AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Jeg har fri firmabil (inkludert bensin/parkering på bensinkort tilhørende jobb) som en del av min godtgjørelse/lønn. Jeg skatter naturlig nok en hel del for dette. Nå har jeg klart å bulke bilen i parkeringshuset, på ve hjem fra jobb. Skaden var selvsagt min skyld, og arbeidsgiver vil trekke 6000 kr av min lønn for dette. Kan de gjøre dette? Mener å ha lest noe om forskjell på "hendelig uhell" og grov uaktsomhet, og mener denne bulkingen går inn under forstnevnte. Noen som kan oppklare saken juridisk? Anonymous poster hash: 32b35...69e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #2 Skrevet 18. mars 2014 Mener jeg har hørt et sted at dersom du brukte bilen i jobbsammenheng skal dette dekkes av jobben, men er det privat kjøring så må du dekke det selv (egenandelen). prøver å finne en link men det er så mye rart på google sine sider. Anonymous poster hash: d5779...996
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #3 Skrevet 18. mars 2014 Jeg har fri firmabil (inkludert bensin/parkering på bensinkort tilhørende jobb) som en del av min godtgjørelse/lønn. Jeg skatter naturlig nok en hel del for dette. Nå har jeg klart å bulke bilen i parkeringshuset, på ve hjem fra jobb. Skaden var selvsagt min skyld, og arbeidsgiver vil trekke 6000 kr av min lønn for dette. Kan de gjøre dette? Mener å ha lest noe om forskjell på "hendelig uhell" og grov uaktsomhet, og mener denne bulkingen går inn under forstnevnte. Noen som kan oppklare saken juridisk? Anonymous poster hash: 32b35...69e Sjekk avtalen som du har med arbeidsgiver. Dersom det står der at du må dekke eventuelle skader på bilen, er det selvsagt du som må betale. Dersom det ikke står noe i avtalen om skader, er regelen den at skaden må være gjort med vilje eller grovt uaktsomt. Det betyr at mindre feil og tabber i utgangspunktet ikke kan kreves dekket. Men ansatte som skader noe bevisst eller opptrer svært skjødesløst kan få krav mot seg. Normen her er hva man med rimelighet kan forvente oss av en normal arbeidstaker med den samme erfaring, opplæring, og ansvar. Anonymous poster hash: 03739...0bc 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #4 Skrevet 18. mars 2014 TS her igjen. Prøvde selvsagt google først, men mye rare svar rundt omkring, ja. I avtalen står: Dersom skaden skyldes brudd på vegtrafikklovens bestemmelser eller annen uaktsomhet, kan bedriften gjøre refusjonskrav gjeldende overfor ansvarlig sjåfør. Det er jo litt forskjell på uaktsomhet og hendelig uhell, er det ikke? Anonymous poster hash: 32b35...69e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #5 Skrevet 18. mars 2014 Dette er en helt vanlig egenandel, som du også ville hatt på en privat bil, så jeg ser ikke helt problemet? Tipper også din fordel av firmabil veier opp for denne en gangs utgiften i løpet av ikke veldig lang tid. (For å få mindre egenandel må man betale mer i premie, og da er det ikke sikkert arbeidsgiver kunne gitt deg en like gunstig bilavtale. Dette burde du sjekket da du inngikk avtalen.) Dette er også en skade du lagde i forbindelse med privat kjøring på vei hjem (de fleste arbeidstakere må dekke tid/kostnad for dette selv) og derfor blir det litt annerledes enn skade som ble lagd mens du bruker bilen i arbeidstiden, i arbeidsgivers tjeneste. Anonymous poster hash: c4c85...9f2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #6 Skrevet 18. mars 2014 TS her igjen. Prøvde selvsagt google først, men mye rare svar rundt omkring, ja. I avtalen står: Dersom skaden skyldes brudd på vegtrafikklovens bestemmelser eller annen uaktsomhet, kan bedriften gjøre refusjonskrav gjeldende overfor ansvarlig sjåfør. Det er jo litt forskjell på uaktsomhet og hendelig uhell, er det ikke? Anonymous poster hash: 32b35...69e Rent juridisk er det eier av bilen som står ansvarlig så lenge du ikke har vært uansvarlig eller brutt regler osv. Og vi er nok alle enige om at en liten bulk(evt stor bulk) kan skje med et uhell. Anonymous poster hash: 22bf4...006
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå