AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Hei. Jeg lurer litt på om noen har greie på om det finnes noe sted man kan finne ut hvor mye overgangsstønad man har krav på hvis man tjener 7000,- kr i måneden? Er det noe sånn skjema/tabell man kan se på noe sted? Har prøvd å finne, men finner ikke.. Anonymous poster hash: acd5b...31e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #2 Skrevet 18. mars 2014 Jeg tjener rundt 11000 i måneden og får ca 7500 i overgangsstønad etter skatt. Om du går inn på NAV.no så overgangsstønad, står dette forklart nederst på siden.Anonymous poster hash: a347c...edd
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #3 Skrevet 19. mars 2014 Jeg tjener rundt 11000 i måneden og får ca 7500 i overgangsstønad etter skatt. Om du går inn på NAV.no så overgangsstønad, står dette forklart nederst på siden.Anonymous poster hash: a347c...edd Merkelig. Jeg får ca 10000 i mnd og har fått beskjed om at jeg har fått ALTFOR MYE i os i forhold til inntekt av NAV.. og du tjener 4000 mer enn meg og får 7500..(?). Anonymous poster hash: 09f6e...0bc
Britt Banditt Skrevet 19. mars 2014 #4 Skrevet 19. mars 2014 Hvis du sier hvor mye du tjener brutto (altså før skatt) i året så kan jeg enkelt si deg hvor mye du kan få i OS. Men det er ikke vanskelig å regne ut selv heller. Fra NAV: "Overgangsstønaden utgjør 2 ganger grunnbeløpet .Ytelsen er skattepliktig. Det utbetales ikke feriepenger av overgangsstønad. Det er Stortinget som fastsetter grunnbeløpet. Grunnbeløpet reguleres vanligvis en gang per år (1. mai) i samsvar med endringene i levekostnadene og det allmenne inntektsnivået. Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 40 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet. Dagpenger, sykepenger, stønad ved barns sykdom, foreldrepenger med mer likestilles med arbeidsinntekt. Det har betydning for overgangsstønaden dersom du mottar andre ytelser til livsopphold fra folketrygden eller tilsvarende ytelser fra utlandet. Overgangsstønad utbetales fra og med måneden etter at du fyller vilkårene for stønad." Du kan altså tjene 42 622,50,- i året og fortsatt få full OS (som er 170 490,-, men det må selvfølgelig skattes av). For hver krone du tjener over 42 622,50,- reduseres OS med 40 øre.
Version 2.0 Skrevet 19. mars 2014 #5 Skrevet 19. mars 2014 Jeg jobber 50% og tjener ca 18.000 i mnd. I tillegg får jeg OS på 7700 (etter skatt). Dette har NAV selv regnet ut og jeg må gi beskjed dersom inntekten min endrer seg med 10% slik at de kan regne ut evt ny sats. Du skriver brev til NAV om hvor du jobber og hva du tjener. Legg ved kopi av arbeidskontrakt. Det finnes ikke skjemaer du kan se på, men NAV regner dette ut selv etter deres systemer. Du vil da få svar på vedtak de fatter for situasjonen din.
Britt Banditt Skrevet 19. mars 2014 #6 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Joda, Version 2.0, det finnes skjema, det er bare ikke så lett tilgjengelig https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+2+til+kap.+15+-+Overgangsst%C3%B8nad+og+s%C3%A6rtillegg+fra+1.+mai+2013.348396.cms Edit: Man kan ikke bare skrive brev til NAV om hvor man jobber og hva man tjener. Det er et eget søknadsskjema man må fylle ut (det ligger på NAV.no, man kan også søke elektronisk). Du må legge ved arbeidskontrakt, lønnsslipper, meklingsattest, erklæring om samlivsbrudd/separasjonspapirer (hvis man noen gang har vært i et forhold med barnefar), samværsavtale. Endret 19. mars 2014 av Britt Banditt
Version 2.0 Skrevet 19. mars 2014 #7 Skrevet 19. mars 2014 Joda, Version 2.0, det finnes skjema, det er bare ikke så lett tilgjengelig https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+2+til+kap.+15+-+Overgangsst%C3%B8nad+og+s%C3%A6rtillegg+fra+1.+mai+2013.348396.cms Edit: Man kan ikke bare skrive brev til NAV om hvor man jobber og hva man tjener. Det er et eget søknadsskjema man må fylle ut (det ligger på NAV.no, man kan også søke elektronisk). Du må legge ved arbeidskontrakt, lønnsslipper, meklingsattest, erklæring om samlivsbrudd/separasjonspapirer (hvis man noen gang har vært i et forhold med barnefar), samværsavtale. Jo, selvsagt, men nå tenkte jeg slik at denne personen allerede mottar OS, men har begynt å få annen inntekt. Dersom vedkommende skal søke om OS, så er det jo selvsagt en god del mer jobb! Tenker tilbake på det med negative tanker. Stress!
