AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Hvordan er reglene ang ferie når man er ansatt i to ulike stillinger på to ulike arbeidsplasser, men med samme arbeidsgiver? Må man da ta ut ferie på begge stene samtidig? Eller kan man ta fire uker ene plassen og så fortløpende etterpå ta fire uker på neste? Man vil jo da ikke ha helt fritt i det hele tatt, bare 8 uker med mindre jobb.Anonymous poster hash: 94b65...450
Corvo Skrevet 19. mars 2014 #2 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Hvordan er reglene ang ferie når man er ansatt i to ulike stillinger på to ulike arbeidsplasser, men med samme arbeidsgiver? Må man da ta ut ferie på begge stene samtidig? Eller kan man ta fire uker ene plassen og så fortløpende etterpå ta fire uker på neste? Man vil jo da ikke ha helt fritt i det hele tatt, bare 8 uker med mindre jobb.Anonymous poster hash: 94b65...450 Det bestemmer du selv. Men arb.giver kan kreve at det skjer mellom juni og oktober, se under. Hentet fra ferieloven. (1) (Hovedferien) Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp. (2) (Restferien) Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret. HENTET FRA ARB.TILSYNET Arbeidsgiver skal drøfte tidspunkt for ferien med arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte i god tid før ferien skal avvikles. Hvis arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige, har arbeidsgiver siste ord i saken. Arbeidstaker kan likevel kreve å få avvikle tre uker sammenhengende ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni - 30. september. Arbeidstaker kan som hovedregel kreve å få vite når han eller hun skal ta ferie senest to måneder på forhånd. red: Tror ikke det "teller" som ferie hvis du får fri fra en stilling hos en arbeidsgiver hvis du må på jobb hos samme arbeidsgiver i en annen stilling. Det må i så fall være veldig gode grunner til at du ikke kan få fri fra begge jobbene samtidig. Endret 19. mars 2014 av Corvo
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #3 Skrevet 19. mars 2014 Det bestemmer du selv. Men arb.giver kan kreve at det skjer mellom juni og oktober, se under. Hentet fra ferieloven. (1) (Hovedferien) Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp. (2) (Restferien) Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret. HENTET FRA ARB.TILSYNET Arbeidsgiver skal drøfte tidspunkt for ferien med arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte i god tid før ferien skal avvikles. Hvis arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige, har arbeidsgiver siste ord i saken. Arbeidstaker kan likevel kreve å få avvikle tre uker sammenhengende ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni - 30. september. Arbeidstaker kan som hovedregel kreve å få vite når han eller hun skal ta ferie senest to måneder på forhånd. red: Tror ikke det "teller" som ferie hvis du får fri fra en stilling hos en arbeidsgiver hvis du må på jobb hos samme arbeidsgiver i en annen stilling. Det må i så fall være veldig gode grunner til at du ikke kan få fri fra begge jobbene samtidig. Du har jo samme arbeidsgiver så du har bare krav på de 4 ukene. Selv om du har flere stillinger i ett firma så får du ikke dobbel ferietid... Anonymous poster hash: de340...444 2
