Gå til innhold

Oksygenopptak

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var innlagt på sykehus for en stund siden. Fikk dings på fingeren som målte oksygengreier... De kom stadig vekk inn til meg og vekket meg om natta fordi nivået var for lavt. Dvs 96%. Og den dumme greia pep pga det, så fikk oksygen i nesa.

Men det jeg lurer på er da, hvorfor reagerte de på det? Er virkelig 96% så ille? Jeg pustet ikke noe annerledes enn jeg gjør til vanlig, dvs at jeg har 96% til vanlig og, og jeg har da ingen oksygendings her hjemme som jeg bruker..

Var de bare hysteriske?

Anonymous poster hash: 7e139...88a

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo litt ann på hvorfor du var innlagt på sykehuset.

96% er ikke lavt og gis normalt ikke O2 før det er lavere, men igjen det kommer ann på sykdomshistorie og grunn til at du var på sykehuset.

Anonymous poster hash: 6e637...22a
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig hos friske mennesker å ha 98/99 %, så 96% er faktisk lavt.

Helt vanlig rutine med O2-tilførsel ved lavere enn 97% avhengig av sykdomstilstand

Anonymous poster hash: 82f48...8a2
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig rutine med O2-tilførsel ved lavere enn 97% avhengig av sykdomstilstand

Vi gir ikke O2 før SpO2 ligger under 95%, så sant det ikke er andre indikasjoner på at pasienten trenger O2 da, som pneumoni, astma ol.

Når pasienten føler seg fin med 96%, så gir vi ikke O2.

KOLS pasienter og andre med alvorlig lungesykdom kan venne seg til en lav O2 metning og reagerer ikke før de er under 85-90%, men det er blir jo annerledes.

Anonymous poster hash: 6e637...22a

Skrevet

I beg to differ. Vi anser alt over 94% for å være normalt og gir generelt sett ikke oxygen når metningen er over det med mindre det er andre faktorer som tilsier at det trengs likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Dette var på Aker sykehus :)

Skrevet

Det som måles er oksygenmetningen i blodet ditt. Hvor langt under 100% en pasient skal før h*n får oksygentilførsel avhenger av hva som er gjort. Ligger du og sover av deg narkoserus etter en operasjon skal det ikke så mye til før du får oksygentilførsel.

AnonymBruker
Skrevet

Dvs at det ikke er farlig at jeg har 96% her hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...