Gå til innhold

Pus drikker veldig mye vann..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var hos veterinæren i går, og han har fått bekreftet en ganske kraftig tannkjøttbetennelse. Han skal legges i narkose i morgen, så de kan få sett skikkelig på det, renset og kanksje trekke noen tenner.

Men - han drikker fantastisk mye vann.. Det er snakk om to små slike metallskåler til dagen, og nå sitter han og drikker av et vannglass på bordet. Det har han gjort ganske kontinuerlig i et par minutter. Han tisser også mye.

Sånn ellers er han frisk og rask, har god matlyst, leker og jakter.

Men jeg har aldri opplevd en katt som drikker så mye vann. Prøvde å google litt, og da kom det opp diabetes ol. Skal snakke med veterinæren igjen i morgen ang. dette. Han er en god og kraftig hannkatt på 6 kg, litt overvektig, men ikke noe veterinæren mente var så ille, og ville bli bedre i sommer da han nok var mer ute.

Er det noen som vet om dette er et unormalt vanninntak, eller om han bare er en tørst katt?

:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han holdt på med det lenge?

Spørr dyrlegen når du er der.

Er bedre å få en pro til å se på det :)

• Liker 1
Skrevet

Så store mengder vann per dag samtidig som han tisser mye, kan indikere nyreproblemer. Jeg ville bedt dem sjekke det mens han allerede er inne til tannbehandling.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Synes du absolutt bør snakke med vet'en om dette når du er der.

Overvektig katt som drikker og tisser mye bør nok testes for diabetes vil jeg mene.

Da vil du få vite, og det er så mye lettere å vite enn å spekulere og engste seg grønn.

Han har kanskje noen år på baken også?

AnonymBruker
Skrevet

tenker nyreproblemer eller diabetes med en gang :(

Anonymous poster hash: 39f1e...691
Skrevet

Det kan være så mangt. Som Lille-pus sier kan det indikere diabetes. Nedsatt nyrefunksjon er en annen mulighet. Gamlepusen min begynte sånn og fikk påvist stoffskifteproblemer. Men jeg synes nok 6 år er en litt ung alder til å få slike plager. Har han en alvorlig tannkjøttbetennelse og sliter med litt feber, kan det jo være at han forsøker å regulere kroppstemperaturen med å drikke mye og. En annen mulighet er at han ikke klarer å tygge maten skikkelig (hvis han får tørrfor da) og at han derfor drikker mye for å få det til å løse seg opp. Men jeg ville absolutt tatt det på alvor om jeg var deg. Bra han skal til "doktorn" i morgen da. Ta det opp før han legges i narkose, da flere av de nevnte tilstandene kan påvirke anestesien!

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Tenker også nyreproblemer...Du bør be om å levere en urinprøve fra katten. Veldig enkel prosedyre, du tømmer og vasker kassa og lar katten tisse på bittelitt "krystallsand" som du får hos dyrlegen. Samle urinen i ca lik beholder som til mennesker, og dyrlegen får da en pekepinn på nyrefunksjon. Kan være greit å vite før katten skal i narkose o.l. Men mye drikking kan også være helt normalt, kanskje den får mye tørrfor f.eks

Anonymous poster hash: ff45a...6c8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han? Det kan være nyrene eller diabetes. Vår 15 år gamle hannkatt har de senere årene begynt å drikke mer vann enn vanlig, og da veterinæren undersøkte han kunne hun kjenne at nyrene var lett forstørret. Vi gir han tørrfor som er mer skånsomt for nyrene nå og vet. tror at han har mange år igjen siden han er i så god form.

Anonymous poster hash: 9481d...ee8
AnonymBruker
Skrevet

Vær glad det ikke er øl.

Anonymous poster hash: 1ad26...a57

Skrevet

Tenkte diabetes med en gang her. Isåfall finnes det diabetesmat for katter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...