Gå til innhold

Inne blomst som tåler sterk varme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt, og vil nok aldri få grønne fingre...

Har varmepumpe (gulvmodell) rett ved et bord jeg gjerne skulle hatt en fin blomst på.

Men takket være vind og varme fra pumpen kreperer nesten blomstene med en gang...

har prøvd med hortensia; tørket ut etter to dager og hang og slang med alt..

orkide; holdt kanskje en uke? Greit nok, de dreper jeg tydeligvis uansett hvor de står..

Er ved et vindu som er mot nord...

Ønsker helst ikke en grønn plante, men en dekorativ blomst med farge som tåler varmepumpens herjinger. :)

Noen som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har gode tips?

AnonymBruker
Skrevet

Blomster lever jo ikke evig uansett, så en grønn plante er vel det beste? Jeg vet det ikke er det du ønsker deg, men en kaktus kan jo være vanskelig å ta livet av, eller en sukkulent?

Anonymous poster hash: 4fb62...a48
Skrevet (endret)

Om den står for nært " blåsten" fra varmepumpa, så kommer nok bladene til å bli uttørket.

Vil tro at en euphorbia trigona ( såkalt cowboykaktus) , pachypodium ( madagaskarpalme) , Agave, pengetre ( Crassula ovata eller en yukkapalme, er de som er best egnet til å trives)

Edit: så at du ville ha blomstrende plante, - det eneste jeg tror har en liten sjanse til å holde ut i et såpass unaturlig klima er nok en god gammeldags ildtopp.

Endret av absinthia
Skrevet

Hmmm... har prøvd med grønn plante før... men syntes ikke det ser pent ut på det bordet... :(

Får vel bare prøve og feile, og se hva jeg finner ut av :P

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at orkideene dør, og at de ikke bare mister blomstrene? Mange tror at orkideene dør når blomstrene faller av, men de lever videre og får nye blomster etterhvert.

En slags sukkulent vil kanskje tåle varme, de klarer seg i alle fall med lite vann. Ikke helt det du var ute etter, kanskje.

Anonymous poster hash: 03300...153
  • Liker 1
Skrevet

Har prøvd å kutte de ned etter avblomstring, men likevel visner de helt henn..

har gjort et forsøk med ny orkide i stuen nå, se om jeg klarer å ha den en stund, sammen med to hortensia.

Blomsten i vinden får jeg vente med til sommeren kommer og pumpen roer seg :P

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kjøpe en falsk blomst. Man får mange som ser utrolig ekte ut vist man bare leter litt.

Mamma har noen orkideer som jeg og mange andre var helt sikre på at var ekte.

Har også en del andre som jeg ikke husker hva heter, som ser veldig ekte ut.

Anonymous poster hash: b9ce6...53d

• Liker 2
Skrevet

Har tenkt tanken, men blir ikke det samme som en ekte blomst føler jeg...

Får kjøpe roser og andre snittblomster enn så lenge, de vet jeg ikke skal vare så lenge. Hehe

Skrevet

Dropp hortensia hvertfall. De skal være jevnt fuktig, noe som er umulig når du har varmepumpe.

Sprayer du bladene til orkideen med vann av og til, og gjennomskyller røttene ca 1 gang i uken (når de begynner å bli grå), så bør de tåle det. Ellers ville jeg satset på påskekaktus (evt annen kaktus), sukkulent eller ildtopp. En ildtopp klarer du ikke drepe uansett hva du gjør, men guri så stygg den er.

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt tanken, men blir ikke det samme som en ekte blomst føler jeg...

Får kjøpe roser og andre snittblomster enn så lenge, de vet jeg ikke skal vare så lenge. Hehe

Kjøp deg en fin orkide og når den avblomstrer så finner du en sånn orkideblomst du bare kan stikke oppi. Blomsterbutikker og litt dyrere interiørforretninger selger utrolig naturtro okrideblomster. Med andre ord så går du ikke på IKEA, Europris eller Nille.

Deretter kan du velge om du vil sette vekk den blomsten på et litt mindre synlig sted og kjøpe ny som du setter i stua, og når den avblomstrer så kan du da hente den du kjøpte først (som forhåpentligvis har begynt å blomstre igjen), og så setter du den falske okideblomsten i den som nå har avblomstret og setter den bort. Det gjør jeg :)

Har et par sånne falske kvaster liggende og så stikker jeg de i orkideen som har avblomstret og setter på kontoret. Etterhvert som de blomstrer setter jeg de inn på stua igjen og de som er på stua som har avblomstret får en blomsterkvast i seg og så tar jeg de inn på kontoret. Så her sirkuleres det.Tar minimalt med tid gjør det også. Men noen ganger er de bare dau så da går de i søpla. Har IKKE grønne fingre.

Anonymous poster hash: 5c133...295

Skrevet

Sukkulenter, aloe vera feks tåler varme og trenger ikke veldig mye vann. Evt en fredslilje, for de sier ALLTID i fra når de trenger vann. *henge med bladene* Vanner blomsten, en halvtime seinere *blader rett opp* Win.

Se etter blomster eller grønnplanter som er native til tropiske eller ørkenområder. De tåler mye varme.

Skrevet

Mulig jeg tar sjansen med orkide igjen og prøver.. ser jo så tomt og trist ut uten blomster :)

Ildtopp ee ikke helt min smak akkurat nei, men kunne nesten vært gøy å prøve..bare for å se om jeg klarer å unngå å drepe den.. hehe

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg tar sjansen med orkide igjen og prøver.. ser jo så tomt og trist ut uten blomster :)

Ildtopp ee ikke helt min smak akkurat nei, men kunne nesten vært gøy å prøve..bare for å se om jeg klarer å unngå å drepe den.. hehe

Det er bare å droppe tanken på en orkide. Orkideer kan trives i varme, ja, men de trenger fuktig luft. I tørr luft dør de raskt.

Du har egentlig bare to muligheter til tør luft i bevegelse:

-finn en ørkenplante. Sukkulenter, aloe vera, kaktus, stråplanter, palmer e.l - det er plenty med muligheter, og mange av dem er mye finere enn en simpel orkide.

-kjøp en plastplante

Om du likevel velger å sette en plante som blomstrer på bordet vil du måtte planlegge å øke fuktigheten rundt den og holde nøye øye med hvor våt jorden er. Å vanne daglig vil antagelig være eneste løsning, kombinert med å jenvnlig dusje planten med vann.

Anonymous poster hash: 07329...85b

Skrevet

Novemberkaktus/påskekaktus får fine blomster og kan stå varmt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...