Silfen Skrevet 19. mars 2014 #8 Skrevet 19. mars 2014 Jeg jobber 50% og tjener ca 18.000 i mnd. I tillegg får jeg OS på 7700 (etter skatt). Dette har NAV selv regnet ut og jeg må gi beskjed dersom inntekten min endrer seg med 10% slik at de kan regne ut evt ny sats. Du skriver brev til NAV om hvor du jobber og hva du tjener. Legg ved kopi av arbeidskontrakt. Det finnes ikke skjemaer du kan se på, men NAV regner dette ut selv etter deres systemer. Du vil da få svar på vedtak de fatter for situasjonen din. Det høres helt spinnvilt ut.
Version 2.0 Skrevet 19. mars 2014 #9 Skrevet 19. mars 2014 Det høres helt spinnvilt ut. Hvorfor? Etter skatt er de 18.000 ca 14-15.000. Totalt har jeg da ca 21-22.000 i mnd. Synes ikke det er veldig vilt.
Britt Banditt Skrevet 19. mars 2014 #10 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Det høres helt spinnvilt ut. Får ikke det der helt til å stemme jeg heller, gitt. OS er etter hva jeg har forstått biintekt hvis man jobber, så da skal man skatte 36%. Selv om de 18 000,- du snakker om, Version 2.0, er før skatt, så høres det altfor mye ut i OS (med 18 000,- før skatt har du ca 216 000,- i året. Da skal du ha ca 8249,- i OS FØR skatt. Etter skatt blir det da ca 5280,-). Jeg ville sjekket opp med NAV at du faktisk får riktig, med mindre du tjener mindre noen måneder eller noe. Endret 19. mars 2014 av Britt Banditt 1
Version 2.0 Skrevet 19. mars 2014 #11 Skrevet 19. mars 2014 Får ikke det der helt til å stemme jeg heller, gitt. OS er etter hva jeg har forstått biintekt hvis man jobber, så da skal man skatte 36%. Selv om de 18 000,- du snakker om, Version 2.0, er før skatt, så høres det altfor mye ut i OS (med 18 000,- før skatt har du ca 216 000,- i året. Da skal du ha ca 8249,- i OS FØR skatt. Etter skatt blir det da ca 5280,-). Jeg ville sjekket opp med NAV at du faktisk får riktig, med mindre du tjener mindre noen måneder eller noe. Er jo litt merkelig at ikke NAV sier noe som helst om det da, når jeg har sendt de alt av papirer, lønnsslipper, arb.kontrakt der årslønn står nedskrevet osv. De sa at de har regnet ut fra at jeg tjener ca 18.700 hver måned. Jeg tjener jo ikke like mye hver måned, men i snitt tjener jeg ca 18.000. Jeg har iallefall papirer som sier alt dette, så har da mitt på det rene. Og jeg får nøyaktig 8162 kr i OS hver måned, der det skattes etter skattetabell. Må jeg kontrollere selv at de trekker fra riktig del av tabellen? trodde dette gikk automatisk. UUUPS! Men skal sjekke opp i dette. Vil jo ikke få baksmell neste år.
Britt Banditt Skrevet 19. mars 2014 #12 Skrevet 19. mars 2014 Er jo litt merkelig at ikke NAV sier noe som helst om det da, når jeg har sendt de alt av papirer, lønnsslipper, arb.kontrakt der årslønn står nedskrevet osv. De sa at de har regnet ut fra at jeg tjener ca 18.700 hver måned. Jeg tjener jo ikke like mye hver måned, men i snitt tjener jeg ca 18.000. Jeg har iallefall papirer som sier alt dette, så har da mitt på det rene. Og jeg får nøyaktig 8162 kr i OS hver måned, der det skattes etter skattetabell. Må jeg kontrollere selv at de trekker fra riktig del av tabellen? trodde dette gikk automatisk. UUUPS! Men skal sjekke opp i dette. Vil jo ikke få baksmell neste år. Om NAV gir deg 8162 brutto så stemmer det nok (men det hadde jo ikke vært noe nytt at NAV gir folk penger som er feil beregnet, for så å kreve det tilbake, bare derfor jeg sa det), men da ville jeg sjekket opp angående skatten, ja, for er ganske sikker på at du skal skatte 36% av det 1
Version 2.0 Skrevet 19. mars 2014 #13 Skrevet 19. mars 2014 Om NAV gir deg 8162 brutto så stemmer det nok (men det hadde jo ikke vært noe nytt at NAV gir folk penger som er feil beregnet, for så å kreve det tilbake, bare derfor jeg sa det), men da ville jeg sjekket opp angående skatten, ja, for er ganske sikker på at du skal skatte 36% av det Ok. Takk. Og ja, jeg vet at NAV har en tendens til å oppføre seg slik, derfor jeg er veldig opptatt av at alt går riktig for seg. Men dette visste jeg ikke. Bra jeg så denne tråden da
Silfen Skrevet 19. mars 2014 #14 Skrevet 19. mars 2014 Hvorfor? Etter skatt er de 18.000 ca 14-15.000. Totalt har jeg da ca 21-22.000 i mnd. Synes ikke det er veldig vilt. Jo, det er vilt. Med tanke på at de som ikke jobber må leve på nesten halvparten og at staten anser det som nok, så er det veldig merkelig at de kaster så mye penger etter folk som har det de anser som adekvat inntekt fra før. Da trenger man strengt tatt ikke OS.
