Gå til innhold

Når tvangsinnlegger leger pasienten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til lege på mandag. Har bestilt selv. Aner ikke helt hva jeg skal si, eller om jeg tør å møte opp..

Saken er at hver dag føles som et ork. Hater å våkne, kjemper meg opp, får barna på skole, låser døra og går og legger meg. På gode dager leser jeg litt (er student, selvstudium)

Smerter går liksom igjennom kroppen, vet ikke hva dette er. En fryktelig uro og nervøsitet jeg ikke vet hva kommer av.

Har forsøkt å få en liten jobb ved siden av, men har ikke fått noe enda.

Går ut før barna kommer fra skolen. Handler litt mat, evt. leser. Rundt klokken fire og frem til barnas leggetid, er masken godt på. Da er jeg "mamma" så godt jeg kan.

Har ingen bestemte planer om å ta selvmord. Men det har oppstått et par episoder de siste tre månedene, impulstanker, som i ettertid har skremt meg. Jeg sier ingenting, ingen dramatikk. Det er, for andre, en liten bagatell privat, som har gitt meg en sterk følelse av mislykkethet. "Hvis hun/ han svarer/ handler på den måten nå, så gjør jeg det". Men det har da ikke blitt sagt/ skjedd, så ingenting skjedde. Har da sett for meg hvordan det, skal skje.

Episodene har i ettertid skremt meg. Det er vel derfor jeg nå tar kontakt med lege, men tør ikke fortelle dette, da jeg vil tro legen kan finne på å legge meg inn, - noe jeg ikke vil. (Har ikke vært innlagt tidligere).

Har ingen å snakke med om "mørke". Ingenting føles som noe å se frem til, bare dager som må bekjempes.

Har lenge vært nede, men de siste tre månedene har blitt mye verre.

Hva kan jeg spørre legen om?

Anonymous poster hash: 1e63d...220
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal mye til for at en blir tvangsinnlagt

Anonymous poster hash: 5de01...4e0

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Han kommer ikke til å legge deg inn for noe sånt.

• Liker 3
Gjest Vevila
Skrevet

Du blir ikke innlagt, men du kan jo få henvisning til psykolog? Det hjelper nok lite med en enkel samtale med fastlegen i slike tilfeller, og du må nok belage deg på at det tar litt tid å komme ovenpå igjenn :)

AnonymBruker
Skrevet

Gikk litt fort i svingene her, men du kan spørre om en henvisning til psykolog. Er ikke sånn at man må legges inn selvom man har det vanskelig psykisk :)

Anonymous poster hash: 5de01...4e0

Skrevet (endret)

For å bli tvangsinnlagt i psykisk helsevern skal du ha en "alvorlig sinnslidelse" (i praksis dreier det seg stort sett om psykoser), og i tillegg skal man oppfylle ett eller begge av følgende kriterier:

a. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret,
eller b. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.

Frivillig innleggelse skal også alltid forsøkes først.

Tror ut fra det du skriver at det ikke er sannsynlig at du vil bli lagt inn på tvang, men jeg vil jo sterkt oppfordre deg til å ta imot tilbud om innleggelse hvis du får det. Eller andre ting som kan hjelpe deg med de tingene du sliter med.

Endret av FruLuna
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk, - nå vet jeg litt mer.

Nei, da legger hun meg vel ikke inn. Ønsker ikke dette, da det vil få store følger for barna. Bor også på et lite sted, umulig at ikke folk ville fått kjennskap til dette, med de følgende det ville fått.

Vet ikke helt hva jeg vil med legebesøket, tror egentlig ikke at noen kan få meg opp igjen. Men det er vel verdt et forsøk - for barnas skyld.

Takk for svar!

Anonymous poster hash: 1e63d...220
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til! Ikke hold igjen, fortell hvordan du har det:) kanskje får du medisiner eller blir henvist videre. Om du får tilbud om innleggelse syns jeg du skal vurdere det, er en grunn for at de evt foreslår det. Du vil ikke bli tvangsinnlagt:) Du trenger ikke å ha det sånn, det finnes mye hjelp å få!

Klem

Anonymous poster hash: c399a...171

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...