Gå til innhold

Urenslig svigermor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er urimelig eller ikke, derfor spør jeg dere her på kvinneguiden. Hvordan skal man takle en urenslig svigermor?

Kjæresten min har ikke bodd hjemme hos moren sin på mange år, og i den senere tid har det blitt mer og mer skittent der. Søpla blir aldri tømt, maten i kjøleskapet er aldri gått ut på dato, men selve kjøleskapet er så skittent. Det er alltid et tykt belegg av skitt i vasken, og hun har ikke oppvaskmaskin. Dette fører jo til at alt av tallerkener, bestikk og lignende alltid er skittent, og det samme er panner og kasseroller. Badegulvet er flekkete, det ligger skitne truser på gulvet, og det flyter av rusk og rask overalt. Jeg klarer ikke spise maten hun serverer oss, og vil helst ikke bruke kjøkkenet til å lage min egen mat heller. Etter å ha tatt det opp utallige ganger, og vasket kjøkkenet og badet for henne, har hun blitt litt flinkere, og mopper nå en sti slik at det er mulig å komme fra gangen til sofaen uten å bli klissete under sokkene. Men jeg syns fortsatt det er forferdelig utrivelig å være der.

Hver gang vi er her nå spør hun om det er rent nok for meg, og lurer på hvorfor vi aldri spiser hjemme hos henne lenger. Jeg er litt konfliktsky og vil ikke krangle, derfor bare jatter jeg med hver gang og sier at hun har vært flink som har vasket. Jeg har ikke barn for øyeblikket, men planlegger jo å få det en gang, og tenker med gru på dagen da jeg ikke kan sette et barn ned på gulvet fordi det ligger brukte nesesprayer, snytepapir og lignende under alle skap og på gulvet.

Jeg vurderer snart å ikke dra dit mer, rett og slett fordi jeg blir så sliten av å unngå å vise hvor ekkelt jeg syns det er å være der. Hvordan skal jeg løse situasjonen uten å ødelegge forholdet til svigermor, hun har allerede blitt forbannet på meg og sagt hun ville kutte kontakten dersom jeg sa noe mer om hvordan det ser ut hjemme hos henne. Og ikke minst unngå å ødelegge forholdet til min kjære, siden dette selvsagt går utover ham også.

Dette ble litt mye ser, jeg men håper noen tar seg tid til å svare.

Anonymous poster hash: baa1b...72e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bør kanskje legge til at vi ikke kan reise dit på dagstur, da det er for langt, og vi ikke har penger til å ta inn på hotell.

Anonymous poster hash: baa1b...72e
Gjest Elseby13
Skrevet

Det er ingenting du kan gjøre, dessverre. Hun er en voksen dame for har valgt å leve i møkkete omgivelser. Du må bare akseptere det, du får henne nok ikke til å endre seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hun har allerede sagt at hun ikke vil ha det påpekt mer så da er det ikke noe du kan gjøre. Det er hennes hjem. Velger hun å ha det skittent, røyke eller drite på gulvet så er det hennes valg.

Anonymous poster hash: f25be...6c8
Skrevet

Det må da være noe jeg kan gjøre for å gjøre situasjonen litt enklere for meg selv, uten å gjøre henne sint? Hvis ikke vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre, hun vil gjerne ha oss på besøk, men er ikke villig til å la oss vaske, fordi hun mener det er fornærmende mot henne.

Skrevet (endret)

Om det har blitt verre i den senere tid, så kan det jo være noe depresjon? Hvor gammel er hun? Kanskje det kan være begynnende demens?

Edit: før min morfar fikk diagnosen alzheimers, begynte det med at han ble mer og mer urenslig. Han virket veldig klar i hodet, så ingen mistenkte noe på en lang stund. Men denne urensligheten kom altså av alzheimersen.

Endret av Hattifnatten
  • Liker 1
Skrevet

Bra at du får henne til å ordne bittelitt ihvertfall.

Sliter svigermor med noe annet som gjør at hun ikke klarer å fokusere på å ha det sånn nogenlunde på stell? Å leve i skitt og rot et vanlig tegn på at ting ikke er helt bra ellers.

Gjest lillelarve
Skrevet

Uff... Høres utrivelig ut, men så er hun et voksent menneske som kan bestemme selv hva hun vil gjøre. Men det høres ikke ut som et trivelig hjem. Det vokser bakterier i skitne omgivelser, og det er jo heller ikke bra...