Version 2.0 Skrevet 19. mars 2014 #15 Skrevet 19. mars 2014 Jo, det er vilt. Med tanke på at de som ikke jobber må leve på nesten halvparten og at staten anser det som nok, så er det veldig merkelig at de kaster så mye penger etter folk som har det de anser som adekvat inntekt fra før. Da trenger man strengt tatt ikke OS. Du mener det er adekvat inntekt med 14-15.000 utbetalt per måned? Med husleie, strøm og barnehage + bil er vi oppe i ca 13.000 i faste og nødvendige utgifter. I tillegg har du ting som mat, husartikler, klær osv, og plutselig kommer veiavgift, nrk-lisens og lignende. Da er ikke 14.000 en adekvat sum.
Silfen Skrevet 19. mars 2014 #16 Skrevet 19. mars 2014 Staten mener det. Iom at de har satt den satsen på OS som de har.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #17 Skrevet 19. mars 2014 Hvorfor? Etter skatt er de 18.000 ca 14-15.000. Totalt har jeg da ca 21-22.000 i mnd. Synes ikke det er veldig vilt. Jeg skjønner ingenting jeg. Jeg har utbetalt (etter skatt altså..) ca 6300kr i mnd og har fått ca 10.000 utbetalt i os. Og jeg var på et møte på NAV fordi jeg skulle spørre om diverse også kom vi tilfeldigvis inn på lønnen min og saksbehandleren ble helt forskrekket over at jeg fikk 10.000kr i os når jeg tjente "så mye penger i måneden", hun mente altså at 6300kr var altfor høy månedsinntekt til å få 10.000kr i os og sa at jeg måtte belage meg på å betale tilbake flere tusen kroner. Og her sier du at du får utbetalt 14000-15000kr i mnd og får over 7000kr i os? I'm confused. Du tjener det dobbelte av meg og får ikke så mye mindre enn meg utbetalt i os? Og jeg har fått mange tusen for mye? Anonymous poster hash: 09f6e...0bc
Version 2.0 Skrevet 20. mars 2014 #18 Skrevet 20. mars 2014 Jeg skjønner ingenting jeg. Jeg har utbetalt (etter skatt altså..) ca 6300kr i mnd og har fått ca 10.000 utbetalt i os. Og jeg var på et møte på NAV fordi jeg skulle spørre om diverse også kom vi tilfeldigvis inn på lønnen min og saksbehandleren ble helt forskrekket over at jeg fikk 10.000kr i os når jeg tjente "så mye penger i måneden", hun mente altså at 6300kr var altfor høy månedsinntekt til å få 10.000kr i os og sa at jeg måtte belage meg på å betale tilbake flere tusen kroner. Og her sier du at du får utbetalt 14000-15000kr i mnd og får over 7000kr i os? I'm confused. Du tjener det dobbelte av meg og får ikke så mye mindre enn meg utbetalt i os? Og jeg har fått mange tusen for mye?Anonymous poster hash: 09f6e...0bc Synes det er sykt at noen synes 6300 er en levelig inntekt når man har barn. Er jeg bortskejmt og drittsekk som mener dette? NEI! Man bruker de godene man har! Det er IKKE riktig at du blir anklaget for å tjene for mye. Rett og slett tøvete og ikke minst helt feil!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #19 Skrevet 20. mars 2014 Synes det er sykt at noen synes 6300 er en levelig inntekt når man har barn. Er jeg bortskejmt og drittsekk som mener dette? NEI! Man bruker de godene man har! Det er IKKE riktig at du blir anklaget for å tjene for mye. Rett og slett tøvete og ikke minst helt feil! Så du mener det må være feil? :/ Jeg venter på regning og oversikt over hvor mye jeg må tilbakebetale, gruer meg.. Anonymous poster hash: 09f6e...0bc
Silfen Skrevet 20. mars 2014 #20 Skrevet 20. mars 2014 Du kan regne det ut selv. Du kan tjene inntil halve grunnbeløpet som i fjor var 85 245 k. Tjener du mer enn rundt 43 000 pr år, så tar de 40 øre pr krone av det du tjener og reduserer OS med dette. Dvs tjener du mer enn rundt 3600 pr måned, så skal OS reduseres med 40 øre pr krone du tjener over dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå