem Og du kan også be om at en frisør ser over det lærlingen gjør osv. Der jeg jobbet før rettet vi alltid ut langt hår før vi klipte. Der jeg jobber nå gjør vi ikke det, men vi spruter vann på istedet (eller vasker). Klipper på vått hår altså Så det er litt ulik praksis rundt omkring. ... og ja, det er jo litt merkelig å anbefale produkter før hun har kjent på håret ditt :-s Greit nok at hun kanskje kunne se om du har flisete tupper, men om du har fine eller grove hårstrå f.eks kan jo ha mye å si og... merkelig! Det finnes håp Hvor i alle dager finner man frisører som deg? Hva skal man gå etter? 1
Gjest BabyBlue Skrevet 18. mars 2014 #11 Skrevet 18. mars 2014 Mersalg er noe som burde bli gjennomført på en slu og gjennomført måte, slik at kunden blir lurt til å tro at de har fått en skikkelig god deal. Å presse produkter opp i ansiktet på kunden er bare slitsomt og lite gjennomtenkt fra salongen sin side da det kan skremme vekk kunder. Eksempel på dårlig salgsmetode: Kunden setter seg ned i stolen, frisøren setter en shampoo foran kunden og forteller om produktet og hvor bra det er. "Denne burde du kjøpe altså!" Kunden sitter da i stolen, før klippen såvidt har startet, og føler seg allerede angrepet og presset. Eksempel på hva jeg synes er akseptabelt: Jeg småsnakker med frisøren, og klager i veien om at håret mitt blir fort slitt fordi det er langt mellom hver gang jeg stusser det. Frisøren forteller meg da om tilbud de kan ha på produkter/om produkter de anbefaler for å løse det problemet. Jeg har da invitert frisøren inn i samtalen, og viser at jeg er klar for å motta tips og råd. Det er da en selvfølge at de skal godta nei som et svar og ikke komme med noe "ja, men." Da blir det igjen oppfattet som noe masete. Jeg skulle derimot kjøpe en hårolje hos frisøren en gang, og da var det helt motsatt: Kom inn og pekte på et produkt jeg ville ha, og om hun kunne anbefale det? Viste seg at jeg visste mer om produktet enn de som skulle selge det Jeg nevnte noen av egenskapene jeg hadde lest det skulle ha, også ble hun helt sånn "jojo... ja... åja, sier du det?" Selve cluet med den oljen var at den var uten silikoner, og det visste ikke hun engang. Vi snakker da om et produkt som ble frontet på disken. Halloooo i luken sier jeg bare.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2014 #12 Skrevet 19. mars 2014 Er vel noe med at de må selge minst tre ting til hver kunde som kommer innom, klipp, farg og så shampo.
Harley Skrevet 19. mars 2014 #13 Skrevet 19. mars 2014 Det finnes håp Hvor i alle dager finner man frisører som deg? Hva skal man gå etter? Hehe, det er håp ja ;-) Tror det har mye å si hvilken salong man går på egentlig. Der jeg jobber er det ingen som er veldig gode på å selge. Mens der jeg jobbet før var det mye mer press, så der måtte man. Men nå skal jeg snart flytte til en annen kant av landet, så jeg håper bare jeg finner en like "avslappet" salong å jobbe på. hehe! Kan ikke fordra å bli presset til å selge!! 1
Sphynx Skrevet 19. mars 2014 #14 Skrevet 19. mars 2014 Hehe, det er håp ja ;-) Tror det har mye å si hvilken salong man går på egentlig. Der jeg jobber er det ingen som er veldig gode på å selge. Mens der jeg jobbet før var det mye mer press, så der måtte man. Men nå skal jeg snart flytte til en annen kant av landet, så jeg håper bare jeg finner en like "avslappet" salong å jobbe på. hehe! Kan ikke fordra å bli presset til å selge!! Lykke til med det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå