Gå til innhold

Få feriepenger fra arbeidsgiver når man har sagt opp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt opp jobben min og har oppsigelsestid en måned til. Jeg er i mammaperm og er dermed ikke på jobben, men vet at jeg har krav på (opptjente) feriepenger.

Dette er en bitteliten bedrift og de har aldri hatt ansatte som har slutta, så jeg trenger rett og slett litt oppbacking dersom de sier at jeg ikke har krav på feriepengene ettersom jeg ikke har jobbet i år.

Er det en link jeg kan referere til ift dette?

Har forøvrig vært i 100% fast stilling fra 1.mars 2012 til nå, men permisjon fra 10.mai 2013 og er som sagt fortsatt i permisjon.

Anonymous poster hash: 51964...374

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger skal utbetales ved jobbslutt, sånn er det bare. Trenger ikke noen videre dokumentasjon for å få det til.

Anonymous poster hash: 9ddbe...5bd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt opp jobben min og har oppsigelsestid en måned til. Jeg er i mammaperm og er dermed ikke på jobben, men vet at jeg har krav på (opptjente) feriepenger.

Dette er en bitteliten bedrift og de har aldri hatt ansatte som har slutta, så jeg trenger rett og slett litt oppbacking dersom de sier at jeg ikke har krav på feriepengene ettersom jeg ikke har jobbet i år.

Har forøvrig vært i 100% fast stilling fra 1.mars 2012 til nå, men permisjon fra 10.mai 2013 og er som sagt fortsatt i permisjon.

Du har alikevel krav på feriepenger for perioden 01.01.2013-10.03.2013.

Anonymous poster hash: 61080...ec8

Gjest canvas
Skrevet (endret)

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190#N%C3%A5r_du_slutter_i_jobben Her står alt du trenger :hug:

Sitat: "Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.
Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt."

Endret av queenzie
AnonymBruker
Skrevet

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190#Når_du_slutter_i_jobben Her står alt du trenger :hug:

Sitat: "Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.

Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt."

Tusen takk!! :klemmer:

Skrevet

Feriepengene er jo lønn som arbeidsgiver er pålagt å holde tilbake for å utbetale i ferietid - normalt sett.

Så disse pengene må utbetales på en eller annen måte.

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene er jo lønn som arbeidsgiver er pålagt å holde tilbake for å utbetale i ferietid - normalt sett.

Så disse pengene må utbetales på en eller annen måte.

de skal utbetales med siste lønning når man slutter :)

Anonymous poster hash: 65df6...ad8

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver plikter å utbetale deg feriepenger fra lønnen du har hatt frem til du gikk ut i permisjon.

Tror kanskje du tror at du skal ha feriepenger for permisjonstiden, og det stemmer ikke.

Anonymous poster hash: ee126...1f4

AnonymBruker
Skrevet

Neida, det vet jeg (at jeg ikke får feriepenger for permisjonstiden) :) Men tiden frem til jeg gikk ut i perm, altså frem til 10.05.13 har jeg jo krav på. Spent på hva arbeidsgiver sier.

Hvordan kan jeg regne ut /finne ut hva jeg skal få?

Skrevet

Du har rett på å få feriepengene i det du slutter. Men mener også at man selv kan velge å få det til sommeren eller i det man slutter. Så muligens du kan velge. Men det beste er vel å få dem utbetalt med en gang i tilfelle det skulle være noe siden.

Skrevet

Det blir vel å finne 10,2% av lønnen du har tjent for i fjor og i tillegg legge til 10,2% av lønnen du kommer til å tjene i år frem til slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Neida, det vet jeg (at jeg ikke får feriepenger for permisjonstiden) :) Men tiden frem til jeg gikk ut i perm, altså frem til 10.05.13 har jeg jo krav på. Spent på hva arbeidsgiver sier.

Hvordan kan jeg regne ut /finne ut hva jeg skal få?

10,2 % av det du tjente frem til du gikk ut i permisjon.

Anonymous poster hash: 9ddbe...5bd

AnonymBruker
Skrevet

Eller 12 %. Kommer an på.

Anonymous poster hash: ee126...1f4
AnonymBruker
Skrevet

Er det 10,2 % av bruttolønn frem til permstart?

AnonymBruker
Skrevet

Er det 10,2 % av bruttolønn frem til permstart?

Kan stå på lønnsslippen hva du har opptjent i feriepenger.

Anonymous poster hash: 86ef5...548

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Som jeg trodde sier nå arbeidsgiver at jeg ikke har noen opptjente feriepenger til gode.

Kan dere hjelpe meg og se om det er jeg som er på jordet eller om jeg har rett??

Jeg var sykmeldt fra 100% stilling fom 02.01.13-10.05.13. Da gikk jeg ut i permisjon.

Så tok jeg ferieukene mine midt inni permisjonen, i november. Fikk da selvfølgelig ingen utbetaling av Nav, men fra arbeidsgiver for disse ukene. Dette var da ferien for 2013.

Nå sier arbeidsgiver at siden de betalte disse pengene, så har jeg ikke mer jeg skal få tilbake av de. Stemmer det?? Trodde jeg allikevel skulle få opptjente feriepenger, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal legge det frem for arbeisgiver. Hjelp!!!

Skrevet

Hvis du fikk en utbetaling fra arbeidsgiver da du tok ferie så var vel dette feriepengene dine, opptjent i 2012? Ser ingen grunn til at arbeidsgiver skulle betale noe for ferien din....

Ser ikke helt at du skal ha tjent opp noe feriepenger i 2013 hvis du var sykemeldt helt fra årsskiftet. Dersom sykemeldingen begynte 2.1 betalte kun arbeidsgiver de første 16 dagene, resten er det NAV som har betalt. Da har du jo ikke tjent opp feriepenger fra arbeidsgiver (annet enn de 16 dagene...).

Skrevet

Hvis du var sykemeldt er det bedriften som dekker de første 16 dagene av ferie pengene, resten får du fra NAV, eller, det vil si at du får 48 dager med feriepenger fra NAV ettersom de kun dekker dette.

AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med Nav og jeg har misforstått fullstendig. Så du har helt rett Ann Christin.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...