Jeg vet ikke om jeg hadde klart å la mine fremtidige barn være i et så skittent hus. Barn tar i alt, finner de merkeligste ting, slikker og putter ting i munnen. Uff nei, jeg hadde heller bedt henne på besøk i stedet for å sende barna dit og risikere at de blir syke eller noe...

AnonymBruker
Skrevet

Legg det over på samboeren din. Det er hans mor. Si til han at du ikke reiser dit før hun tar seg sammen.

Anonymous poster hash: f25be...6c8
Skrevet (endret)

Samboeren har allerede et litt anstrengt forhold til moren fordi han har et godt forhold til faren, etter en tøff skilsmisse, sist gang de kranglet truet hun med å bryte kontakten med ham også. Etter dette har vi voktet oss vel for å ta opp vonde tema.

Hun jobber veldig mye, dog fordi hun har lyst. Og hun er under 60.

Jeg har også inntrykk av at det er slik hun vil ha det, hver gang jeg vasker noe før jeg bruker det påpeker hun at det ikke er sunt å være for opptatt av renslighet, og at vi har godt av litt bakterier. For min del gir ikke dette mening i det hele tatt, da hun jobber innen helsesektoren og er godt utdannet.

Endret av kameli
Skrevet

Jeg tenker også at det må ligge noe bak all denne skitten. Sier samboeren dine noe om hvorvidt det alltid har vært slik? Jeg vet ikke hvor mye det er naturlig at dere graver i hennes privatliv for å finne ut hvor problemet ev. kan ligge, men det er kanskje en start. Ønsker du oppriktig å hjelpe henne krever det en god dialog og oppfølging fra din side.

Jeg skjønner godt at du tenker med gru på å reise dit med framtidige barn ... men det er jo også en mulighet å ikke gjøre det, dersom det ikke blir bedre mtp skitt og rot.

Vanskelig situasjon ...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor er likedan, men i tillegg røyker hun inne. Hun er varig ufør.

Vi bor i dagsturavstand fra henne, men jeg har ikke vært der på noen år. Mannen har vært der med barna et par ganger, men ikke nå lenger (da kun korte turer, barna har aldri spist eller overnatta der).

Derimot inviterer vi henne på middag hos oss en del, så vi har et fint forhold likevel.

Vi har ikke tatt noe oppgjør med henne, men hun har vel bare forstått at vi ikke vil til henne.

Vi har det slett ikke plettfritt selv, men hun ser jo at det er forskjell på sitt og vårt hjem.

Jeg har forresten aldri sagt et skjevt ord til henne, det får isåfall være mannens oppgave.

Anonymous poster hash: e2502...515

Skrevet

Gi henne vaskehjelp i burdagsgave

• Liker 1
Skrevet

Er det gjennomførbart (når dere får barn) at dere inviterer henne til dere istedet? Fordi det er så "tungvindt å reise med barn" osv? Høres ikke ut som et kjekt hus å være på besøk i. Spesielt ikke for små barn...

Skrevet

Det låter nästan som det såg ut hos min bestemor i många år. Jag har dock för mig att det var diskat och matrester var undanplockade.

Det var till och med damm på dammsugaren.

Hon hade ett rum med en gång fram till fönstret mellan kartonger och pappåsar med tidningar och annat "bra å ha". Hon hade en hög med kläder på badrummet under vilken vi hittade två-tre år gamla tidningar när vi rensade lägenheten efter hennes död.

Hon var en "hoarder", en samlare. Tidningar, recept/oppskrifter, gummiband, kryddor, trasiga strumpbyxor, plastpåsar och urdiskade mjölkkartonger, allt sparades på.

Det är svårt med hjälp, ofta ser de själva inte hur det ser ut. Att börja städa är en omöjligt stor uppgift, att kasta ting är rent av plågsamt mentalt. De älskar sina saker, och plågas av städaktiviteter.

Min bestmor hade sparat prov hennes elever hade skrivit på 60-talet...

jag har tyvärr inga bra tips att ge er, drar ni er undan helt har hon ingen orsak till att hålla rent alls. Jag är övertygad om att hon tycker hon har städat jättemycket inför era besök. Försök att besöka henne, bit ihop, och när ni väl får barn är det en annan fråga; då handlar det om barnets säkerhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...