Corvo Skrevet 19. mars 2014 #4 Skrevet 19. mars 2014 Du har jo samme arbeidsgiver så du har bare krav på de 4 ukene. Selv om du har flere stillinger i ett firma så får du ikke dobbel ferietid... Anonymous poster hash: de340...444 Det kommer an på. Hvis du har 2 jobber i samme firma har du krav på ferie fra begge jobbene. Hvis du tar fri fra jobb 1 så har du ikke automatisk fra fra jobb 2. Det vil si at du har krav på "8 uker ferie" men det er jo ikke egentlig ferie for deg, for du må møte opp på jobb 1 eller 2 hele tiden. Hvis du kun har et ansettelsesforhold (1 jobb, men flere stillinger) så er det jo ikke noe problem, da er ferie ferie.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #5 Skrevet 19. mars 2014 Tror de to første som svarte har misforstått mitt spørsmål. Det er to forskjellige stillinger på to ulike steder, men likevel samme arbeidsgiver (ja, er klar over at det er noe spesielt). Det jeg lurer mest på er om at arbeidsgiver kan kreve at jeg tar ut ferie på begge plassene samtidig? Eller om jeg er forpliktet til å ta på begge stedene samtidig? Lurer også på om jeg selv kan kreve at ferien blir tatt ut på begge stedene samtidig (jeg må jo faktisk det om jeg skal ha ferie i ordets rette forstand. Noe annet blir jo egentlig i realiteten bare å jobbe redusert i noen uker). Da snakker jeg altså om hovedferien som er på 4 uker( evnt 3). Jeg har krav på 5 uker ferie i begge stillingene ( 5 uker på hver plass, ikke totalt 10 uker altså slik som det så,ut som noen trodde at jeg trodde ut fra svarene ;-) ).Anonymous poster hash: 94b65...450
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #6 Skrevet 19. mars 2014 red: Tror ikke det "teller" som ferie hvis du får fri fra en stilling hos en arbeidsgiver hvis du må på jobb hos samme arbeidsgiver i en annen stilling. Det må i så fall være veldig gode grunner til at du ikke kan få fri fra begge jobbene samtidig. Det er akkurat det som er kjernen i saken. På den ene plassen er ferien delt opp i perioder som rullerer fra år til år. Mens det på den andre blir satt opp litt sånn at det går opp med antall personer på jobb osv. Og så er det enkelte perioder det ikke går å ta ferie. Samt at enkelte personer ikke kan ta ferie samtidig. Den ene plassen kan jeg ikke bytte på ferien siden jeg alt er inne i systemet og satt opp på min "ferieturnus", om jeg kan kalle det for det. På det andre stedet vet jeg rett og slett ikke hvordan det blir i år. Men jeg har jo lyst på å ha ferie på begge stedene samtidig, da det kun er det som reelt vil bli ferie. Og lurer jo derfor på om jeg kan kreve å få det sånn, spesielt med tanke på at det er samme arbeidsgiver?Anonymous poster hash: 94b65...450
litle_my Skrevet 19. mars 2014 #7 Skrevet 19. mars 2014 Men jeg har jo lyst på å ha ferie på begge stedene samtidig, da det kun er det som reelt vil bli ferie. Og lurer jo derfor på om jeg kan kreve å få det sånn, spesielt med tanke på at det er samme arbeidsgiver?Anonymous poster hash: 94b65...450 Ja, det mener jeg du kan. Ferie er jo nettopp arbeidsfri, og arbeidsgiver skal påse at arbeidstaker tar ferie.
Corvo Skrevet 20. mars 2014 #8 Skrevet 20. mars 2014 Det er akkurat det som er kjernen i saken. På den ene plassen er ferien delt opp i perioder som rullerer fra år til år. Mens det på den andre blir satt opp litt sånn at det går opp med antall personer på jobb osv. Og så er det enkelte perioder det ikke går å ta ferie. Samt at enkelte personer ikke kan ta ferie samtidig. Den ene plassen kan jeg ikke bytte på ferien siden jeg alt er inne i systemet og satt opp på min "ferieturnus", om jeg kan kalle det for det. På det andre stedet vet jeg rett og slett ikke hvordan det blir i år. Men jeg har jo lyst på å ha ferie på begge stedene samtidig, da det kun er det som reelt vil bli ferie. Og lurer jo derfor på om jeg kan kreve å få det sånn, spesielt med tanke på at det er samme arbeidsgiver?Anonymous poster hash: 94b65...450 Du må prate med sjefen din da, og forklare situasjonen. Det er vel en uskrevet regel om at du skal få ferie når du ønsker det så lenge det ikke er veldig gode grunner til at du ikke kan få akkurat da. Og med tanke på at hvis du ikke får ferie når du ønsker (når du har ferie fra den andre jobben) så får du ikke noen reel ferie i år. Du kan evt. ta en telefon til arbeidstilsynet hvis sjefen din ikke gidder å prøve engang. Vet ikke om de kan hjelpe, men du har krav på ferie.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #9 Skrevet 20. mars 2014 Du får jo ikke 8 uker fri dersom du tar ferie etter hverandre i de to jobbene. For du må jo jobbe i den ene jobben når du har ferie fra den andre.Anonymous poster hash: 01acd...4f6
