Gå til innhold

Selge leilighet etter kun noen måneder. Dumt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Det blir sannsynligvis slutt mellom meg og kjæresten. Vi har nettopp kjøpt hus sammen, og har kun bodd her i to måneder.

Når vi kjøpte huset, var det takstert til 4,3 mill. Vi fikk det for 4,0.

Jeg vet at man må skatte dersom man selger med gevinst. Hva vil det si i vårt tilfelle? La oss si at vi får inn bud på 4,1. Er det da gevinst for oss, dersom taksten på boligen er 4,3? Det er jo ett høyere bud, enn hva vi kjøpte den for.

Anonymous poster hash: 141d9...0af
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja du burde eie det i ett år vet jeg, det har noe med skatten å gjøre.

Anonymous poster hash: 77e40...a26

Skrevet

Ikke bar de 28% å tenke på, men i tillegg får du jo ikke tilbake dokumentavgiften... Kan dere leie ut?

Skrevet

Det er prisen som er utgangspunktet for skatten, ikke takst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja du burde eie det i ett år vet jeg, det har noe med skatten å gjøre.

Anonymous poster hash: 77e40...a26

Det gjelder bare så man slipper skatte av gevinsten fra salget, men blir neppe så mye gevinst å snakke om i dette tilfellet.

Anonymous poster hash: 63112...ef4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dere fått bud? Markedet er ganske trått nå om dagen, og det kan godt være at dere må selge for mindre enn dere ga. I så fall vil dere kunne trekke av tapet på skatten.

Anonymous poster hash: 0b583...dae
AnonymBruker
Skrevet

Har dere fått bud? Markedet er ganske trått nå om dagen, og det kan godt være at dere må selge for mindre enn dere ga. I så fall vil dere kunne trekke av tapet på skatten.

Anonymous poster hash: 0b583...dae

Dette stemmer ikke, og kommer helt an på hvor det er. Har mange venner som er meglere i Oslo og omtrent alt går langt i er takst om dagen, men for det meste de veldig bra objektene. Husk at dere også kan trekke fra meglerutgifter så blir nok ikke mye gevinst, men dere taper jo dokumentavgiften og meglerkostnader ja. Ville vurdert utleie opp mot salg og regne på det, men hvis dere er avhengig av den bundne egenkapitalen i huset for å kjøpe hvert deres så lønner nok salg seg. Koster mye å leie og betale ned på andres boliglån.

Anonymous poster hash: 62b10...6e2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skatteplikten inntrer først ved gevinst. Den beregnes slik:

Deres kjøpspris: 4 000 000

+ kjøpskostnader herunder dokumentavgift: 100 000

= Inngangsverdi: 4 100 000

Oppnådd salgspris (eks): 4 300 000

- Inngangsverdi: -4 100 000

- Påkostninger ?

- Salgsomkostninger (eks): - 100 000

= Gevinst: 100 000

Også må du skatte 27% av gevinsten, altså 27 000kr. Taper dere penger, får du fradrag for dette.

Husk også at dere kan trekke fra verdien av påkostning dere har gjort på boligen, så ta vare på kvitteringer.

Endret av Eliza Doalot
Skrevet

Selger dere for 4,1, må dere skatte 28 % av 4,1 mill - 4,0 mill = 100 000.

MEN, dere kan først trekke fra utgiftene dere hadde i forbindelse med salget, slik som alle gebyrer og utgifter til megler. Så, om gevinsten "bare" er 100 000, så blir det knapt noen gevinst å skatte av.

Skrevet (endret)

Og går dere i minus etter salget er det en fordel at dere ikke har bodd der i 1 år. Nå får dere igjen på skatten ved tap.

Endret av Eriks
Gjest Linneah2013
Skrevet

Hei. Det blir sannsynligvis slutt mellom meg og kjæresten. Vi har nettopp kjøpt hus sammen, og har kun bodd her i to måneder.

Jeg vet at man må skatte dersom man selger med gevinst. Hva vil det si i vårt tilfelle? La oss si at vi får inn bud på 4,1. Er det da gevinst for oss, dersom taksten på boligen er 4,3? Det er jo ett høyere bud, enn hva vi kjøpte den for.

Mener det er sånn at hvis du bor mindre enn et år, må du skatte av overskytende beløp. Ga dere 4 mill og selger for 4.2, må dere skatte av 0,2 mill

Skrevet

Mener det er sånn at hvis du bor mindre enn et år, må du skatte av overskytende beløp. Ga dere 4 mill og selger for 4.2, må dere skatte av 0,2 mill

Det er overskuddet de skal skattlegges av. Utgifter til megler mm kan trekkes fra først. Husk også at kjøper antakelig har betalt dokumentavgift også.

• Liker 1
Skrevet

Sjekk med megleren dere kjøpte av, kan godt hende dere kan bruke bildene som ble tatt før dere kjøpte.

Råd om å leie ut er helt tullete. Da må dere fortsette og forholde dere til hverandre, begge har all sin kapital bundet i boligen, og i tillegg til å håndtere daglig styring av utleie, må dere senere klare å komme til enighet om å selge.

Selg nå, og start med å få tilbud fra megleren dere kjøpte av :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke en av dere bli boende i huset, og den andre leie en billig hybel da?

"Merkelig" at det plutselig blir brudd etter et salg - dette må du vel se komme??????

Blir litt som å plutselig slå opp 2 måneder ut i graviditeten.............

Anonymous poster hash: d2d79...b2e
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...