Gå til innhold

Norsk lege drept!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje det er på tide, kanskje ikke.

Det er uansett forferdelig trist å tenke på familien som er igjen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Taliban har utlovet en dusør på 3000 dollar for hver amerikaner som blir drept. 2000 dollar for hver vestlig som blir drept. Dette gjelder også sivile. Forkastelige holdninger. Synes styresmaktene i Afghanistan bør gripe inn. Enig i at også Bush må være med på denne opprydningen, men synes ikke vi skal legge skylden på Bush for disse drapene. Her er det først og fremst taliban og deres holdninger og handlinger vi bør bebreide.

Ser ingen grunn til at nordmenn ikke skal delta i en fredsbevarende styrke og med sanitær hjelp til sivile. Beundrer virkelig helsepersonell som jobber for leger uten grenser. Hvis de selv er villige til å ta denne risikoen synes jeg vi skal støtte dem for den fantastiske jobben de utfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Da sier jeg som en av medsoldatene til han som nylig ble drept i tjeneste i Kabul:

Gir vi oss nå så har de vunnet - det må ikke skje.

Tror faktisk det er en klok tanke - selvom det selvfølgelig er fryktelig når mennesker blir drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier jeg som en av medsoldatene til han som nylig ble drept i tjeneste i Kabul:

Gir vi oss nå så har de vunnet - det må ikke skje.

Tror faktisk det er en klok tanke - selvom det selvfølgelig er fryktelig når mennesker blir drept.

Så lenge forsvaret har blitt flinkere til å ta vare på de etterlatte, så. Det var de nemlig ikke før. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

5 av legene fra leger uten grenser ble drept . en av de var norske. En soldat ble drept i Irak for 2 uker siden- hvor lenge skal vi vente da, før vi viser USA at de må ta mere ansvar og trekke de ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Jeg er uenig i krigen i Irak, fordi det ikke var støtte fra FN eller NATO. Krigen i Afghanistan er jeg enig i. Det var Taliban som angrep USA, og vi som er med i en NATO-allianse må stå sammen når et NATO-land blir angrepet. Hvordan hadde du likt det hvis NATO regelrett dreit i Norge hvis vi ble angrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men vi har jo ikke snudd ryggen til . Vi har da vært der nede en stund nå ( jeg vet ikke hvor lenge akkurat)

Jeg synes det er trist når vi i løpet av to uker har mistet 2 nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taliban har utlovet en dusør på 3000 dollar for hver amerikaner som blir drept. 2000 dollar for hver vestlig som blir drept. Dette gjelder også sivile. Forkastelige holdninger. Synes styresmaktene i Afghanistan bør gripe inn. Enig i at også Bush må være med på denne opprydningen, men synes ikke vi skal legge skylden på Bush for disse drapene. Her er det først og fremst taliban og deres holdninger og handlinger vi bør bebreide.

Ser ingen grunn til at nordmenn ikke skal delta i en fredsbevarende styrke og med sanitær hjelp til sivile. Beundrer virkelig helsepersonell som jobber for leger uten grenser. Hvis de selv er villige til å ta denne risikoen synes jeg vi skal støtte dem for den fantastiske jobben de utfører.

Kjempeflott innlegg :klappe: . Når jeg første gang hørte om dette på nyhetene, tenkte jeg at disse menneskene er fullstendig gale. De fortjener ingen hjelp fra oss, ikke rart det blir krig i verden osv.... Men innlegget ditt fikk meg til å innse at min holdninger var ganske innsnevret og kutter vi på hjelpen, fører dette bare til at lokal befolkningen må lide for en ekstrem gruppes handlinger. Og at Taliban vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

For å si det sånn. Flere mennesker ble drept av Taliban i Afganistan før okkupasjonen enn etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infidel

Why am I not suprised?.. Men hvorfor kan jeg ikke si her for da blir jeg vel "tiltalt" etter §135a.

Nuvel. Om vi skal trekke oss ut eller ikke gir jeg egentlig blaffen i..om hjelpearbeidere frivillig vil dra ned dit, så får det være opp til dem. Prisverdig selvsagt, men meget dumdristig etter min mening. Hva jeg syns er verre er at bistandsminister Hilde Frafjord Johnson pøser på med millioner av våre skattepenger hvert år til Karzai sin regjering. Som på sin side takker for hjelpen ved å: (guess...)

Karzai bjuder in talibaner i regeringen

Regeringen i Afghanistan för hemliga samtal med talibanledare för att släppa in dem i regeringen, två och ett halvt år efter att de störtats i den USA-ledda invasionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis kom samboeren seg trygt hjem fra Afghanistan i mars. Det var 4 måneder med redsel og uvisshet.... Godt han er hos meg nå, men hvem vet når han må ut igjen.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger uten grenser trekker seg ut av Afghanistan nå etter det som er skjedd med de fem legene som ble drept.

Dette er egentlig også tragisk, fordi det vil ramme så utrolig mange flere. Det er ett sterkt behov for legehjelp i landet pga både sult og sykdom, så det at leger uten grenser trekker seg ut vil ramme mange afghanere som antagelig kommer til å dø pga legemangel!

Hele saken er BARE trist!! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anneline

Jeg synes det er skandaløst at gjenoppbyggingen av Afghanistan ser ut til å ha opphørt nesten helt. Vi har rett og slett bombet landet sønder og sammen og nå overlater vi nærmest sivilbefolkningen til sin egen skjebne.

Det var slett ikke dette som var lovnadene og planene før bombingen av Afghanistan satte i gang. Da var det liksom ikke måte på hvor bra det skulle bli om bare vi fikk bombe litt for å ta Bin Laden.

Kvinner og barn har det verre enn noensinne, og de som har kjempet for f.eks kvinners rettigheter opplever å bli sviktet av vesten når de trenger støtte (jfr den eneste kvinnen i regjeringen). Jeg kan ikke skjønne hvorfor i helvete vi skulle dit og bombe i det hele tatt slik som det er blitt nå i dag. Her må vi bare ta ansvar og gå inn med mye mer penger og ressurser enn vi gjør nå. Det nytter liksom ikke å sende noen flylaster med mat og to-tre leger, slik situasjonen er i dag. Norge og resten av landene som var med på dette har virkelig noe å skamme seg over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...