Lilleba Skrevet 23. mars 2014 #10 Skrevet 23. mars 2014 Når du har samme arbeidsgiver, skal jobbene dine sees under ett. Hvis f.eks. de to stillingene dine overstiger 100 % totalt, så skal du har overtid for det overskytende. Dette står ikke spesifikt i Arbeidsmiljøloven, men det er rettspraksis på dette og da gjelder det som en lov. Det samme vil gjelde ferie. Arbeidsgiver er ansvarlig for at du får ferie. Da kan han ikke bare gi deg ferie i den ene stillingen, men ikke i den andre. Han må gi deg i begge stillinger samtidig, ellers blir det ikke en reell ferie. 1
litle_my Skrevet 23. mars 2014 #11 Skrevet 23. mars 2014 Det er vel en uskrevet regel om at du skal få ferie når du ønsker det så lenge det ikke er veldig gode grunner til at du ikke kan få akkurat da. Nei, det er det ikke. Det er derimot skrevne regler om når en kan få ferie, men det er uansett arbeidsgiver som avgjør dette. Arbeidsgiver kan være grei og prøve å gi ferie når arbeidstaker ønsker dersom det passer for driften, men dette er ikke en "uskreven regel".
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #12 Skrevet 24. mars 2014 Nei, det er det ikke. Det er derimot skrevne regler om når en kan få ferie, men det er uansett arbeidsgiver som avgjør dette. Arbeidsgiver kan være grei og prøve å gi ferie når arbeidstaker ønsker dersom det passer for driften, men dette er ikke en "uskreven regel". Nå spørs det hvordan vi tolker loven, men loven sier at arbeidsgiver har tilpassningsansvar for den ansatte så lenge det ikke går uten over driften eller er vanskelig å gjennomføre. Litt slik arbeidsgiver har ansvar for å tilrettelegge arbeidsplassen ved sykdom, men på generellt grunnlag. Hvis arbeidstaker har god grunn til å ville ha ferie i mai og arb.giver ikke har en grunn til å si nei så bør arbeidstaker få ferie da basert på akkurat dette. (2) I utformingen av den enkeltes arbeidssituasjon skal: a) det legges til rette for at arbeidstaker gis mulighet for faglig og personlig utvikling gjennom sitt arbeid, b) arbeidet organiseres og tilrettelegges under hensyn til den enkelte arbeidstakers arbeidsevne, kyndighet, alder og øvrige forutsetninger, c) det legges vekt på å gi arbeidstaker mulighet til selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar, d) arbeidstaker så langt som mulig gis mulighet til variasjon og for å se sammenheng mellom enkeltoppgaver, e) det gis tilstrekkelig informasjon og opplæring slik at arbeidstaker er i stand til å utføre arbeidet når det skjer endringer som berører vedkommendes arbeidssituasjon. Hvis du kobler C til A, som også innkluderer PERSONLIG utvikling er det en trend i loven om at arbeidsituasjonen skal sørge for at man har det så godt som mulig i fritiden også. Anonymous poster hash: 8c77d...1d1
Gjest Naria Skrevet 24. mars 2014 #13 Skrevet 24. mars 2014 Arbeidsgiver har styringsrett når det gjelder ferie, og kan følgelig bestemme tidspunktet for ferien dersom arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige. De eneste føringene for dette er at arbeidstaker kan kreve 3 uker sammenhengene ferie i hovedferieperioden. Faktaside om ferie. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå