simsalabim Skrevet 2. juni 2004 #1 Del Skrevet 2. juni 2004 Har noen oppskrift på god rabarbragrøt til meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. juni 2004 #2 Del Skrevet 2. juni 2004 Rabarbragrøt 0,75 kg rabarbra 3 dl vann 2 dl sukker 1 stk vaniljestang 1 ss potetmel ½ dl kaldt vann Skrell rabarbrastilkene og skjær av det grove. Del stilkene i biter. Kok opp vann, ca halvparten av sukkeret, vaniljestang eller kanel. Tilsett rabarbrabitene og la koke under lokk i 8-10 min. Smak evt til med mer sukker. Jevn med potetmel rørt ut i litt kaldt vann. Kok opp og server med melk eller fløte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
simsalabim Skrevet 2. juni 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 2. juni 2004 Tusen takk Da skal jeg lage det i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 29. mai 2006 #4 Del Skrevet 29. mai 2006 Rabarbragrøt 0,75 kg rabarbra 3 dl vann 2 dl sukker 1 stk vaniljestang 1 ss potetmel ½ dl kaldt vann Skrell rabarbrastilkene og skjær av det grove. Del stilkene i biter. Kok opp vann, ca halvparten av sukkeret, vaniljestang eller kanel. Tilsett rabarbrabitene og la koke under lokk i 8-10 min. Smak evt til med mer sukker. Jevn med potetmel rørt ut i litt kaldt vann. Kok opp og server med melk eller fløte. ← Altså, ikke for å klage, men jeg prøvde denne oppskriften i sted, og det ble suppe. Selv med masse jevning. Nå har den småkokt i 20 min over tiden (uten lokk) og det er fortsatt suppe. Bare til informasjon... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 29. mai 2006 #5 Del Skrevet 29. mai 2006 Hmm, kanskje jeg har skrevet inn noe feil? Prøvde å sjekke oppskriften, men finner den ikke igjen. :klø: Litt mer potetmel vil vel uansett hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 29. mai 2006 #6 Del Skrevet 29. mai 2006 Ja, pøser på med det nå. I store porsjoner. Det koker enda, men jeg har konkludert med at det bare får koke inntil det blir grøt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 29. mai 2006 #7 Del Skrevet 29. mai 2006 Men hvis grøt med potetmel koker, blir det vel seigt og ikke noe godt? Maizenna kan koke, men ikke potetmel, det skal bare såvidt kokes opp til det bobler. Forøvrig pleier jeg bare å koke opp grøten og koke den ferdig, blande i en god dæsj maizenna i et halvt glass vann og spe i grøten til den har passe konsistens. Og, blir jo tykkere når det står og blir kald, min blir nærmest rabarbragele etter å ha stått i kjøleskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 29. mai 2006 #8 Del Skrevet 29. mai 2006 Min kokte i en time. Da ga jeg opp. Nå har den kjølnet litt, men den er fortsatt suppe. Snodig... Men god var den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 29. mai 2006 #9 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg lager rabarbragrøt omtrent som Arkana, men av og til med kanelstang istedetfor vanliljestang. Ellers kan lun rabarbrasuppe med en kule vaniljeis i være en flott dessert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #10 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg blander alltid potetmel rørt inn i littegrann kaldt vann ETTER at suppen/grøten har kokt. Hvis jeg lar det koke med potetmel i, blir det bare en tynn saft. Istedet for kanel eller vaniljestang bruker jeg noen hakkete peppermynteblader. De gir en frisk smak til rabarbraen, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 29. mai 2006 #11 Del Skrevet 29. mai 2006 Vel, jeg hadde i potetmelet til slutt. Men det hjalp fint lite, derav all kokingen (etter det igjen). Hadde kanel oppi. Nå har suppen stått i kjøleskap en stund, og begynner å likne grøt. Nesten i hvert fall. Men den ER veldig god! Neste gang lager jeg den med en halv dl vann eller noe sånt - tror det blir bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #12 Del Skrevet 29. mai 2006 Vel, jeg hadde i potetmelet til slutt. Men det hjalp fint lite, derav all kokingen (etter det igjen). ← Kanskje du ventet for lenge, slik at den ble for kald. Potetmelet skal oppi med en gang du har trukket kasserollen av platen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 29. mai 2006 #13 Del Skrevet 29. mai 2006 Mange gode forslag her, men nei da, den var veldig varm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #14 Del Skrevet 30. mai 2006 Når du har hatt i potetmelet skal grøten bare koke opp, og den stivner når den blir kald. Tykner bare litt i gryta, til den oppskriften der ville jeg brukt 3 ss potetmel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #15 Del Skrevet 30. mai 2006 har som regel oppi noen jordbær også, trenger ikke så mye sukker da, og så blir fargen finere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 31. mai 2006 #16 Del Skrevet 31. mai 2006 Hvis du koker lenge etter at potetmelet har vært oppi, blir dn bare tynn igjen. Bedre og heller prøve å ha i litt mer potetmel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 31. mai 2006 #17 Del Skrevet 31. mai 2006 Hmm, kanskje jeg har skrevet inn noe feil? Prøvde å sjekke oppskriften, men finner den ikke igjen. :klø: Litt mer potetmel vil vel uansett hjelpe. ← I min oppskrift er det litt mindre vann, og litt mere potetmel... Uansett må den bli kald, før man ser resultatet av "tykkelsen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå