Gå til innhold

Hva feiler det gutten min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han er 4 år og har siden han var 2 år hatt ganske mye "rar" mage. Noen ganger er avføringen løs, andre ganger kommer det ut som små kuler. Ofte må han løpe på do for å rekke det.

I tillegg har han en stor og oppblåst mage. Dette har han hatt siden han var baby. Av og til klager han på magevondt. For ca tre uker siden hadde han så vondt at han gråt! :(

Vi har de siste to ukene prøvd å kutte ut hvete for å se om det kan være det som plager han. Magen har ikke vært oppblåst på over en uke, men avføringen er uforandret.

Han har legetime neste uke, men i mellomtiden blir jeg litt sprø av Google og mitt eget hode...

Har vurdert laktoseintoleranse, men får ikke symptomene til å stemme.

Noen tanker?

Anonymous poster hash: cdc44...92f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har glutenallergi, og fant det ut da jeg var 18. For min del så ga den oppblåste magen seg kjapt, men tarmene trengte mer tid, så hadde ganske rar avføring i en mnd før den ble bedre. Fikk beskjed av lege at det var helt normalt.

Dersom han reagerer på hvete, så kan laktose også gi utslag på avføring, ettersom at tarmene er "tynnslitte" og støter fra seg det vi mennesker egentlig ikke tåler. Dette skal også forbedre seg etterhvert.

Godt å høre at du skal til legen med han, da det kun er der du får et mer konkret svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har glutenallergi, og fant det ut da jeg var 18. For min del så ga den oppblåste magen seg kjapt, men tarmene trengte mer tid, så hadde ganske rar avføring i en mnd før den ble bedre. Fikk beskjed av lege at det var helt normalt.

Dersom han reagerer på hvete, så kan laktose også gi utslag på avføring, ettersom at tarmene er "tynnslitte" og støter fra seg det vi mennesker egentlig ikke tåler. Dette skal også forbedre seg etterhvert.

Godt å høre at du skal til legen med han, da det kun er der du får et mer konkret svar :)

Så du tenker at vi er inne på rett spor med hveten? Jeg har tenkt mye på cøliaki, men har nok sett meg litt blind på de "typiske" symptomene. Allikevel vet jeg jo om mange som ikke har alle symptomene, men likevel merker klar bedring av å kutte ut gluten...

AnonymBruker
Skrevet

jeg er laktoseintollerant. hvis jeg får i meg vanlig melk og div melkeprodukter så sitter jeg på do i en time. det er lite deilig. før dette skjer blir jeg oppblåst også.

Anonymous poster hash: 2400a...970
Skrevet

Så du tenker at vi er inne på rett spor med hveten? Jeg har tenkt mye på cøliaki, men har nok sett meg litt blind på de "typiske" symptomene. Allikevel vet jeg jo om mange som ikke har alle symptomene, men likevel merker klar bedring av å kutte ut gluten...

Dere kan være på rett spor ang. hveten. Det som er er at kroppen bruker litt tid på å hente seg inn igjen, og kvitter seg med avfallsstoffer. Og dersom oppblåstheten har gitt seg, så ville jeg sett på det som et tegn at dere har gjort noe riktig :)

Men som du selv sier, det kan være individuelt hvordan man reagerer på hveten. Noen har dårlig konsentrasjon, som vil bli bedre ved en glutenfri diett, noen blir oppblåste, og noen har rar avføring.

Min lege fant ut gjennom blodprøver at jeg var glutenallergiker, jeg tok også gastroskopi før jeg fikk svarene på blodprøve. På gastroen fant de ikke ut noe annet enn brokk i magen, som forsvant da jeg begynte med glutenfritt. Så jeg har ikke cøliaki, da dette påvises med gastroskopi.

Dette er noe legen vil finne ganske greit ut av, vil jeg tro :) God bedring til den lille :)

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å gå til legen ja! Ikke begyn å kutte ut ting fra dietten hans før du har en diagnose. Det kan gi feil på prøvene..

Anonymous poster hash: 3447c...35d

• Liker 2
Skrevet

Lurt å gå til legen ja! Ikke begyn å kutte ut ting fra dietten hans før du har en diagnose. Det kan gi feil på prøvene..

Anonymous poster hash: 3447c...35d

Dette er kjempeviktig!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg det trenger jo faktisk ikke å være ren cøliaki!

Å nei, det hadde jeg helt glemt! Lite lyst til å begynne med hvete igjen nå som han viser bedring, men vil jo ikke ødelegge prøvene heller!

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en fireåring som har vært til behandling for kronisk forstoppelse i ett års tid. Jeg kjenner igjen noen av symptomene du nevner. Stor mage, varierende avføring, ofte små harde kuler, generell magevondt. Var helt håpløst for oss å arbeide med bleieslutt pga at det sev ut avføring nærmest ukontrollert, litt og litt.

Vi ble hjulpet på sykehuset, etter at vi ble henvist dit da jeg selv hadde lest (her på KG!) om at det fantes noen spesialister på det området. Jenta vår gikk på Movicol i ca et år, og endelig har ting ordnet seg!

Håper dere finner ut av dette. :)

Anonymous poster hash: c3ded...983
Skrevet

Jeg har cøliaki, og har slitt med: migrene, veldig løs mage, forstoppelse, oppblåst mage, utslett, trøtthet, uren hud og muskelsmerter.

Så symptomene for cøliaki er mange.

Slo heller ikke ut på blødprøven, men på pustetesten og gastroskopien.

Har også laktoseintoleranse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...